Відповідно до Закону України від 06.07.1995 №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», за непроведення розрахункової операції (невидачу чека) передбачено штраф у розмірі 100% вартості проданих з порушенням товарів (робіт, послуг) за перше порушення та 150% – за кожне наступне.
Основні способи контролю з боку податкових органів
1. Фактична перевірка
Фактична перевірка проводиться за місцем фактичного провадження діяльності платника податків і стосується, зокрема, порядку здійснення розрахункових операцій.
Особливості фактичної перевірки:
- Проводиться без попередження: податкові інспектори можуть з'явитися несподівано.
- Можливість контрольної закупки: перед початком перевірки може бути здійснена контрольна розрахункова операція для фіксації факту порушення.
- Проводиться в присутності особи, що здійснює розрахунки: для початку перевірки не обов'язкова присутність керівника або самого ФОП; достатньо присутності продавця чи касира.
2. Інформація про перекази коштів
Цей спосіб є ефективним для контролю інтернет-торгівлі, де фактична перевірка є ускладненою. Зміни до Положення про форму та зміст розрахункових документів, яке затверджене наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 №13 зобов'язали операторів поштового зв'язку та фінансових операторів (наприклад, «Нова пошта») включати до чека на переказ коштів (ФКЧ-3) інформацію про банк та номер рахунку отримувача.
Таким чином, податкові органи отримують інформацію про те, хто отримує кошти за продані товари. Це дозволяє виявляти:
- Громадян, які здійснюють підприємницьку діяльність без державної реєстрації.
- Фізичних осіб-підприємців, які отримують дохід на підприємницькі рахунки, але не мають зареєстрованих РРО / ПРРО.
У разі виявлення таких фактів податкова може надіслати запит на надання пояснень, за результатами розгляду якого може бути призначена перевірка.
3. Звірка звітів РРО / ПРРО з податковими деклараціями
Податкові органи регулярно проводять інформаційно-аналітичну роботу, порівнюючи дані з податкових декларацій платника з даними, що надходять від РРО / ПРРО (копії електронних фіскальних звітних чеків, Z-звіти).
Розбіжності між задекларованим доходом та сумами, проведеними через РРО / ПРРО, є підставою для виникнення податкових ризиків. Будь-які розбіжності, як у більшу, так і в меншу сторону, можуть стати причиною для надсилання запиту та подальшої перевірки.
Стиковка z-звітів та декларацій
Сума в Декларації більша, ніж сума у Z-звіті:
- наявність безготівкових розрахунків, які не є розрахунковими операціями;
- наявність інших негрошових доходів;
- непроведення частини розрахункових операцій через РРО / ПРРО.
Ризик застосування санкцій щодо непроведення операцій через РРО / ПРРО
Сума в Декларації менша, ніж відображено у Z-звітах:
- невключення частини реалізації у Декларацію;
- помилки фіскалізації (готівка / безготівка);
- нефіскалізоване повернення коштів;
- технічні збої.
Ризик донарахування доходу у разі неможливості об'єктивного пояснення ситуації, підвищена цікавість податківців.
Ці три способи контролю можуть використовуватися як окремо, так і в комплексі, що дозволяє податковим органам ефективно виявляти порушення у сфері застосування РРО / ПРРО.
Джерело: 7eminar
Читайте більше:
Не подав звітність про використання РРО/ПРРО: чекай на перевірку
Перереєстрація РРО: коли потрібно це робити
Застосування РРО при доставці товару кур'єром продавця: роз'яснення ДПС
ПРРО та платіжний термінал для ФОП 1 групи з 1 січня 2026 року: міфи та реальність
Застосування РРО при наданні бібліотечних послуг: роз’яснення податківців




















Коментарів поки немає
Почніть розмову…