
Експерт
Тетяна ГульКонсультант з питань оплати праці та трудового законодавства, редактор 7еminar та kadroland
Деякі роботодавці в 2026 році мають нараховувати індексацію зарплати своїм працівникам. Як індексувати зарплату у листопаді? Коли можна не нараховувати? Та Що буде, якщо її взагалі не нараховували? Чи будуть штрафи та в якому розмірі?

9 жовтня 2026 року Держстат опублікував індекс споживчих цін за вересень 2026 року. Він склав 102,1%.
І за правилами Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою КМУ від 17.07.2003 №1078 (далі – Порядок №1078), цей індекс впливає на індексацію зарплати за листопад. При чому у листопаді для деяких базових місяців змінюється коефіцієнт та сума індексації, а для деяких – індексація з’являється вперше.
Так, для базового січня 2026 коефіцієнт індексації зарплати у червні-жовтні складав 4,2%, а сума – 139,78 грн. У листопаді коефіцієнт підвищується і складе 7,6%, а сума індексації за повний листопад – 252,93 грн.
Якщо оклади підвищувались у лютому, то в червні – жовтні коефіцієнт індексації 3,1%, а сума – 103,17 грн. У листопаді ці показники будуть: коеф. 6,5, сума індексації – 216,32 грн.
Крім того, в листопаді вперше право на індексацію виникає і для деяких інших місяців. Так, для базового місяця березень 2026 року коефіцієнт – 4,8, а сума – 159,74 грн. Для квітня – коефіцієнт буде 3,3%, а сума – 109,82 грн.
Якщо ви підвищували оклади в травні-жовтні, то права на поточну індексацію не виникає.
Чи можна позбутися індексації?
Так. Для цього потрібно підвищити оклади, але таким чином, щоб сума зарплатного підвищення перевищувала можливу суму індексації.
Наприклад у жовтні для базового місяця січень 2026 року сума індексації становить 139,78 грн. Вам достатньо підвищити оклад на 140 грн, тоді індексація у жовтні нараховуватися не буде, а жовтень буде місяцем підвищення окладів. І індексації не буде до кінця року. А враховуючи, що у 2027 році знову очікуємо обнулення індексації й базовим місяцем буде січень 2027 року, мінімум до квітня індексації також не буде.
Крім того, не забувайте, що не нарахування індексації загрожує штрафами.
Так за ненарахування індексації загрожує штраф в розмірі двох мінзарплат за кожного працівника стосовно якого скоєне порушення. Адже індексація зарплати належить до мінімальних державних гарантій в оплаті праці. А посадовим особам загрожує ще й адмінштраф.
Якщо ви індексацію нараховували, а просто помилились у її сумі, то це можуть трактувати як інші порушення трудового законодавства і штраф можливий в розмірі 1 мінзарплати.
Не хочете штрафів? Тоді виправляйте помилки.
Щоб дізнатись чи потрібно було індексувати зарплату вашим працівникам та в якій сумі – скористайтесь нашим калькулятором!
Калькулятор індексації зарплати – це простий та зручний сервіс, який створений, щоб робити розрахунки за Вас! Не витрачайте час на складні розрахунки, наш калькулятор швидко порахує індексацію за вас, адже він для цього і створений. Вам потрібно лише заповнити розмір зарплати працівника, базовий місяць та період нарахування індексації
Дивиться як все просто. У відповідному полі ви зазначаєте ваш попередній базовий місяць. Наприклад січень-2026. Далі зазначаємо місяць проведення індексації – листопад 26 року.
У наступному вікні вкажіть розмір зарплати – 10 тис. грн. Нагадаємо, що індексуватись буде не вся зарплата, а тільки в межах прожиткового мінімуму для працездатної особи. У 2026 році цей показник становив 3328 грн. Натискаємо на кнопку «розрахувати» і бачимо результат.
З червня по жовтень сума індексації становила по 139,78 грн, а в листопаді – 252,93 грн.
Так ви можете перевірити коефіцієнти та суми індексації для будь-якого базового місяця. І наш калькулятор визначить суми індексації для кожного місяця, коли було право на індексацію зарплати.
Також калькулятор дозволяє розрахувати індексацію працівника за неповний місяць. Нагадаємо, що Порядком №1078 передбачено, що у разі, коли особа працює неповний робочий час чи відпрацьовано не всі робочі дні місяця, сума індексації визначається з розрахунку повного робочого часу, а виплачується пропорційно відпрацьованому часу.
Якщо у певному місяці працівник відпрацював не всі дні або йому було встановлено неповний робочий час, щоб визначити суму індексації проставте позначку у відповідному полі та виберіть умови роботи працівника. Припустимо, що в листопаді нормою встановлено 21 дні, але працівник відпрацював тільки 10 днів. Натискаємо «розрахувати». Бачимо, що якщо повна сума індексації складає 252,93 грн, то з урахуванням фактично відпрацьованих днів працівнику буде нараховано індексацію в розмірі 120,44 грн.
Читайте більше:
Індекс інфляції за вересень 2026 року – 102,1%
Індексація-2027: перехідних сум не буде – чергове «обнулення» та новий відлік
Індексації у жовтні 2026 року (не)буде: скільки платити + ТОП-5 ситуацій із практики
Коли нараховувати індексацію новоприйнятому працівнику у 2026 році
Забули нарахувати індексацію зарплати у 2026 році: як виправити та показати у звітності
Донарахована індексація: звітність, вплив на середню зарплату
Індексація зарплати зовнішніх сумісників: чи є порушення, якщо її не нарахували
Помилково нарахували і виплатили працівнику індексацію: як бути
Скасування доплат за роботу в шкідливих умовах праці, проведене за результатами атестації робочих місць, є зміною істотних умов праці. У такому разі роботодавець зобов’язаний повідомити працівників про відповідні зміни завчасно – залежно від періоду дії воєнного стану або мирного часу

Дитина загиблого військовослужбовця, якого посмертно нагородили орденом Богдана Хмельницького ІІІ ступеня, може мати право на надбавку до пенсії у зв’язку з втратою годувальника. Для одного непрацездатного члена сім’ї надбавка становить 70% від надбавки за орден, яка могла бути встановлена померлому

Обов’язок пенсіонера протягом 10 днів повідомити Пенсійний фонд про зміни у своєму трудовому статусі або реєстрації підприємницької діяльності. Це можна зробити шляхом подання заяви разом з документами, що підтверджують зміну статусу. Невчасне або неповідомлення призведе до незаконних пенсійних виплат, які доведеться повернути

Чинним законодавством не передбачено терміну давності, після якого працівник втрачає право на додаткову соціальну відпустку. Якщо він з якихось причин не скористався своїм правом на неї за попередній рік чи за кілька років, то має право використати її, а в разі звільнення (незалежно від підстав) йому має бути виплачено компенсацію за всі невикористані дні цієї відпустки

ДПС надала роз'яснення щодо особливостей роботи фізичних осіб – підприємців на другій групі єдиного податку, які надають дистанційні психологічні, консультаційні та освітні послуги через мережу Інтернет. Головне питання стосувалося транскордонного характеру таких послуг та визначення поняття «населення» в умовах, коли клієнти можуть перебувати як в Україні, так і за її межами

Якщо вчора подали одну заяву на бронювання одразу кількох працівників, а сьогодні в одного з них у «Резерв+» з’явився статус «у розшуку», чи буде відмова лише щодо цього працівника, чи відмовлять у бронюванні всім працівникам, зазначеним у заяві?

На яку дату юридична особа – платник єдиного податку має нараховувати в бухгалтерському обліку єдиний податок і військовий збір: щомісяця пропорційно отриманому доходу чи один раз за підсумками кварталу?

Верховний Суд пояснив, чи може податкова донарахувати ФОП податки через перевищення нормативів витрат пального, установлених наказом Мінтрансу №43. У справі перевізнику закидали завищення витрат на понад 3,5 млн грн і донарахували ПДФО, військовий збір та ПДВ. Суд став на бік підприємця: саме перевищення галузевих нормативів не доводить завищення витрат, якщо фактичне використання пального підтверджене документами та пов’язане з господарською діяльністю

ТОВ на загальній системі оподаткування. Постійно звертаємось до блогерів з Youtube (все офіційно є договори, оплати та акти виконаних робіт) для реклами нашого товару. Товар після реклами не придатний для продажу, тільки для користування (кухонний інвентар – ножі, дошки, і. т. д.). Але блогер буде постійно його використовувати для реклами в майбутньому. Чи можна такий товар списувати на 93, як реклама і не робити умовний продаж по ПДВ?

Чи потрібно проводити операцію «службове внесення» через ПРРО на початку нової зміни, якщо готівка залишилася з попередньої? Це залежить від налаштувань програмного РРО. Якщо після формування Z-звіту залишок готівки автоматично переноситься на нову зміну, повторне службове внесення не потрібне. Якщо ж залишок обнуляється, потрібно зареєструвати його суму операцією «службове внесення»

Чи зобов’язаний орган влади виконувати всі обов’язки свого попередника лише тому, що є його правонаступником? Верховний Суд у постанові від 30 вересня 2026 року у справі № 240/25169/24 пояснив: правонаступництво не означає автоматичного переходу всіх функцій і повноважень. Перед тим як вимагати від нового органу видати документ або виконати певну дію, потрібно з’ясувати, які саме повноваження йому передали та чи належить спірне питання до його компетенції. Розглянемо, які висновки суду варто врахувати кадровикам і юристам

Як організувати роботу підприємства під час повітряної тривоги та забезпечити безпеку працівників? Роботодавцю потрібно затвердити наказ із чітким алгоритмом дій залежно від рівня загрози, визначити маршрути евакуації, відповідальних осіб і порядок обліку робочого часу та оплати праці під час призупинення роботи. Працівників обов’язково ознайомлюють із наказом під підпис

Розглянемо кому, в які строки та спосіб звітувати з податку на прибуток за угодою про розподіл продукції. Також підкажемо, як заповнити декларацію разом із додатками порядково та що буде за її неподання чи несвоєчасне подання

Підприємства, засновані громадськими об’єднаннями осіб з інвалідністю, можуть скористатися пільгою з податку на прибуток за умови дотримання законодавчих вимог. Важливо не лише підтвердити право на пільгу, а й правильно відобразити її в податковій звітності: подати додаток ПЗ разом із декларацією та забезпечити цільове використання вивільнених коштів

Підприємства та ФОП можуть придбавати іноземну валюту для забезпечення витрат працівників під час закордонних відряджень. Для цього необхідно подати до банку відповідну заяву, а в окремих випадках купівля валюти може здійснюватися без документального підтвердження підстав у межах установленого НБУ ліміту. Розглянемо, як правильно оформити таку операцію та які правила діють сьогодні

Працівники підприємств, зареєстрованих на тимчасово окупованих територіях або в районах активних бойових дій, можуть розірвати трудовий договір дистанційно через Дію. З 9 жовтня 2026 року сервіс доступний у розділі «Обрій.Робота». Згода роботодавця та наказ про звільнення не потрібні, а трудові відносини припиняються наступного дня після реєстрації заяви. Розглянемо, хто може скористатися сервісом, як подати заяву та які обов’язки залишаються у роботодавця

Чи може ФОП-адвокат на загальній системі оподаткування включити до витрат вартість комп’ютера та зарядної станції? Так, за умови, що техніка необхідна для провадження незалежної професійної діяльності, а витрати документально підтверджені. Видаткова накладна та фіскальний чек можуть бути первинними документами, якщо містять усі обов’язкові реквізити
