29 квітня 2024 року Уряд схвалив проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення відповідності актам права Європейського Союзу та відповідним критеріям, встановленим Європейською платіжною радою, з метою приєднання України до Єдиної зони платежів у євро (SEPА)».
Законопроєктом пропонується внести зміни до законодавства в частині:
- створення реєстру рахунків та індивідуальних банківських сейфів фізичних осіб та визначення ДПС держателем та адміністратором цього реєстру, окреслення відомостей, які вносяться до нього, переліку субʼєктів, які надсилатимуть до ДПС інформацію про рахунки та індивідуальні банківські сейфи фізичних осіб, переліку користувачів, які користуються інформацією цього реєстру у порядку спеціального доступу та/або електронної інформаційної взаємодії між електронними реєстрами;
- створення реєстру кінцевих бенефіціарних власників трастів або інших подібних правових утворень, визначення ДПС держателем та адміністратором цього реєстру, відомостей, які вносяться до нього, переліку осіб, які надсилатимуть до ДПС інформацію про кінцевих бенефіціарних власників трастів або інших подібних правових утворень, переліку користувачів, які мають спеціальний доступ до цього реєстру, а також запровадження механізму верифікації інформації про кінцевих бенефіціарних власників трастів або інших подібних правових утворень.
Також проєктом Закону передбачається:
- встановлення обовʼязку для Національного банку України, банків, інших фінансових установ, небанківських надавачів платіжних послуг, емітентів електронних грошей направляти до ДПС повідомлення про відкриття та/або закриття рахунків / електронних гаманців фізичних осіб, укладення або припинення договору про надання індивідуального банківського сейфа;
- надання права на безоплатну вторинну правничу допомогу викривачам у звʼязку з повідомленням ними інформації про порушення у сфері запобігання та протидії, а також інших прав та гарантій захисту викривачів, а також встановлення заборони на розкриття інформації про викривача, його близьких осіб;
- удосконалення процедури верифікації інформації про кінцевих бенефіциарних власників юридичних осіб та удосконалення застосування режиму санкцій за неподання, несвоєчасне подання, подання завідомо недостовірних відомостей про кінцевого бенефіціарного власника та/або структури власності юридичної особи.
Пропонується розширити перелік спеціально визначених субʼєктів первинного фінансового моніторингу субʼєктами господарювання, які здійснюють зберігання або торгівельну діяльність культурними цінностями через вільні порти та/або надають посередницькі послуги в такій торгівельній діяльності, встановити, що вимоги щодо виконання ними обовʼязків субʼєкта первинного фінансового моніторингу забезпечуються за умови, якщо сума фінансової операції (або повʼязаних фінансових операцій) дорівнює або перевищує 400 тис. гривень, а також визначити, що державне регулювання та нагляд у сфері запобігання та протидії за такими субʼєктами здійснюється Мінфіном.
Водночас, пропонується:
- розширення переліку спеціально визначених субʼєктів первинного фінансового моніторингу довірчими власниками трасту або іншого подібного правового утворення, які є резидентами України, а також визначення, що державне регулювання та нагляд у сфері запобігання та протидії за такими субʼєктами здійснюється Мінʼюстом;
- встановлення обовʼязку для субʼєктів первинного фінансового моніторингу повідомляти ДПС про виявлення розбіжностей між отриманими ними в результаті здійснення належної перевірки та розміщеними в реєстрі кінцевих бенефіціарних власників трастів та інших подібних правових утворень відомостями про кінцевих бенефіціарних власників трастів або інших подібних правових утворень;
- встановлення обовʼязку для субʼєктів державного фінансового моніторингу надавати відомості, що можуть свідчити про ознаки вчинення правопорушень, до відповідних субʼєктів державного фінансового моніторингу, правоохоронних та інших державних органів тощо.
Нардеп, Ярослав Железняк, висловлює побоювання, про подальші наміри і чому саме Податкова має адмініструвати цей реєстр:
Тому що так, в майбутньому це закладає основу для спроб вже повністю розкрити банківську таємницю для податківців. Окремим законом.
Джерело: представник КМУ у ВРУ Тарас Мельничук, Ярослав Железняк
Про Єдиний реєстр рахунків і банківських сейфів фізичних осіб, держателем і адміністратором якого визначено ДПС більш детально розповідаємо за посиланням