Фіскальні чеки: коли вимога паперових копій при перевірці є обґрунтованою

Фактична перевірка суб’єктів господарювання, які використовують реєстратори розрахункових операцій (РРО) або програмні РРО, часто супроводжується запитом надання копій фіскальних чеків. Чи передбачено законодавством друк таких документів у паперовому вигляді? Яка мета такого запиту, та які вимоги визначає законодавство щодо зберігання і передачі контрольних стрічок?

Під час фактичної перевірки ФОП (далі платник податків) отримав перелік документів, які необхідно надати контролюючим органам. Серед них копії всіх фіскальних чеків за рік. За рік може бути видано понад 1 000 фіскальних чеків, друкувати таку кількість пaпepy затратно i нераціонально. Яка мета надання саме паперових копій фіскальних чеків? Чи передбачена така вимога у законодавстві?

Звертаємо увагу, що в наведеному запиті відсутні вимоги щодо надання контрольної стрічки виключно в паперовому вигляді.


Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі PPO) та програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі ПPPO) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначено в Законі України від 06.07.1995 №265/95-BP «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон №265) та інших нормативно-правових актах, прийнятих на його виконання.


Відповідно до ст. 3 Закону №265 суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операцій в готівковій та / або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов'язані:


1) щоденно створювати у паперовій та/або електронній формі реєстраторами розрахункових операцій (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) або програмними реєстраторами розрахункових операцій фіскальні звітні чеки у разі здійснення розрахункових операцій (п. 9 ст. 3 Закону №265);


2) створювати контрольні стрічки у паперовій та/або електронній формі і забезпечувати їх зберігання:


  1. на реєстраторах розрахункових операцій (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) протягом трьох років;
  2. на програмних реєстраторах розрахункових операцій у разі здійснення розрахункових операцій у режимі офлайн відповідно до цього Закону до моменту передачі електронних розрахункових документів, електронних фіскальних звітів, електронних фіскальних звітних чеків до фіскального сервера контролюючого органу;


Згідно зі ст. 2 Закону №265 контрольна стрічка це:


  1. копії розрахункових документів, послідовно сформованих реєстратором розрахункових операцій, що надруковані або створені в електронній формі таким реєстратором, а також копії фіскальних звітних чеків у разі створення контрольної стрічки в електронній формі;


  1. електронні копії розрахункових документів, а також електронні копії фіскальних звітних чеків, які сформовані послідовно із додаванням у кожен наступний розрахунковий документ або фіскальний звітний чек хешу попереднього розрахункового документа або фіскального звітного чека та зберігаються в електронній формі програмним реєстратором розрахункових операцій під час його роботи на період відсутності зв’язку між програмним реєстратором розрахункових операцій та фіскальним сервером контролюючого органу (в режимі офлайн) до моменту передачі розрахункових документів або фіскальних звітних чеків до фіскального сервера контролюючого органу;


Суб'єкти господарювання, які використовують ПPPO, повинні передавати до контролюючих органів дротовими aбo бездротовими каналами зв'язку інформацію у формі електронних копій розрахункових документів, електронних фіскальних звітів, електронних фіскальних звітних чеків та іншу інформацію, необхідну для обліку роботи ПPPO фіскальним сервером контролюючого органу, яка створюється засобами таких ПPPO.


Відповідно до п. 85.2 Податкового кодексу України платник податків зобов'язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать a6o пов'язані з предметом перевірки. Такий обов'язок виникає у платника податків після початку перевірки.

Отже, посадові (службові) особи ДПС під час проведення фактичних перевірок пропонують платникам податків надати контрольні стрічки в паперовому aбo електронному вигляді.
Загальна мета надання копій фіскальних чеків, що використовуються для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів, зібраних Системою зберігання i збору даних PPO та внесених до бази даних СОД PPO, полягає в тому, що копії фіскальних чеків зобов'язані відповідати касовим чекам, які містяться на контрольній стрічці в електронній формі в пам'яті PPO aбo в пам'яті модема




Джерело: Лист ДПС від 13.06.2025 №642/2/99-00-24-01-02-02


Статті на тему:


Контроль переказів з картки на картку у 2025 році: як ДПС відстежує доходи фізосіб і ФОПів

Запити від податківців: як реагувати та чи відповідати

ТОП-5 найпідступніших помилок РРО / ПРРО

Нові реквізити нової форми фіскального чека: яким має бути ідеальний чек з 1 березня

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇