
Експерт
Тетяна ГульКонсультант з питань оплати праці та трудового законодавства, редактор 7еminar та kadroland
Працівнику донарахована індексація зарплати. Як оформити виправлення такої помилки? Як відобразити в податковому розрахунку та яким чином в майбутньому такі суми будуть впливати на обчислення середньої зарплати? Відповіді у статті нижче

Якщо у працівника було право на індексацію зарплати, але її помилково не нараховували, то помилку слід виправити. Не нарахування індексації зарплати відноситься до мінімальних державних гарантій в оплаті праці. Штраф за таку помилку коштує 2 мінімальні зарплати за кожного працівника, стосовно якого відбулося це порушення. На сьогодні це 17294 грн (8647 грн х 2). Може бути, що просто помилилися в сумі індексації. Тоді штраф буде меншим – 1 мінзарплата за таке порушення.
В будь-якому випадку, належні суми індексації зарплати слід нарахувати працівнику (-кам).
Щоб правильно оформити таке донарахування складають доповідну записку, за необхідності – пояснювальну записку. Далі формують бухгалтерську довідку. Довідка має наводити причину помилки, посилання на документи та регістри бухгалтерського обліку, в яких допущено помилку, і підписується працівником, який склав довідку, та після її перевірки – головним бухгалтером (п. 4.6 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.1995 №88). Обов’язково зазначте в цьому документі:
Калькулятор індексації зарплати – це простий та зручний сервіс, який створений щоб робити розрахунки за Вас! Не витрачайте час на складні розрахунки, наш калькулятор швидко порахує індексацію за вас, адже він для цього і створений. Вам потрібно лише заповнити розмір зарплати працівника, базовий місяць та період нарахування індексації
Перш за все наведемо правило, яке зазначене в п. 1.6.2 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Держкомстату від 13.01.2004 №5 (далі – Інструкція №5):
Якщо нарахування фонду оплати праці здійснюються за попередній період, зокрема у зв'язку з уточненням кількості відпрацьованого часу, виявленням помилок, вони відображаються у фонді оплати праці того місяця, у якому були здійснені нарахування.
Це впливає на оподаткування та відображення в звітності.
ПДФО та ВЗ. Донараховані суми остаточно обкладаються ПДФО (і ВЗ) у тому місяці, в якому вони були фактично нараховані/відкориговані (див. листи ДФСУ від 13.05.2016 №10468/6/99-99-13-01-01-15 та від 10.05.2017 №7955/5/99-99-13-01-01-16).
Це означає, що ніякі перерахунки податків робити не потрібно. Сума донарахованої індексації за минулі місяці буде включатися до зарплати того місяця, в якому вона була фактично нарахована. Наприклад, в серпні 2026 року донарахована індексація за червень-липень 2026. Вся сума донарахувань буде включатися до зарплати серпня і оподатковуватися ПДФО (18%) та ВЗ (5%).
Додаток 4ДФ (ФІЗ-4ДФ). В додатку 4ДФ також вся сума донарахованої індексації буде показана в одному рядку із зарплатою місяця, в якому вона була фактично нарахована. Показуйте з ознакою доходу 101 (графа 6).
ЄСВ. Інструкцією про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженою наказом Мінфіну від 20.04.2015 №449, передбачено: якщо нарахування заробітної плати здійснюється за попередній період, зокрема у зв’язку з уточненням кількості відпрацьованого часу, виявленням помилок, нараховані суми включаються до заробітної плати того місяця, в якому були здійснені нарахування. При чому визначення видів виплат, що належать до основної, додаткової заробітної плати та інших заохочувальних та компенсаційних виплат, при нарахуванні ЄСВ передбачено Інструкцією №5. А відповідно до п. 2.2.7 Інструкції №5 індексація відноситься до додаткової зарплати.
Отже, робимо висновок: донарахована індексація буде включатися до зарплати того місяця, в якому вона була фактично нарахована.
Додаток 1 (додаток ФІЗ-Д1). Тут так само вся сума донарахованої індексації буде включатися до зарплати того місяця, в якому вона була фактично нарахована. Це правило передбачене також і Порядком заповнення та подання податковими агентами Податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, затвердженим наказом Мінфіну від 13.01.2015 №4.
Працівнику у серпні була донарахована сума індексації за червень та липень 2026 року в сумі по 139,78 грн. Крім того в серпні працівнику був нарахований оклад 12000 грн та індексація зарплати за серпень в сумі 139,78 грн.
Загальний нарахований дохід у серпні склав:
12000 оклад + 139,79 індексація серпня +139,79 індексація червня +139,79 індексація липня = 12419, 34 (грн).
Визначимо суми всіх податків.
Далі покажемо, як буде заповнений Додаток 1 та Додаток 4ДФ за серпень 2026 року.
Додаток 1 за серпень 2026

Додаток 4ДФ за серпень 2026

Розберемо як донараховані суми індексації впливають на обчислення середньої зарплати для відпускних, лікарняних.
Відпускні та компенсація за невикористану відпустку. Правила включення виплати при обчислені середньої зарплати для таких виплат наведені в п. 3 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою КМУ від 08.02.1995 №100 (далі – Порядок №100). В ньому є важливе правило:
Суми нарахованої заробітної плати, крім премій (в тому числі за місяць) та інших заохочувальних виплат за підсумками роботи за певний період, враховуються у тому місяці, за який вони нараховані.
Отже, всі донараховані суми зарплати, які включаються до розрахунку мають бути віднесені до місяців, за які вони нараховані. Окрім премій – для них діє окреме правило.
Чи входить індексація зарплати при обчисленні середньої зарплати за Порядком №100?
Так! Це неодноразово підкреслювало працеоплатне відомство (наприклад лист Мінсоцполітики України від 25.12.2015 №1675/13/84-15).
Працівнику в серпні 2026 року надається відпустка тривалістю 24 к. дн. В розрахунковому періоді серпень 2025 – липень 2026 року нарахований заробіток склав 120000 грн. В серпні 2026 року працівнику була донарахована індексація зарплати за грудень 2025 року в сумі 133,23 грн, за червень 2026 року – 139,78 грн та за липень 2026 року – 139,79 грн.
Донараховані у серпні 2026 року суми індексації мають бути віднесені до місяців, за які вони нараховані, тобто до грудня 2025, червня 2026 та липня 2026 років. З урахуванням таких сум буде визначена середня зарплата:
(120 000 ЗП + 133,23 індексація 12.2025 + 139,78 індексація 06.2026 + 139,78 індексація 07.2026) : 365 к.дн. = 329,90 грн.
Сума відпускних: 329,90 грн х 24 к.дн. = 7917,60 грн.
Лікарняні / декретні. Тут потрібно звернутись до Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою КМУ від 26.09.2001 №1266 (далі – Порядок №1266). Пунктом 3 визначено, що середня зарплата визначається діленням нарахованої зарплати, на яку нарахований ЄСВ, на кількість календарних днів розрахункового періоду (при необхідності виключають невідпрацьовані з поважних причин дні). Як ми з’ясували раніше індексація відноситься до додаткової зарплати. Вона є базою нарахування ЄСВ. Отже – буде включатися до сукупного доходу при обчисленні середньої зарплати для оплати днів тимчасової непрацездатності / відпустки по вагітності та пологах.
Але є ще один важливий момент. Середня зарплата обчислюється роботодавцями на підставі відомостей, що включаються до звіту про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, що подаються до ДПС. Тобто дані будуть враховуватися із Додатку 1 до податкового розрахунку.
А як ми також вже з’ясували раніше, донарахована індексація за минулі місяці включається до зарплати того місяця, в якому вона була нарахована. Тож залежно від того входить такий місяць до розрахункового періоду чи не входить – і буде залежати (не)включення донарахованих сум при визначені суми лікарняних / декретних.
Працівник захворів у серпні 2026 року. Розрахунковий період серпень 2025 – липень 2026. Нарахована зарплата в такому періоді 120000 грн. В серпні працівнику була донарахована індексація зарплати за грудень 2025 року в сумі 133,23 грн, за червень 2026 року – 139,78 грн та за липень 2026 року – 139,79 грн.
Індексація зарплати за грудень 2025, червень та липень 2026 року була донарахована у серпні 2026. Вся сума буде включатися до зарплати серпня 2026. А оскільки такий місяць не входить до розрахункового періоду, донараховані суми не впливають на розмір середньої зарплати. Середня зарплата становитиме:
120 000 грн : 365 к.дн = 328,77 грн.
Працівника було прийнято на роботу в 3 листопада 2025 року. В серпні 2026 року він захворів. Розрахунковий період грудень 2025 – липень 2026 р. В червні 2026 року такому працівнику була донарахована індексація зарплати за листопад 2025 року в сумі 133,23 грн.
Така індексація була нарахована у грудні 2025 р. Незважаючи на те, що вона донарахована за листопад 2025 – місяць, який не входить до розрахункового періоду, вона буде включатися до розрахунку. Адже за нормами Порядку №1266 вона включається до заробітку того місяця, в якому вона була фактично нарахована.
Припустимо, що окрім індексації працівнику в розрахунковому періоді була нарахована зарплата в сумі 97000 грн. Тоді середня зарплата буде складати:
(97000 + 133,23) : 243 = 399,73 (грн),
де 243 – кількість календарних днів в грудні 2025 – липні 2026 рр.
(31грудень+31січень+28лютий+31березень+30квітень+31травень+30червень +31липень)
Читайте більше:
Індексація зарплати у серпні та вересні 2026: скільки платити та як уникнути
Індексація зарплати зовнішніх сумісників: чи є порушення, якщо її не нарахували
Підвищення окладу на 1 грн та індексація: як правильно застосувати правила
Переміщення працівника без зміни посади: який базовий місяць для індексації
Помилково нарахували і виплатили працівнику індексацію: як бути
Індексація зарплати сумісника: коли проводити та як оформити довідку без помилок
Коли нараховувати індексацію новоприйнятому працівнику у 2026 році
Як правильно порахувати індексацію за неповного робочого часу
За послугами нерезидента, місце постачання яких розташоване на митній території України, отримувач визначає податкові зобов’язання з ПДВ за правилом першої події. Це дата списання коштів з банківського рахунку в оплату послуг або дата оформлення документа, що засвідчує факт їх постачання нерезидентом – залежно від того, яка подія відбулася раніше

Якщо з 1 січня 2027 року платник ПДВ припиняє делегування філіям або структурним підрозділам права складати податкові накладні та розрахунки коригування, про відповідні зміни потрібно повідомити контролюючий орган у встановленому порядку. ДПС також роз’яснила, як у такому разі оформлювати РК до раніше складених документів

Навіть якщо роботодавець уже передав дані до ТЦК, у військовозобов’язаного може залишатися особистий обов’язок повідомити про зміни протягом 7 днів. Розбираємо, які дані потрібно оновлювати, за що найчастіше штрафують і коли штрафу можна уникнути

З 1 жовтня до 1 листопада 2026 року сільськогосподарські товаровиробники можуть подати через ДАР заявки на отримання бюджетної субсидії за використання комплексних мінеральних добрив вітчизняного виробництва. Підтримка надається юрособам та ФОП із розрахунку придбання 7 тонн добрив на 100 га оброблюваних угідь – до 1000 грн

ДПС роз’яснила порядок оподаткування ПДВ послуг нерезидента, пов’язаних із рухомим майном. Якщо такі послуги, зокрема ремонт, фактично надаються за межами митної території України, місце їх постачання визначається за межами України, тому операція не є об’єктом оподаткування ПДВ

Для більшості домогосподарств розмір житлової субсидії на опалювальний сезон 2026–2027 років визначать автоматично. Тим, хто звертається вперше або має зміни у складі домогосподарства чи переліку послуг, потрібно подати заяву та декларацію; якщо документи надійдуть до 30 листопада включно, субсидію призначать з початку опалювального періоду

Працівника, який понад 3 роки працював на підприємстві та тривалий час перебував на лікарняному, планували звільнити у зв’язку з оптимізацією штату. Після консультації з інспектором праці, роботодавець скасував передчасні документи, після відновлення працездатності запропонував працівникові вакансії та провів процедуру скорочення з виплатою належної компенсації і вихідної допомоги

Мінфін пропонує суттєво змінити підхід до заповнення ПДВ-звітності: скоротити основну форму декларації, перегрупувати окремі показники та перенести значну частину деталізації до додатків. Найбільше змін очікується в додатку 1, де планують зосередити інформацію про коригування податкових зобов’язань, у тому числі розрахунків коригування за річним перерахунком. Водночас у проєкті вже простежуються окремі технічні неузгодженості, які можуть потребувати доопрацювання до затвердження остаточної форми. У статті розберемо, що саме зміниться у декларації та додатках і чи справді нова звітність стане простішою для бухгалтера

ДПС роз’яснила, у яких випадках юридичні особи – платники єдиного податку не визначають мінімальне податкове зобов’язання. Йдеться, зокрема, про землі запасу, окремі землі кооперативів, невитребувані паї, забруднені вибухонебезпечними предметами або законсервовані земельні ділянки та землі, щодо яких надано відповідні податкові пільги

Для інтеграції української митниці з цифровим середовищем ЄС затверджено технічні вимоги до трьох ІТ-систем – NECA-UA, NIS-UA та NES-UA. Загалом Держмитслужба планує реалізувати 50 ІТ-проєктів, понад 20 з яких стосуються транс'європейських систем, необхідних для взаємодії з митними адміністраціями держав-членів ЄС

Податківці можуть вимагати пояснення та документи щодо причин збитків підприємства. Розбираємо, як правильно відповісти на запит ДПС, які документи надавати, коли можливе проведення позапланової перевірки та як обґрунтувати витрати

Для визначення контролюючого органу, до якого юридична особа має подати декларацію з транспортного податку, місце реєстрації транспортного засобу підтверджують одночасно два документи. ДПС назвала свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу (техпаспорт) та витяг з Єдиного державного реєстру транспортних засобів

Роботодавець не має права відмовити працівнику у прийнятті заяви про звільнення, адже її подання є одностороннім волевиявленням працівника. Закон також визначає способи підтвердження факту подання заяви та випадки, коли працівник може звільнитися без двотижневого строку попередження

Кабмін зареєстрував у Верховній Раді законопроєкт №16125, який має удосконалити корпоративне управління державними підприємствами та господарськими товариствами з державною часткою понад 50%. Документ, зокрема, розширює повноваження наглядових рад, передбачає профіль і матрицю їхніх компетенцій, посилює контроль за виконавчими органами та уточнює правила щодо значних правочинів і правочинів із заінтересованістю

В Україні створено професійний стандарт «Соціальний педагог» та оновлено стандарт «Практичний психолог закладу освіти». Документи визначають сучасні вимоги до компетентностей і трудових функцій фахівців, зокрема чіткіше розмежовують їхні професійні ролі та створюють основу для оновлення підготовки й підвищення кваліфікації

Після 19 липня 2022 року роботодавці не зобов’язані зберігати за мобілізованими працівниками середній заробіток, однак можуть добровільно встановлювати додаткові гарантії за власний рахунок. За умови правильного оформлення збереження зарплати або її частини період може зараховуватися до стажу, що дає право на щорічну основну відпустку

Право на відключення передбачає можливість працівника припинити робочу комунікацію після завершення встановленого робочого часу без ризику порушити трудові обов’язки чи дисципліну. Голова Комітету НААУ з питань трудового права Вікторія Поліщук пояснила, що відповідне положення проєкту Трудового кодексу стосується саме дистанційної роботи, а умови залучення до роботи поза графіком мають бути визначені заздалегідь

Отримання бюджетного відшкодування ПДВ залишається одним з найскладніших випробувань для бухгалтера, незважаючи на обіцяне спрощення цієї процедури. У статті з’ясуємо, хто має право на відшкодування та за яких умов, як заповнити ПДВ-декларацію з додатками для отримання відшкодування, які перевірки може призначити податкова та як до них підготуватися

Кабмін затвердив новий стандарт професійної освіти, який передбачає щонайменше 40% практичної підготовки, гнучкий обсяг освітніх програм від 40 до 180 кредитів ЄКТС та можливість здобути від однієї до трьох професійних кваліфікацій. Новий стандарт також розширює автономію закладів освіти та передбачає перегляд освітніх програм, за якими студенти професійних коледжів навчатимуться з 2027 року
