- Документальне оформлення
- Інформування покупців
- Знижки та бонуси у фіскальних чеках
- Облік знижок
- Облік бонусів
Документальне оформлення
Будь-яка акція повинна мати належне документальне оформлення. Так, суб’єкту господарювання (далі – СГ) при проведенні акцій у вигляді надання знижок або бонусної програми рекомендуємо, зокрема, оформити такі документи:
1. Наказ керівника про знижки чи бонусну програму або Положення про знижки чи бонусну програму.
У цих документах слід указати:
- мету проведення акції;
- умови надання знижок або бонусів: при купівлі якого товару надаються знижки, їх розмір, умови нарахування бонусів, порядок їх обміну на товар і т. п.;
- перелік товарів, на який будуть надаватися знижки;
- період, протягом якого надаються знижки, або період дії бонусної програми;
- способи повідомлення покупця про проведення знижок і бонусну програму;
- список осіб, відповідальних за проведення акцій.
2. Кошторис витрат на проведення рекламного заходу.
3. План проведення рекламного заходу. Див. зразок План проведення рекламного заходу.
4. Звіт відповідальних за проведення акції, де мають бути зазначені фактично понесені витрати (підтверджені первинними документами).
Інформування покупців
Згідно до п. 6 ст. 15 Закону України від 12.05.1991 №1023-XII (далі – Закон №1023) «Про захист прав споживачів», після публічного повідомлення про початок проведення розпродажу, застосування знижок або зменшення ціни до споживачів повинна доводитися інформація про ціну продукції, що була встановлена до початку проведення відповідного розпродажу, застосування знижок або зменшення ціни, а також ціну цієї ж продукції, встановлену після їх початку.
Ця умова поширюється також на продукцію, що є харчовим продуктом.
Тобто цінник повинен мати ціну, яка було до провадження акції і ціну з урахуванням акції.
Знижки та бонуси у фіскальних чеках
Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затверджене Наказом Мінфіну від 21.01.2016 №13, не встановлює правила відображення знижок та бонусів у фіскальних чеках.
Знижка
Нагадаємо, що знижкою є тимчасове зменшення ціни товару для його покупців. Вживання понять «знижка» або «зменшена ціна» або будь-яких інших, аналогічних за значенням, дозволяється лише з додержанням таких умов (п. 4 ст. 15 Закону №1023):
- якщо вони застосовуються до продукції, яку безпосередньо реалізує СГ;
- якщо такого роду знижка або зменшення ціни застосовується протягом визначеного та обмеженого періоду часу;
- якщо ціна продукції є нижчою від її звичайної ціни.
Яким чином зазначається знижка у фіскальних чеках залежить від принципу її надання. Так знижка може бути:
- на весь товар, що вказаний у фіскальному чеку, якщо, наприклад СГ дає знижку на весь асортимент товару;
- на окремі позиції в чеку, в цьому випадку знижка (у відсотках або гривнях) надається по таким позиціям.
В ЗІР, категорія 109.20, податківці наводять приклад відображення знижки у фіскальних чеках з використання ПРРО ДПС.
Так ПРРО ДПС передбачає можливість проведення операцій з продажу товарів (послуг) з використанням знижки та/або заокругленої надбавки як на суму окремих товарів у чеку так і на всю суму розрахункового документа. Можливо застосування знижки на суму або відсоткової знижки.
Щоб встановити знижку для всіх товарів/послуг у чеку, СГ необхідно виконати наступні операції:
- натиснути кнопку «Знижка на чек» у області «Кошик»;
- у вікні, що відкриється, обрати тип знижки: «Знижка на суму» – для введення знижки у гривнях або обрати вкладку «Відсоткова знижка» – для введення розміру знижки у відсотках;
- ввести розмір знижки та натиснути «Продовжити».
Сума знижки «Знижка на суму» розподіляється між позиціями у чеку. При застосуванні знижки «Відсоткова знижка» введений розмір відсотка знижки застосовується до кожної позиції у «Кошику».
Звісно, що кожний РРО/ПРРО має свої особливості програмування знижок і він може відрізнятися від того, що застосовується у ПРРО від ДПС.
Бонуси
Бонусом є додаткова винагорода покупця або надання йому додаткової знижки до ціни товару. Бонуси можуть бути:
- разові – надаються при купівлі товару на певну суму або в певній кількості;
- накопичувальні – розмір таких бонусів залежить від суми покупок. Для накопичення бонусних сум покупцю може видаватися, наприклад, картка, якою він зможе скористатися при оплаті наступних покупок (тобто оплатити частину товару грішми, а частину – купоном).
Відображатися у фіскальних чеках бонуси можуть як знижка на товар по чеку.
Також раніше були роз’яснення податківців де вони радили у разі проведення розрахунків за попередньою (авансовою) оплатою з використанням раніше нарахованих бонусів за товар (послугу) проводити такі через РРО з зазначенням у касовому чеку, наприклад, «бонус» (Роз’яснення Головного управління ДПС у Донецькій області від 02.12.2019 року).
Зараз в ЗІР, категорія 109.02, податківці роз’яснюють як оформлювати чеки у разі оплати подарунковим сертифікатом. Тобто форма розрахунку (рядок 18 фіскального чека) може бути виключно безготівкова, а засіб оплати (рядок 19) має відповідати способу, який фактично використано при оплаті товару («подарунковий сертифікат», «талон», «відомість», а за безкоштовними рецептами – «безоплатно» та суму коштів за цією формою оплати).
Тобто, як варіант, при оплаті вартості (її частини) товару за бонуси, у фіскальному чекові може бути вказано форма оплати безготівкова, засіб оплати – бонуси і відповідна сума.
Облік знижок
Оскільки ми розглядаємо надання знижок у роздрібній торгівлі, то маються на увазі знижки, що надаються в момент реалізації товарів (послуг).
Роздрібні торгівці здійснюють свою діяльність на умовах публічного договору (ч. 1 ст. 633 Цивільного кодексу України, далі – ЦКУ). Такий договір зазвичай виконується у момент здійснення продажу й укладається в усній формі згідно з ч. 1 ст. 206 ЦКУ. Тому зміна ціни після виконання договору неможлива (ч. 3 ст. 632 ЦКУ), отже знижка надається в момент реалізації.
Бухоблік
У бухгалтерському обліку саму суму знижки, наданої у момент реалізації товарів, не відображають. Отже дохід від реалізації товарів відображається в бухобліку в розмірі справедливої вартості отриманих активів (п. 21 НП(С)БО 15 «Дохід», затверджене наказом Міністерства фінансів України від 29.11.1999 №290; далі – МФУ), тобто за кредитом субрахунка 702 дохід від реалізації товарів відображається з урахуванням знижки. Собівартість проданих товарів відображається за дебетом субрахунка 902.
Податок на прибуток
Розд. III Податкового кодексу України (далі – ПКУ) не передбачає коригувань бухгалтерського фінансового результату на суми знижок, тому доходи і витрати з податку на прибуток відповідатимуть доходам і витратам у бухгалтерському обліку. Це стосується всіх платників податку на прибуток
Єдиний податок
Доходом платників єдиного податку (далі – ЄП) є дохід, отриманий у готівковій та безготівковій формі (п. 292.1 ПКУ).
Тобто якщо платник ЄП продає товар зі знижкою, його доходом будуть кошти, отримані за товар з урахуванням знижки.
ПДВ
Для цілей визначення податкових зобов’язань базою оподаткування є договірна вартість товарів, але не нижче (п. 188.1 ПКУ):
- ціни придбання – якщо це продаж раніше придбаних товарів;
- звичайної ціни – якщо виробник продає власні товари.
Нагадаємо: згідно з пп. 14.1.71 ПКУ звичайна ціна відповідає рівню ринкових цін. Іншими словами, якщо ціна продажу з урахуванням знижки (бонусу) менша від ціни придбання або звичайної ціни, то продавець – платник ПДВ повинен донарахувати податкові зобов'язання на різницю
Для цього потрібно виписати податкову накладну (далі – ПН) із типом причини 15. Така ПН може бути звичайною або зведеною, у цьому випадку дата оформлення ПН має бути не пізніше останнього дня звітного періоду (п. 201.4 ПКУ).
Така ПН отримувачу (покупцю) не надається. При цьому у рядках такої податкової накладної, відведених для зазначення даних покупця, постачальник (продавець) зазначає власні дані.
Розділ Б заповнюється з урахуванням особливостей, викладених у п. 15, 16 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженому Наказом Мінфіну від 31.12.2015 №1307:
- у графі 2 зазначається номенклатура товарі напис «перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до ст. 188 і 189 ПКУ, над фактичною ціною постачання;
- у графі 7 – ціна постачання одиниці товарів/послуг без урахування ПДВ, розрахована виходячи з перевищення ціни придбання/звичайної ціни над фактичною ціною;
- у графі 10 відповідно сума перевищення обсягу постачання (база без урахування ПДВ (тобто обсяги придбання/виготовлення);
- у графі 11 – сума ПДВ.
Графи 3.1, 3.2.1, 3.2.2, 3.3, 4, 5 при цьому не заповнюють.
Нарахування податкових зобов’язань до бази оподаткування в бухобліку відображається записом: Дт 949 – Кт 641/ПДВ.
Тобто у разі продажу товару зі знижкою, що призвела до того, що продажна вартість товару менше бази оподаткування відповідно до п. 188.1 ПКУ, продавець має оформити дві ПН:
- першу – за щоденними підсумками операцій (тип причини «11»), в якій указують фактичну ціну продажу товарів, готової продукції;
- другу – на суму перевищення ціни придбання товарів (звичайної ціни готової продукції) над фактичною ціною (з типом причини «15»).
ПДФО та ВЗ
Згідно з пп. «е» п.п. 164.2.17 ПКУ до складу оподатковуваного доходу фізичних осіб включається, зокрема, дохід, отриманий як додаткове благо у вигляді суми знижки звичайної ціни (вартості) товарів, індивідуально призначеної для такого платника податку.
Таким чином, якщо знижка надається тільки окремому покупцеві (наприклад, тільки другу директора магазину), то її сума включається до оподатковуваного доходу такого покупця як додаткове благо. Зазначений дохід обкладають ПДФО за ставкою 18 % з застосуванням натурального коефіцієнта відповідно до п. 164.5 ПКУ. При ставці податку 18% цей коефіцієнт становить 1,219512. Та ВЗ за ставкою 5%, для розрахунку ВЗ при отриманні негрошового доходу законодавство не передбачає застосування жодних коефіцієнтів (ЗІР, категорія 126.05).
Якщо знижка поширюється на будь-якого покупця і при її наданні відсутній вибірковий підхід, то підстав для включення суми знижки до оподатковуваного доходу покупців – фізичних осіб немає.
Приклад 1
Підприємство роздрібної торгівлі надає знижки на товар в розмірі 15%. Купівельна вартість акційного товару – 70 000 грн (крім того ПДВ – 14 000 грн), розмір торговельної націнки – 50%. Продажна вартість товару – 105 000 грн. За час дії акції весь акційний товар був проданий.
Продаж товару зі знижкою в межах торговельної націнки, продаж товару зі знижкою був більше ціни придбавання, тобто база оподаткування ПДВ визначається з продажної ціни.
№ з/п | Зміст операції | Дт | Кт | Сума |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Відображено дохід від реалізації товару з урахуванням знижки (105 000 – 105 000 х 15 %) | 308 333 | 702 | 89 250 |
2 | Нараховано податкові зобов'язання з ПДВ | 702 | 641 | 14 875 |
3 | Списано собівартість реалізованого товару | 902 | 282 | 70 000 |
4 | Фінерзультат:
| 702 | 791 | 74 375 |
| 791 | 902 | 70 000 |
Облік бонусів
Бонус це, по суті, зобов’язання продавця надати покупцю знижку за умови, що він скористається своїм правом на її отримання.
Бухоблік
Дохід від реалізації товару також відображається з урахуванням бонусних знижок за кредитом субрахунка 702. При цьому, якщо бонуси разові – вартість бонусного товару відображається в обліку відразу (при його продажу) з урахуванням знижки.
Якщо ж бонуси накопичувальні, то при накопиченні бонусів в обліку продавця нічого не відбувається, оскільки продажу товару не було. А от коли покупець скористається бонусами при купівлі товару, тоді продавець і відобразить у складі доходу вартість проданого товару з урахуванням бонусної знижки.
Також покупець може і не скористатися бонусами впродовж дії бонусної програми, в цьому випадку бонуси списуються.
Для цілей бухгалтерського обліку нараховані бонуси можуть обліковуватися, наприклад на позабалансовому субрахунку 042 «Непередбачені зобов’язання».
Якщо продавець роздає покупцям бонусні картки, то така картка визнається матеріальним активом, який оприбутковують на баланс підприємства за дебетом субрахунку 209. Первісна вартість такого активу визначається:
- при придбанні картки у сторонньої організації згідно з п. 9 НП(С)БО 9 «Запаси», затвердженим наказом МФУ від 20.10.1999 №246;
- при виготовленні власними силами на рівні виробничої собівартості згідно з НП(С)БО 16 «Витрати», затверджене наказом МФУ від 31.12.1999 №318 (п. 10 НП(С)БО 9).
Податок на прибуток
Розд. III ПКУ не передбачає коригувань бухгалтерського фінансового результату на суми бонусів, тому доходи і витрати з податку на прибуток відповідатимуть доходам і витратам у бухгалтерському обліку. Це стосується всіх платників податку на прибуток.
Єдиний податок
На думку ДПС, розрахунок за товари у вигляді зарахування «бонусних гривень» ФОП платниками ЄП є механізмом розрахунку не у грошовій формі, а отже не дає права фізичній особі-підприємцю застосовувати спрощену систему оподаткування, обліку і звітності (ІПК від 13.12.2024 №5699/ІПК/99-00-24-03-03).
Таким чином, платникам ЄП не варто застосовувати бонусні програми
Читайте також статтю Розрахунки «бонусами» та сертифікатами: чи можна перебувати на ЄП
ПДВ
В процесі нарахування (накопичення) бонусів жодних підстав для нарахування податкових зобов’язань у продавця немає.
У варіанті з бонусом база оподаткування поставлених товарів також як і у варіанті зі знижкою, визначається виходячи з їх договірної вартості, до складу якої включається сума коштів, сплачених покупцем в оплату вартості таких товарів, але не нижче бази оподаткування, що визначена п. 188.1 ПКУ.
Тобто під оподаткування підпадає вартість товару, зменшена на суму бонусів, тому, якщо договірна вартість проданого товару з урахуванням наданої бонусної знижки менша, ніж вартість його придбання (для самостійно виготовленої продукції – звичайної ціни), необхідно донарахувати податкові зобов’язання з ПДВ на суму перевищення останньої. Тобто як і у випадку зі знижками суб’єкти роздрібній торгівлі оформляють дві ПН: з типом причини «11» та «15».
ПДФО та ВЗ
Як і випадку зі знижками, для уникнення оподаткування ПДФО і ВЗ важливо, щоб бонусна програма була призначена для всіх її учасників. Тобто бонусна знижка має надаватися всім покупцям – утримувачам бонусної картки на рівних умовах. Адже у такому випадку відсутній індивідуальний характер таких знижок.
Отже, незалежно від того, проводиться персоніфікація учасника бонусної програми чи ні, сума такої знижки не повинна обкладатися ПДФО та ВЗ.
Приклад 2
Магазин застосовує систему накопичення бонусів за дисконтною карткою. Покупець під час купівлі товару використав накопичені на дисконтній картці бонуси на суму 400 грн. Повна вартість товару (без урахування знижки) дорівнює 1 200 грн (у т. ч. ПДВ – 200 грн). При цьому вартість придбання товару дорівнює 600 грн (у т. ч. ПДВ – 100 грн), тобто не перевищує реальну продажну вартість товару зменшену на суму бонусів (800 грн, у т. ч. ПДВ – 133,33 грн). Тому нараховувати зобов’язання з ПДВ і оформлювати ПН з типом причини «15» не потрібно.
№ з/п | Зміст операції | Дт | Кт | Сума |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Дохід від реалізації товару покупцеві – власнику бонусної карти (з урахуванням наданої знижки) | 308 | 702 | 800,00 |
2 | Нараховано податкові зобов'язання з ПДВ | 702 | 641 | 133,33 |
3 | Списано собівартість реалізованого товару | 902 | 282 | 500,00 |
4 | Фінерзультат:
| 702 | 791 | 666,67 |
| 791 | 902 | 500,00 |
Надія КОВАЛЬ, експерт з обліку та оподаткування
Шаблони та зразки:
План проведення рекламного заходу
Статті на тему:
Розрахунки «бонусами» та сертифікатами: чи можна перебувати на ЄП
Форми та засоби оплати: що зазначати у цих реквізитах фіскального чеку