Податкові наслідки
Відповідно до п. 2 ст. 9 Закону України від 16.07.1999 №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон про бухоблік) первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов’язкові реквізити:
- назву документа (форми);
- дату складання;
- назву підприємства, від імені якого складено документ;
- зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;
- посади та прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції та правильність її оформлення;
- особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Як бачимо, серед обов’язкових реквізитів немає дати підписання документа, натомість визначальною є саме дата складання.
Також за нормами п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України, дата виникнення ПДВ-зобов'язань – це дата оформлення документа, що підтверджує постачання послуг. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону про бухоблік, незалежно від дати накладення електронного підпису.
У цьому випадку, вважаємо, йдеться саме про дату складання акту, а не про дату, коли фактично сторони поставили підписи.
Бухгалтерський облік
Згідно з ч. 5 ст. 9 Закону про бухоблік господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони здійснені.
Господарська операція – це дія або подія, яка зумовлює зміни в структурі активів та зобов'язань, власному капіталі підприємства.
Також в бухобліку діють принципи нарахування та превалювання сутності над формою (ст. 4 Закону про бухоблік).
Принцип нарахування передбачає, що доходи й витрати відображаються в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності в момент їх виникнення, незалежно від дати надходження або сплати грошових коштів.
Принцип превалювання сутності над формою передбачає те, що операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з юридичної форми.
Це означає, що:
- виконавець визнає дохід в періоді, коли фактично виконано операцію.
- замовник визнає витрати у періоді понесення.
Якщо замовник, наприклад, підписав акт із затримкою, бо директор, наприклад, був у відпустці, то це не впливає на визнання операції, дані відображаються в періоді здійснення, а не формальним підписом.
Висновок
- Різні дати підписання акта у замовника і виконавця не створюють податкових або бухгалтерських ризиків.
- Для цілей обліку та ПДВ ключовою є дата складання документа, а не дата його підписання сторонами.
Іванна ВІЗІНСЬКА, консультант з питань бухгалтерського обліку та оподаткування
Читайте більше:
Первинні документи на підприємстві
Факсимільний підпис: правила використання
Первинні документи ФОП у 2025 році: чи обов'язкові
Хто підписує акти виконаних робіт: директор чи бухгалтер
Знищення первинних та інших документів на підприємстві
Чи можна підписувати документи КЕП з «Дії» від імені підприємства
Односторонній підпис первинних документів: Кабмін пропонує суттєве спрощення для бізнесу