Як і навіщо перевіряти контрагента: інструменти, джерела та сигнали небезпеки

Перед тим як укласти договір, варто перевірити контрагента – і не лише для галочки. У матеріалі зібрано ключові онлайн-інструменти та джерела, які допоможуть зібрати юридичну, фінансову та податкову інформацію про потенційного партнера. Ви дізнаєтеся, як знайти «червоні прапорці», які можуть свідчити про проблеми з оплатами чи ризикованість платника. А ще – як отримати згоду на перевірку через Електронний кабінет і захистити себе у договорі


  1. Основні джерела перевірки інформації про контрагентів
  2. Аналіз судової практики та боргових зобов'язань контрагента
  3. Використання Електронного кабінету для перевірки бізнес-партнерів
  4. Перевірка ризиковості платників ПДВ та система згод


Будь-який бізнес та господарська діяльність не відбувається без придбання товарів, робіт, послуг у третіх осіб. Обираючи контрагентів для укладання угод варто звертати увагу не лише на ціни та умови співпраці, а і на їх сумлінність, добропристойність та добропорядність. В сучасних умовах розвинутих технологій існує безліч інтернет-ресурсів, офіційних і ні, за допомогою яких можна перевірити свого контрагента.


Основні джерела перевірки інформації про контрагентів


Так інформацію про реєстрацію контрагента, його посадових осіб, види діяльності, наявних ліцензій, судові рішення можна отримати на сервісах Опендатабот або YOU KONTROL, проте, щоб отримати більш детальну чи розширену інформацію, необхідно оформити платну підписку до вказаних ресурсів.


Слід звернути увагу на реєстр судових рішень на сайті Судова влада. В розділі стан розгляду справ по назві контрагента можна ознайомитися з усіма справами, в яких приймає участь суб’єкт господарювання як позивач, відповідач чи інше.


Аналіз судової практики та боргових зобов'язань контрагента


В судових рішеннях варто звернути увагу на рішення, в яких наш контрагент виступає як Боржник, це може свідчити про те, що він недобросовісно виконує зобов’язання зі сплати за отримані товари, роботи й послуги. Відповідно і виникає запитання, чи варті ті вигідні умови запропоновані таким покупцем, якщо потім буде проблема з оплатою.


Водночас велика кількість судових справ з контролюючими органами, в т.ч. і податковою, може свідчити про сильну юридичну позицію суб’єкта господарювання і бажання відстоювати свої інтереси та зовсім не означає, що платник реально порушує податкове законодавство.


Варто перевіряти контрагентів, перед укладанням угод в Єдиному реєстрі боржників, що розміщений на сайті Міністерства юстиції України.

Великі суми боргових зобов'язань та кількість виконавчих проваджень говорять про те що черга для оплати за новими контрактами може наступити лише після виконання наявних боргових зобов'язань.


Відповідно постанови КМУ від 12.03.2022 №263 «Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану» в період дії воєнного стану обмежено доступ до деяких публічних електронних реєстрів. Проте деяку інформацію про контрагента можна отримати в Електронному кабінеті платника податків, в розділі Реєстри.

Нерідко укладаючи нові угоди ми отримуємо від контрагентів запити, в яких просять надати велику кількість копій документів.

І якщо товариство має окрему юридичну службу чи службу безпеки, то виготовлення запрошених копій не викликає великих труднощів. Але на малих підприємствах, в яких всі ці функції виконує бухгалтер, – виготовлення копій документів відволікає його від бухгалтерських справ. Крім того, при наданні копій договорів розкривається інформація про третіх осіб (орендодавців) чи умови цих договорів, які можуть бути унікальними та специфічними.


Використання Електронного кабінету для перевірки бізнес-партнерів


Саме для таких ситуацій також варто використовувати сервіс перевірки контрагента, що розміщений в Електронному кабінеті – розділ «Інформація про бізнес-партнера в Електронному кабінеті» (закладка розміщена на лівій панелі).


У вказаному розділі можна як отримати інформацію про контрагента, так і сформувати витяг про свою компанію.

Вказаний витяг формує інформацію за наступними підрозділами:


  1. інформація щодо включення до / виключення з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку;
  2. заборгованість (податковий борг);
  3. нараховані грошові зобов’язання;
  4. суми сплачених податків, зборів, платежів;
  5. зупинення реєстрації ПН/РК;
  6. наявність об’єктів оподаткування;
  7. наявність ліцензій;
  8. несвоєчасно зареєстровані ПН/РК;
  9. перелік товарів згідно з УКТ ЗЕД;
  10. звітність з ТЦО;
  11. фінансовий результат до оподаткування;
  12. залишкова вартість основних засобів та нематеріальних активів;
  13. наявність експортних/імпортних операцій;


Перевірка ризиковості платників ПДВ та система згод


Однією з найпопулярніших проблем сучасного бізнеса є ризиковість платника податків. Співпраця з таким контрагентом може призвести не тільки до масової зупинки реєстрації податкових накладних, а і включення до Переліку ризикових вашого суб’єкта господарювання. Проблемою є те, що відсутній будь-який відкритий реєстр в якому можна перевірити обраного контрагента на належність до ризикових.


Все ж таки, в Електронному кабінеті доступна послуга, яка дозволяє перевірити ризиковість контрагентів-платників ПДВ. Проте таку перевірку можна зробити лише за згодою безпосередньо контрагента. Отримавши такий дозвіл, можна дізнатися дату включення або виключення з такого переліку, а також критерії його ризиковості, відповідно яких контрагента було включено до переліку.


І якщо ваш контрагент не дає вам згоду на таку перевірку, це має вас насторожити.


Для того, щоб надати згоду податковому органу відкрити іншому платнику податків податкової інформації про себе, необхідно зайти в розділ «Згода» меню «Налаштування» приватної частини Електронного кабінету.

Після натискання кнопки «Додати» платник має можливість не тільки вказати код ЄДРПОУ контрагента якому надається згода, а й обрати підрозділи, з якими ви вважаєте за необхідне ознайомити контрагента.

Тобто інформація надається у самостійно визначеному обсязі.


Крім того, згоду на передачу інформації можна відкликати натиснувши значок «Х» та підтвердити цю дію у спливному вікні.

Даний сервіс є дійсно дуже зручний у використанні, дає можливість зекономити час та підтвердити свою добропорядність і перевірити надійність ділового партнера, зокрема, щодо сумлінності у сплаті податків.


Крім того, в договорі, який укладається з контрагентом, можна прописати особливі умови про оперативне повідомлення у випадку включення суб’єкту господарювання до ризикових.


Сукупність отриманої інформації, яка на перший погляд може здаватися не важливою, може вчасно упередити укладання ризикових договорів або навпаки обрати суб’єкта господарювання, співпраця з яким буде плідною і комфортною.



Ольга САМОФАЛОВА, податковий консультант


Статті на тему:


Як позбутися ризикового статусу платника ПДВ

Нові коди ознак ризиковості: аналіз експерта наказу ДПС №195

Сервіс «Моніторинг перевірок»! Цей універсальний помічник допоможе знайти ваше підприємство в реєстрах запланованих перевірок у 2025 році не лише ДПС (з урахуванням змін від 28.03.2025), ПФУ та інших держорганів у форматі комплексної перевірки, а й у графіках/планах ТЦК та СП. Спробуйте вже зараз!

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇