У НААУ виявили 4 прогалини в законопроєкті про базову соціальну допомогу

Комітет НААУ з питань сімейного права проаналізував законопроєкт №14051 щодо базової соціальної допомоги та відзначив його потенціал для модернізації системи підтримки сімей. Водночас адвокати виявили низку суттєвих недоліків. Комітет рекомендує доопрацювати норми, щоб забезпечити захист вразливих категорій населення

1

7


Законопроєкт щодо змін у наданні базової соціальної допомоги може стати інструментом модернізації соціальної політики. Він посилює захист сімей з дітьми, оскільки усуває фрагментацію, підвищує адресність і ефективність допомоги. Водночас потребує усунення окремих недоліків.


Такий висновок до законопроєкту від 18.09.2025 №14051 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо надання базової соціальної допомоги» надав Комітет НААУ з питань сімейного права.


Адвокати висловили чотири зауваження.


По-перше, зміни до Закону України від 18.05.2004 №1727-IV «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю» обмежують допомогу переважно I групою з урахуванням малозабезпеченості, виключаючи II–III групи без чітких критеріїв. Це суперечить нормам права, які забороняють дискримінацію за ознакою інвалідності.


  1. ст. 46 Конституції;
  2. Закону України від 21.03.1991 №875-XII «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю»;
  3. ст. 28 Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю.


По-друге, у пропонованому визначенні «сім’я» (ст. 1 Закону України «Про базову соціальну допомогу») відсутнє окреме поняття «одинока мати/батько», що створює прогалину: такі сім’ї (з дитиною, але без другого з батьків) формально можуть не підпадати під критерій малозабезпеченості, втрачаючи право на допомогу.


По-третє, перехід тимчасової державної допомоги за ст. 181 Сімейного кодексу України, до базової соціальної допомоги не уточнює підстави (судове рішення, реєстр боржників), що може призвести до відмови в виплатах через відсутність «малозабезпеченості». Що створює ризик для дітей, позбавлених утримання.


По-четверте, у законопроєкті не прописано, як забезпечити безперервність виплат під час переходу від тимчасової державної допомоги до базової соціальної допомоги. Перехідні положення передбачають шість місяців дії старого механізму, однак не гарантують автоматичного початку нових нарахувань.


Джерело: НААУ


Читайте більше:


Базова соціальна допомога в Україні: як отримати

Базова соціальна допомога: оформлюйте вже в Дії

Дія.Картка: як працюватиме та які оплати доступні

Базова соціальна допомога: що враховується до доходу сім'ї, а що – ні

Базова соціальна допомога з 01.01.2026 обов'язкова: рекомендовано законопроєкт за основу

Матеріали на сайті https://7eminar.ua можуть містити роз’яснення державних органів та погляди зовнішніх авторів. Їхній зміст не завжди збігається з позицією редакції. Кожна публікація відображає особисту думку автора. Редакція не редагує авторські тексти і не несе відповідальності за їх зміст.
1

7

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇

Коментарі
0/700

Коментарів поки немає

Почніть розмову…

2

1596

29

6

7

266

4

5

2647

9

574

109

28

1978

66

619

101

47

408