Чим регулюється це питання
Відповідно до ч. 2 ст. 65 Господарського кодексу України (далі – ГКУ) власник здійснює свої права щодо управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту підприємства чи інших установчих документів.
Схожа норма міститься у ч. 4 ст. 128 ГКУ, відповідно до якої громадянин здійснює управління заснованим ним приватним підприємством безпосередньо або через керівника, який наймається за контрактом.
Тобто, власник / засновник / учасник (далі – власник) підприємства має вибір:
- управляти підприємством самостійно,
- найняти керівника, з яким укласти трудовий договір (контракт).
А самостійне управління підприємством його власником (одним із співвласників) – це корпоративні відносини.
Різниця між трудовими та корпоративними відносинами в контексті економії на зарплаті керівника
Коли йдеться про трудові відносини, то принцип простий: є робота – є зарплата. Тобто, якщо працівник виконує роботу, передбачену трудовим договором, він отримує зарплату.
Якщо з директором укладено контракт, то він повинен містити умови оплати праці за виконання такої роботи. Трудовий договір може оформлюватися наказом. В такому разі наказ повинен містити умови щодо оплати праці.
Тобто, якщо власника підприємства призначено директором та укладено з ним трудовий договір, то це будуть трудові відносини, які передбачають виплату заробітної плати.
Але якщо власники вирішать не призначати керівника, а здійснювати управління самостійно або уповноважити одного із співвласників здійснювати управління підприємством без укладення трудового договору, в такому разі заробітну плату власнику не потрібно нараховувати і виплачувати.
В такому разі виникають корпоративні відносини, а не трудові, що дозволяє уникнути необхідності сплачувати заробітну плату, єдиний соціальний внесок та податки на доходи фізичних осіб.
Умови для управління підприємством власником без трудових відносин
Для реалізації цього способу управління необхідно виконати кілька ключових умов:
1. Передбачити в статуті можливість безпосереднього управління:
Установчі документи підприємства повинні містити положення про право власника (одного із співвласників) управляти підприємством без призначення директора. Якщо такого положення немає, потрібно внести відповідні зміни до статуту, затвердивши його у новій редакції.
2. Прийняти відповідне рішення:
- Для підприємств з кількома власниками слід провести загальні збори, на яких визначити, хто з них буде управляти підприємством. Прийняте на зборах рішення оформлюється протоколом.
- Якщо власник здійснює управління підприємством одноособово, він самостійно затверджує рішення про виконання функцій з управління.
У документі обов’язково зазначається, що власник не укладає трудовий договір і не отримує винагороди за виконання управлінських функцій.
3. Зареєструвати зміни в ЄДР:
- Подати реєстраційну заяву за формою №2, сплатити адміністративний збір і додати до неї протокол зборів чи одноособове рішення власника або їх нотаріальну копію.
Нагадуємо, що в статуті повинно бути визначено можливість управління підприємством його власником.
Переваги та недоліки управління підприємством його власником
- Зниження витрат: Відсутність заробітної плати, податків та внесків.
- Простота: Власник діє від імені підприємства без довіреності.
- Гнучкість: Швидке прийняття рішень без залучення найманого директора.
В якості недоліку можна назвати відношення податкових органів до такого способу управління підприємством. Як свідчить практика, іноді підприємству доводиться доводити правомірність своїх дій в судах.
Судовий реєстр містить подібні рішення, в яких суд підтримує позицію платника податків. Наприклад, постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14.03.2019 у справі №857/1476/19 містить наступні висновки:
«…відносини, які виникають при виконанні засновником функцій директора підприємства без укладання трудового договору є корпоративними, а отже відсутній обов'язок укладати трудовий договір, нараховувати та сплачувати заробітну плату.»
Висновки
- Директор не може працювати без зарплати, проте власник може управляти заснованим ним підприємством без обіймання посади директора.
- Такий підхід дозволяє уникнути трудових відносин і значно зменшити фінансове навантаження.
- Важливо забезпечити належне юридичне оформлення, щоб уникнути можливих порушень.
Тетяна ДОНЕЦЬ, шеф-редактор 7eminar, практикуючий юрист, адвокат з 20-річним досвідом роботи
Відео на тему:
Директор без зарплати: порядок оформлення без ризиків і штрафів
Чи може директор працювати без зарплати?
Шаблони та зразки документів:
Ексклюзивна колекція зразків «Директор підприємства: ТОП - 7 документів для прийняття & звільнення»
Заява про прийняття на роботу за основним місцем директора
Наказ про призначення директора (рішення власників)