У серпні 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю (далі – Товариство, платник податків, позивач) звернулося до адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС (далі – податковий орган, контролюючий орган, відповідач), в якому просило суд визнати протиправним та скасувати рішення від 28.06.2024 про виключення Товариства з реєстру платників єдиного податку з 01.07.2024.
Так, орган ДПС провів перевірку правомірності перебування платника на спрощеній системі оподаткування. Акт перевірки не підтверджував, що платник здійснював заборонену законом діяльність, і не містив чітких та об’єктивних висновків щодо порушень, які стали підставою для анулювання реєстрації платника.
У позові платник указував на процедурні порушення з боку контрольного органу та зазначив, що не здійснював таку діяльність, яка на підставі підпункту 291.5.1 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) позбавляє права перебувати на спрощеній системі оподаткування.
Суд першої інстанції задовольнив позов, визнавши протиправним та скасувавши оскаржуване рішення органу ДПС. Суд зазначив, що обмеження перебування на спрощеній системі оподаткування згідно з підпунктом 291.5.1 ПКУ стосуються лише тих суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність, прямо зазначену в ПКУ, зокрема:
- у сфері поштового та телефонного зв’язку.
Оскільки позивач не здійснював таких видів діяльності, то не було підстав для його виключення з реєстру платників єдиного податку.
Апеляційний адміністративний суд скасував рішення суду першої інстанції та ухвалив нове, яким відмовив у задоволенні позову. Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що діяльність платника, яка не включає технічне обслуговування мереж, підпадає під обмеження для платників єдиного податку третьої групи, оскільки пов’язана з наданням послуг електронного зв’язку, зокрема послуг доступу до мережі Інтернет.
Верховний Суд (далі – ВС) частково задовольнив касаційну скаргу, скасувавши оскаржуване судове рішення суду апеляційної інстанції та змінивши рішення суду першої інстанції в мотивувальній частині, зокрема, щодо підстав та належного обґрунтування акта перевірки. В іншій частині рішення суду першої інстанції було залишено без змін.
ВС вказав, що платники можуть обирати спрощену систему оподаткування за умови відповідності вимогам, визначеним статтями 291, 299 ПКУ.
Реєстрація платника єдиного податку є безстроковою, але може бути анульована згідно з рішенням органу ДПС.
Анулювання реєстрації можливе лише після проведення перевірки, на підставі якої встановлюють порушення, що перешкоджають перебуванню платника на спрощеній системі оподаткування. Перевірка є необхідною для виявлення порушень, а акт перевірки має містити чіткі дані про виявлені порушення та можливість їх оскарження платником.
Крім того, ВС вважає за необхідне звернути увагу на Порядок оформлення результатів документальних перевірок дотримання законодавства України з питань податкового, валютного та іншого законодавства платниками податків затверджений наказом Міністерства фінансів України від 20.08.2015 №727, (далі – Порядок №727).
Згідно з підпунктом 1 розділу ІІ Порядку, результати документальних перевірок оформлюються у формі акта або довідки документальної перевірки. У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт документальної перевірки, а в разі відсутності порушень – довідка документальної перевірки.
Якщо перевірка проведена з порушеннями або акт перевірки не містить достатніх доказів, результати такої перевірки не можуть бути підставою для ухвалення рішення про анулювання реєстрації платника.
ВС звернув увагу на те, що акт перевірки, на підставі якого прийнято спірне рішення, взагалі не відображає зміст та суть встановлених контролюючим органом порушень. З описової частини акта перевірки не зрозуміло в чому, на думку податкового органу, полягає склад вчиненого правопорушення.
В свою чергу, неповнота висновків акта перевірки, виключає можливість стверджувати про здійснення позивачем господарської діяльності, яка не може здійснюватися платниками єдиного податку першої - третьої груп.
Джерело: постанова ВС від 18.03.2025 у справі №160/21398/24
Розрахунок податків для ФОП 1-3 групи – зручний інструмент для підприємців, які працюють на спрощеній системі. Допоможемо легко розрахувати податкове навантаження у 2025 році, враховуючи очікуваний дохід