
Експерт
Яна ЯрошенкоКреативний головний редактор текстового контенту kadroland, експерт з трудового права, кадрового та військового обліку
Працевлаштування неповнолітніх має свої певні особливості. Зокрема, неповнолітнім працівникам заборонено працювати в небезпечних умовах, на нічних, понаднормових роботах та у вихідні дні. Трудовий договір з неповнолітніми укладається у письмовій формі. Про все це говоримо у статті

Неповнолітні – це особи, що не досягли 18 років. Але потрібно враховувати додаткові вікові обмеження та заборони. Зокрема, орієнтуйтесь на ст. 188 Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП).
Допускається прийняття на роботу осіб по досягненні ними 14-річного віку. Але тут мають бути виконані одночасно такі умови:
Аналогічно – тільки за наявності письмової згоди одного із батьків або особи, що його замінює, – можуть прийматись на роботу особи, які досягли 15 років. А от осіб від 16 до 18 років можна приймати на роботу вже без письмової згоди «старших».
Приймати на роботу осіб молодших за 14 років – заборонено!
Ст. 190 КЗпП встановлює низку заборон щодо працевлаштування неповнолітніх, зокрема, заборонено:
Крім того, неповнолітнім заборонено працювати вночі, надурочно та у вихідні (ст. 192 КЗпП).
При укладенні трудового договору громадянин зобов'язаний подати:
Нагадуємо, особи молодше 18 років приймаються на роботу лише після попереднього медичного огляду і надалі, до досягнення 21 року, щороку підлягають обов'язковому медогляду
Як правило, з неповнолітніми укладають строковий трудовий договір (наприклад, на період, літніх канікул). При цьому обов’язково у письмовій формі (п. 5 ч. 1 ст. 24 КЗпП).
Зауважте, що у період дії воєнного стану сторони за згодою визначають форму трудового договору (ст. 2 Закону України від 15.03.2022 №2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», далі – Закон №2136).
Тож фактично навіть, коли письмова форма трудового договору обов’язкова, за домовленістю між сторонами дозволено укласти трудовий договір в «усній» формі. В такому випадку роль договору виконують заява та наказ про прийняття на роботу.
Але вважаємо, що з неповнолітніми трудовий договір і під час дії воєнного стану краще укладати у письмовій формі
Крок 1. Працівник пише заяву. До неї долучають:
Крок 2. Укладають письмовий трудовий договір (на період дії воєнного стану достатньо заяви та наказу).
Крок 3. Керівник видає наказ про прийняття працівника на роботу.
Крок 4. До початку роботи роботодавець виконує обов’язки, передбачені ст. 29 КЗпП.
Не зайвим буде проінформувати (під підпис) і ту особу, яка дає згоду на працевлаштування неповнолітнього, хоча чинне законодавство напряму цього не вимагає.
Крок 5. Про прийняття працівника на роботу подається відповідне Повідомлення до податкової.
До речі, при укладенні трудового договору громадянин, який вперше приймається на роботу, має право подати вимогу про оформлення трудової книжки (ч. 3 ст. 24 КЗпП). Звернення може бути усним. В такому випадку трудову книжку слід завести навіть, якщо трудовий договір строковий.
На кожному підприємстві, в установі, організації має вестися спеціальний облік працівників, які не досягли 18 років, із зазначенням дати їх народження (ст. 189 КЗпП). Зверніть увагу: фізособи-підприємці, що є роботодавцями, тут не зазначені.
Якщо йдеться про працівника-призовника, щодо нього потрібно вести військовий облік.
Неповнолітнім працівникам встановлюється скорочена тривалість робочого часу (ст. 51 КЗпП).
Це означає, що у порівнянні з повнолітніми працівниками на аналогічній посаді або роботі, вони працюють менше, але отримують повний оклад. Причому, тривалість робочого часу учнів, які працюють протягом навчального року у вільний від навчання час, не може перевищувати половини максимальної тривалості робочого часу, встановленої для осіб відповідного віку. І це теж буде вважатися нормальною тривалістю робочого часу з відповідною повною оплатою за відпрацьовану норму.
Отже, у період канікул працівники віком від 16 до 18 років можуть працювати 36 годин на тиждень, а під час навчального року у вільний від навчання час – 18 годин на тиждень.
Особи віком від 15 до 16 років, а також учні віком від 14 до 15 років, які працюють в період канікул, можуть працювати 24 години на тиждень; а протягом навчального року у вільний від навчання час – 12 годин на тиждень.
Увага! Неповнолітнім не можна збільшувати тижневу норму робочого часу у період дії воєнного стану, навіть якщо вони працюють на об’єктах критичної інфраструктури (ч. 8 ст. 6 Закону №2136)
Неповнолітні у трудових правовідносинах прирівнюються у правах до повнолітніх, а в галузі охорони праці, робочого часу, відпусток та деяких інших умов праці користуються пільгами, встановленими законодавством України (ст. 187 КЗпП). Це, зокрема, означає, що вони мають право на передбачені законодавством відпустки, а в разі хвороби – на лікарняні.
Водночас неповнолітні працівники мають і додаткові гарантії:
Джерело: kadroland
Читайте більше:
Основні особливості праці неповнолітніх
Яка максимальна тривалість робочого часу неповнолітнього працівника
Працевлаштування неповнолітніх: коли потрібна згода батьків
Алгоритм оформлення працівника на неповну зайнятість
Неповний робочий день: за згодою або на вимогу працівника
Користувачів судових електронних сервісів попередили про можливі тимчасові перерви в роботі судових електронних сервісів 06.10.2026 з 20:00 до 23:59. У зазначений період Кабінет Електронного суду буде недоступний. У ДП «Інформаційні судові системи» просять врахувати цю інформацію під час планування роботи із сервісами

ДПС роз’яснила особливості застосування звільнення від ПДВ до косметологічних послуг, які надаються за медичними показаннями в межах лікувального процесу. Підтвердження наявності медичних показань та вимоги до медичної документації належать до компетенції МОЗ. Водночас придбання ліків і медвиробів зі ставкою ПДВ 7% або 20% саме по собі не позбавляє права на ПДВ-пільгу за такими послугами

Податківці пояснили, що податковий кредит за ПН зберігається протягом 365 днів від дати її складання. Якщо ПН зареєстрована в ЄРПН пізніше року, покупець не може включити її до податкового кредиту за новий звітний період

Опалювальний сезон в Україні зазвичай розпочинається в жовтні, але єдиної дати для всіх громад немає. Основним орієнтиром є середньодобова температура: якщо протягом трьох діб вона тримається нижче +8°C, громади можуть ухвалювати рішення про початок опалення. Першими зазвичай підключають лікарні, дитсадки та школи

ФОП на загальній системі оподаткування сплачують авансові платежі з ПДФО до 20 числа місяця, що настає за кожним календарним кварталом. Авансовий платіж за IV квартал не розраховується та не сплачується. Для ФОП, які торгують пальним у роздріб, передбачено окремий щомісячний авансовий внесок за кожне місце торгівлі

Для будівельних підприємств пропонують запровадити нові механізми компенсації воєнних збитків. Проєкт постанови КМУ передбачає компенсацію вартості пошкодженої або знищеної спеціальної будівельної техніки, а також 100% компенсацію страхових премій за страхування життя і здоров’я працівників – у межах 2 млн грн на підприємство на рік. Страхування стосуватиметься працівників, які виконують роботи на територіях підвищеного ризику

ТОВ 3 група отримали оплату за надані послуги 500 євро 17.09.2026 року. 25.09.2026 обміняла 200 євро на гривні. На 30.09.2026 на валютному рахунку залишилися 300 євро. Як порахувати дохід ТОВ за такими операціями?

Ми раніше проводили медогляди працівників, але списки до Держпраці не подавали. Протягом якого часу Держпраці може накласти штраф за таке порушення? Якщо ми цього року подамо списки належним чином у відповідні строки, для нас це спонукає перевірку Держпраці і накладання штрафу? До Держпраці потрібно подавати списки всіх працівників, чи тільки тих, які працюють зі шкідливими умовами праці?

КМУ схвалив законопроєкт, який пропонує комплексні зміни до адміністрування ПДВ. Документ передбачає спрощення звітності для ФОП, нові правила складання податкових накладних, збільшення порогу для перевірок бюджетного відшкодування та запровадження квартального звітного періоду для підприємців – платників ПДВ. 6 жовтня 2026 року на своєму засіданні Комітет рекомендував прийняти за основу та в цілому доопрацьований законопроєкт №16037-д

Під час загальної мобілізації не всі військовозобов'язані підлягають призову. Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» визначає перелік категорій громадян, які мають право на відстрочку або не підлягають мобілізації через сімейні обставини, стан здоров'я близьких, навчання, професійну діяльність чи інші передбачені законом підстави

У листопаді 2026 року Держпраці може почати перевірки щодо нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю. І найцікавіше: проблема може бути не в тому, що у вас немає працівників з інвалідністю. Ви можете мати такого працівника, бути впевненими, що норматив виконали, – і все одно отримати питання під час контролю. Причина – помилки в самому розрахунку. Тому зараз саме час перевірити свої 4%. Розберемо 7 точок контролю, де роботодавці найчастіше помиляються

ФОП – платник єдиного податку 3 групи може працювати за КВЕД 90.01, якщо здійснює діяльність як самостійний артист – виступає на сцені, бере участь у концертах чи інших заходах за запрошенням організаторів. Водночас обмеження спрощеної системи поширюється на організацію та проведення гастрольних заходів, якою ФОП займатися як єдинник не може

10 вересня Комітет схвалив пакет законопроєктів щодо оподаткування міжнародних посилок. Документи передбачають ПДВ на імпортні посилки від 0 євро, нові правила для маркетплейсів та збереження пільги для некомерційних відправлень до 45 євро. Додатково законопроєкти передбачають спрямування надходжень від ПДВ з міжнародних поштових та експрес-відправлень до спеціального фонду Державного бюджету для забезпечення потреб Збройних Сил України. 16 вересня 2026 року Рада підтримала альтернативні законопроєкти №16051-1 та №15460, а 6 жовтня Комітет схвалив до ІІ читання ці законопроєкти

ФОП – платники єдиного податку 1–3 груп у разі призначення пенсії можуть подати Декларацію єдинника з позначкою «Довідково» та Додатком 1. У ньому зазначають дані про нарахований дохід і ЄСВ за період від завершення попереднього звітного періоду до місяця подання заяви на пенсію включно. Водночас тип Додатка 1 «Уточнююча» для призначення пенсії не застосовується

Верховний Суд змінив підхід до поновлення незаконно звільнених працівників. Суд не може поновити працівника на іншій рівнозначній посаді або зобов’язати роботодавця змінити штатний розпис, адже визначення штатної чисельності та організаційної структури належить до компетенції роботодавця. Водночас працівник має бути поновлений саме на тій роботі, яку він обіймав до незаконного звільнення

З 25 вересня 2026 року діє затверджена Мінфіном форма звіту про нарахування, обчислення та сплату внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю. Звіт необхідно подавати роботодавцям та платникам внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю

Чи може роботодавець перерахувати остаточний розрахунок при звільненні не на рахунок працівника, а на картку іншої особи? Така виплата можлива за особистою письмовою заявою працівника із чітким дорученням і банківськими реквізитами отримувача. Розбираємо, які вимоги потрібно виконати та як правильно документально оформити таку виплату

Особи, які провадять незалежну професійну діяльність, є платниками ЄСВ і мають стати на облік у контролюючому органі. Якщо особа не подала заяву про взяття на облік або зробила це несвоєчасно, на неї можуть накласти штраф 10 НМДГ, а також застосувати санкції за несплату ЄСВ чи порушення звітності. Окремо передбачена адміністративна відповідальність – від 30 до 40 НМДГ, а за повторне порушення – до 50 НМДГ

Платники податків зобов’язані повідомляти податкові органи про всі об’єкти оподаткування та об’єкти, пов’язані з господарською діяльністю, шляхом подання форми №20-ОПП. Така заява подається протягом 10 робочих днів після створення, реєстрації або відкриття відповідного об’єкта. Неподання або порушення строків подання 20-ОПП є податковим правопорушенням і тягне за собою фінансову відповідальність. Розмір штрафів залежить від статусу платника та може застосовуватися окремо за кожне порушення
