Що очікувати у листопаді 2025 року

У цьому випуску дізнаєтесь важливі зміни, які очікуються у листопаді: про нові цифрові правила оформлення та продовження відстрочок від мобілізації, про індексацію зарплати у листопаді, про нові правила використання QR-кодів для платежів, про запровадження єдиного формату фінзвітності за міжнародними стандартами, про крайні строки подання повідомлення про зміну облікових даних до ТЦК та СП та багато іншої корисної інформації


  1. З 1 листопада – нові цифрові правила оформлення та продовження відстрочок від мобілізації
  2. Індексація зарплати: листопад 2025 – останній перед обнуленням
  3. З 1 листопада – нові правила використання QR-кодів для платежів
  4. З 1 листопада – єдиний формат фінзвітності за міжнародними стандартами
  5. До 4 листопада – подаємо повідомлення про зміну облікових даних до ТЦК та СП
  6. НБУ змінює правила розрахунку обов’язкових резервів
  7. До 16 листопада: шанс отримати грант до 500 000 грн для креативних підприємців
  8. Держбюджет-2026 на фінішній прямій: що очікувати бізнесу та працівникам
  9. Листопад – час підготувати списки працівників для медоглядів
  10. Листопад 2025: робочі дні та вихідні
  11. З Міжнародним днем бухгалтера!


З 1 листопада – нові цифрові правила оформлення та продовження відстрочок від мобілізації

З 1 листопада 2025 року в Україні починають діяти оновлені правила оформлення та продовження відстрочок від мобілізації, ухвалені постановою Кабміну від 24.10.2025 №1364 (зміни до постанови №560; далі – Постанова №1364). Текст Постанови №1364 опубліковано в «Урядовому кур’єрі» від 28.10.2025. Нові правила оформлення мають зробити процес прозорим, зручним і повністю цифровим, мінімізувавши корупційні ризики та паперову бюрократію.


Основні зміни


1. Автоматичне продовження.


Відстрочки продовжуватимуться без заяв, якщо підстави можна підтвердити через державні реєстри або вони не змінюються з часом. Це стосується, зокрема, осіб з інвалідністю, багатодітних батьків, студентів, викладачів, доглядальників, а також родин військових і загиблих захисників.


2. Оформлення онлайн у «Резерв+».


Через застосунок уже можна оформити 9 типів відстрочок, серед яких – для людей з інвалідністю, студентів, викладачів, батьків дітей з інвалідністю чи трьох і більше дітей. Найближчим часом до переліку додадуть ще дві категорії – тих, хто доглядає за батьками з інвалідністю, і одиноких батьків.


3. Подання через ЦНАП.


Для тих, чия відстрочка ще не цифровізована або хто не користується смартфоном, заяви прийматимуть у будь-якому ЦНАПі. Працівник ЦНАП сканує документи й передає їх до відповідного ТЦК у електронному форматі.


4. Електронна довідка замість паперової.


З 1 листопада паперова довідка з мокрою печаткою більше не потрібна. Підтвердженням служить електронний військово-обліковий документ у застосунку Резерв+. За потреби його можна роздрукувати з порталу Дія або отримати у ТЦК/ЦНАП.

Оформити відстрочку можна буде шляхом подання заяви через застосунок Резерв+ або в ЦНАП, залежно від типу відстрочки. З 1 листопада ТЦК більше не прийматимуть заяв напряму.


Якщо ви вже мали відстрочку і вона підпадає під автоматичне продовження – нічого робити не потрібно. Ви отримаєте сповіщення в Резерв+.


Якщо ж система не змогла підтвердити ваші підстави (наприклад, через зміну сімейного стану або відсутність даних у реєстрах), потрібно актуалізувати інформацію й повторно подати заяву.


Індексація зарплати: листопад 2025 – останній перед обнуленням


9 жовтня 2025 року Держстат оприлюднив індекс споживчих цін за вересень – 100,3%.


Саме цей показник впливає на індексацію зарплати за листопад, згідно з Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженим постановою Кабміну від 17.07.2003 №1078. За цим показником у листопаді право на індексацію мають працівники з базовими місяцями січень та лютий 2025 року.


Для базового місяця січень 2025 року коефіцієнт індексації у листопаді становитиме 4,4%, а сума індексації – 133,23 грн. Отже, у жовтні та листопаді 2025 року право на індексацію мають працівники, для яких базовими місяцями є січень або лютий 2025 року. Для інших базових місяців у 2025 році право на індексацію ще не настало.


Але з 1 січня 2026 року індексація «обнулиться».


Проєкт Держбюджету-2026 передбачає, що обчислення ІСЦ розпочнеться з нового базового місяця – січня 2026 року, а сума індексації за грудень 2025 року не зберігатиметься.


Тобто, усі попередні коефіцієнти згоряють, і право на нову індексацію може з’явитися лише з квітня 2026 року, якщо інфляція перевищить 103%.


Бухгалтерам радимо перевірити правильність нарахувань індексації за 2025 рік, щоб уникнути штрафів – до 16 000 грн за кожного працівника.

У листопаді на Бухгалтерській платформі виходить Авторський курс Тетяни Мойсеєнко «10 правил допомоги працівникам» де отримаєте практичні поради для безпечного та вигідного надання допомоги від компанії. З програмою курсу можете ознайомитись за посиланням

З 1 листопада – нові правила використання QR-кодів для платежів


Національний банк України запроваджує оновлену систему QR-кодів для кредитових та миттєвих кредитових переказів. Відповідні зміни передбачені постановою НБУ від 19.08.2025 №97, яка набирає чинності з 1 листопада 2025 року.


Мета нововведення – уніфікувати систему сканування та генерації QR-кодів у платіжних застосунках, зробити оплату за реквізитами простішою для користувачів і зручнішою для бізнесу.


Ключові новації:


  1. кожен платіжний застосунок матиме QR-сканер для переказів на рахунок/IBAN;
  2. новий QR-код міститиме єдиний логотип із гривнею у білому колі – для швидкої ідентифікації способу оплати;
  3. з одного пристрою можна буде генерувати, сканувати та обмінюватися QR-кодами між застосунками;
  4. QR-коди зможуть містити ідентифікатори місць продажу й суми рахунків для автоматичного обліку в системах торговців (зокрема SAP);
  5. торговці зможуть забороняти редагування полів – наприклад, щоб покупець не змінював суму платежу.


Сподіваємось, що це крок до створення відкритої екосистеми миттєвих платежів, де бізнес може працювати через «селф-еквайринг» або відкритий банкінг без посередників.


З 1 листопада – єдиний формат фінзвітності за міжнародними стандартами


Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР) ухвалила рішення, яке впорядковує подання фінансової звітності підприємствами, що складають її за міжнародними стандартами.


Відтепер єдиним форматом фінансової звітності стає XBRL, а подання здійснюватиметься виключно до Центру збору фінансової звітності (далі – ЦЗФЗ). Вимога щодо подання звітності у форматі XML – скасовується. Нові правила набирають чинності з 1 листопада 2025 року.


Рішення НКЦПФР від 19.09.2025 №09/21/2902/К03 усуває неоднозначність у поданні звітності до Комісії та визначає, що відповідно до Закону України від 16.07.1999 №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», фінансова та консолідована звітність за міжнародними стандартами складається виключно за таксономією XBRL.


Таким чином, з 1 листопада 2025 року всі учасники ринку капіталів та організованих товарних ринків, що звітують за МСФЗ, повинні подавати фінансову звітність лише у форматі XBRL через ЦЗФЗ.


До 4 листопада – подаємо повідомлення про зміну облікових даних до ТЦК та СП


Державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації щомісяця до 5 числа подають до ТЦК та СП (або відповідних органів СБУ чи розвідки) повідомлення про зміни в облікових даних працівників за місцем їх військового обліку – за додатком 4 до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабміну від 30.12.2022 №1487.


Повідомлення подається, якщо у військовозобов’язаного, призовника або резервіста змінилися:


  1. ПІБ;
  2. реквізити паспорта;
  3. адреса проживання;
  4. сімейний стан;
  5. освіта;
  6. місце роботи чи посада.


Отже, якщо у жовтні відбулися такі зміни, повідомлення до ТЦК слід подати до 4 листопада (включно).


Як правильно заповнити форму та зразки документів розбираємо у статтях:


  1. «Повідомлення при зміні облікових даних військовозобов’язаного, призовника, резервіста (додаток 4): як заповнити та подати»;
  2. «Повідомлення до ТЦК про прийняття на роботу військовозобов’язаного: зразок».


НБУ змінює правила розрахунку обов’язкових резервів


Національний банк України вдосконалює механізм розрахунку резервів для підвищення ефективності монетарної політики та стимулювання довгострокового фінансування. Зміни набудуть чинності у листопаді та грудні 2025 року.


Що змінюється:


  1. З 10 листопада 2025 року до розрахунку обов’язкових резервів не включатимуться примусово вилучені й санкційні кошти. Це оптимізує розрахунок, адже такі кошти не впливають на грошово-кредитні процеси, при цьому загальний обсяг резервів залишиться практично незмінним.
  2. З 10 грудня 2025 року НБУ виключає з розрахунку залучені банками кредити строком понад 1 рік від юросіб-нерезидентів, у статутному капіталі яких присутня іноземна держава або частка міжнародних фінансових організацій ≥10%.


Ці нововведення мають підвищити стимули для банків залучати довгострокові кошти, що сприятиме фінансуванню проєктів відбудови та розвитку економіки.


До 16 листопада: шанс отримати грант до 500 000 грн для креативних підприємців


15 жовтня 2025 року стартував прийом заявок на гранти за програмою «Теплиця ідей» для початківців у креативних індустріях Вінницької, Волинської, Одеської, Сумської, Тернопільської та Хмельницької областей. Подавати заявки можуть фізичні особи, ФОПи та юридичні особи. Новостворені підприємства можуть отримати грант на суму від 200 000 до 250 000 грн, а діючі понад рік – від 300 000 до 500 000 грн. Грант покриває 80–90% витрат, решта – власний внесок. Подати заявку можна до 16 листопада 2025 року.

А про облік і оподаткування фермерів будемо говорити у листопаді на відеокурсі з Євгенією Невмержицькою «Фермерське господарство: агроподатки та облік». Ознайомитися з програмою курсу можете за посиланням

Держбюджет-2026 на фінішній прямій: що очікувати бізнесу та працівникам


До 20 листопада очікується ухвалення Державного бюджету України на 2026 рік, проєкт якого ще 15 вересня затвердив Кабінет Міністрів. Мінфін називає його збалансованим і спрямованим на стабільне фінансування ключових пріоритетів держави навіть в умовах воєнного часу.


Серед головних показників, що безпосередньо вплинуть на доходи громадян і бізнес, – прогнозоване підвищення мінімальної заробітної плати до 8 647 грн та зростання прожиткового мінімуму. Це безпосередньо вплине на перерахунок зарплат, нарахування ЄСВ, штрафи за порушення трудового законодавства та визначення лімітів для ФОП.


Бізнесу варто вже зараз підготуватися до змін: нові цифри стануть базою для розрахунку витрат на персонал і можуть вплинути на бюджетні планування. Для працівників це означає потенційне збільшення доходів і корекцію соціальних виплат. Усе це робить очікуване ухвалення бюджету одним із ключових економічних моментів осені 2025 року.

Розбирати умови оплати праці і трудових відносин будемо у листопаді на відеокурсі «Зарплата, відпустки та кадри в бюджеті, освіті та медицині» з Світланою Лістровою та Інною Маніленко. З програмою курсу можете ознайомитися за посиланням

Листопад – час підготувати списки працівників для медоглядів


Протягом листопада роботодавці мають нагоду підготуватися до щорічної процедури медоглядів. Щороку до 1 грудня необхідно подати до Держпраці Заяву про визначення категорій працівників, які підлягають медичним оглядам, з доданими результатами дослідження умов праці.


На основі цих документів Держпраці складає Акт, де визначає, хто з працівників повинен проходити попередні та періодичні медогляди. Протягом місяця після отримання Акта роботодавець формує та погоджує поіменні списки для проходження огляду.


Медогляди проводять лише акредитовані заклади охорони здоров’я з ліцензією та комісією з професійної патології. За результатами оформлюється Заключний акт, який містить обов’язкові рекомендації Держпраці щодо поліпшення умов праці. Листопад – оптимальний час, щоб усе організувати без поспіху та штрафів.


Листопад 2025: робочі дні та вихідні


Листопад можна назвати місяцем стабільної роботи – додаткових святкових чи скорочених днів у цьому місяці не передбачено. Загалом він налічує 30 календарних днів, з яких 20 робочих та 10 вихідних. При 40-годинному робочому тижні норма тривалості робочого часу складе 160 годин.


Для більшості підприємств базова норма робочого часу лишається 40 годин на тиждень згідно зі ст. 50 Кодексу законів про працю (далі – КЗпП). П’ятиденний робочий тиждень є стандартом, проте на окремих підприємствах за характером виробництва може застосовуватися шестиденний робочий тиждень з одним вихідним днем, де тривалість щоденної роботи залежить від тижневої норми. Законодавчий мінімум – два вихідних дні на тиждень для п’ятиденки – діє і під час воєнного стану.


Норма ст. 53 КЗпП про скорочений робочий день напередодні вихідних під час воєнного стану не застосовується. Воєнний стан продовжено до 3 лютого 2026 року, і в цей період робочий час може збільшуватися до 60 годин на тиждень для працівників, зайнятих на об’єктах критичної інфраструктури, але лише за рішенням керівника. Таке збільшення не поширюється на неповнолітніх.

Щоб не пропустити більше жодної важливої дати, користуйтесь зручним помічником для кожного бухгалтера «Календар бухгалтера» на Бухгалтерській платформі. Всі важливі дати завжди під рукою!

З Міжнародним днем бухгалтера!


Але велике бухгалтерське свято все ж таки очікує бухгалтерів у листопаді. 10 листопада світ відзначає Міжнародний день бухгалтера – професійне свято тих, хто щодня тримає фінансову систему країни у рівновазі.


Ви – серце підприємства, яке б’ється у ритмі звітів, балансів і дедлайнів. Саме завдяки вам компанії працюють без штрафів, а держава – з надходженнями.


Тож сьогодні – час подякувати собі за точність, терпіння й неймовірну уважність до деталей.


Бажаємо стабільності у балансах, вдячних керівників і… гідної премії, адже вона – найкраще підтвердження того, що вашу працю цінують по-справжньому!


Джерело: 7eminar

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇