Нові правила і цільові внески від роботодавців на підтримку осіб з інвалідністю

15 січня Верховна Рада ухвалила Законопроєкт №5344-д щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю на працю, згідно якого замість штрафу за порушення нормативу робочих місць для осіб з інвалідністю роботодавці будуть сплачувати цільовий внесок на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю


Нова система працевлаштування осіб з інвалідністю


Законом передбачено фінансування за рахунок цільового внеску надання соціальних послуг, які полегшують працевлаштування осіб з інвалідністю. Це, перш за все, послуги по забезпеченню осіб з інвалідністю на робочому місці (за потреби) соціальним супроводом, персональним асистентом і здійснення перекладу жестовою мовою та інше. Законопроєкт передбачає впровадження для роботодавців заохочувальної системи працевлаштування людей з інвалідністю, а саме, запропоновано компенсацію роботодавцям витрат на облаштування «розумних» робочих місць для осіб з інвалідністю. При цьому передбачено вибір для роботодавців. У кожного є два варіанти:


1. Працевлаштувати осіб з інвалідністю, облаштувавши їм (за потреби) належним чином робоче місце:


  1. 1 робоче місце для роботодавців, що мають штат від 8 до 25 працівників;
  2. 2% робочих місць – для роботодавців, основним видом діяльності яких є реабілітація осіб з інвалідністю, навчання таких осіб або догляд за ними;
  3. 4% робочих місць – для роботодавців, що мають штат більше ніж 25 працівників;


2. Роботодавцям пропонується сплатити цільовий внесок на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю до Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.


Це, наприклад, у випадку, якщо неможливо працевлаштувати осіб відповідної категорії через високий ступінь виробничого ризику.


Альтернативний варіант для роботодавця щодо виконання нових законодавчих норм


Також Законом передбачено можливість придбати товари, які вироблені на підприємствах трудової інтеграції або захищеного працевлаштування і зарахувати їх вартість в рахунок сплати внеску.


Кошти, які будуть акумульовані за рахунок сплати роботодавцями як приватного, так і публічного сектору, спрямують на пристосування робочого приміщення і простору до потреб осіб з інвалідністю, на забезпечення надання соціальних послуг при працевлаштуванні осіб з інвалідністю.


Мета та наслідки прийняття Закону №5344-д


Планується, що з набранням чинності Закону, його норми призведуть до суттєвого збільшення можливостей для осіб з інвалідністю отримати роботу і, відповідно, економічну самостійність. Крім того, підвищиться можливість відповідній категорії осіб працевлаштуватися не лише на підприємствах приватної форми власності, але і в органах державної влади, органах місцевого самоврядування. Адже до переліку робочих місць, які пропонуються особам з інвалідністю включатимуться також органи державної влади, органи місцевого самоврядування, державні та комунальні підприємства, установи й організації.


Тепер ветерани та особи з інвалідністю реально можуть зайняти такі місця, крім того, зроблено акцент на квоти для осіб I та II групи інвалідності. Також будуть виділено кошти для так званих розумних облаштувань робочих місць, тобто підлаштованих під втрату функціоналу. Причому цей термін включає і графік роботи, і наявність асистентів і переклад жестовою мовою.


Значна роль в реалізації політики інклюзії та адаптації осіб з інвалідністю в усіх сферах життєдіяльності суспільства відводиться громадським об’єднанням, правозахисним організаціям, ініціаторам створення ХАБів для людей з інвалідністю, надавачам соціальних послуг відповідній категорії громадян. Кожне з таких об’єднань має право на рівний доступ до державного фінансування, залежно від важливості, актуальності розробленого ними проєкту.


Кількість таких громадських об’єднань через військову агресію росії проти України зростає. Законодавство передбачає доступ кожної організації до конкурсних процедур, що повинно гарантувати прозорий на ефективний розподіл державного фінансування на реалізацію кращих проєктів та заходів.


Джерело: 7eminar