- ДПС продовжує жорсткий контроль за онлайн-розрахунками українців
- Мінфін затвердив документи для застосування пільгової ставки ЄСВ 8,41%
- Перевірки критично важливих підприємств: кого стосуються та що треба підготувати
- Надійшли кошти з рахунку 2924? Таку оплату треба провести через РРО!
- З 27 травня – нові правила подання інформації до Держфінмоніторингу
ДПС продовжує жорсткий контроль за онлайн-розрахунками українців
Державна податкова служба України продовжує жорстко моніторити онлайн-фінансові операції громадян, зокрема – грошові перекази, які здійснені через маркетплейси, поштові сервіси та електронні платформи.
За результатами першого аудиту, проведеного у березні 2025 року:
- понад 3 000 фізичних осіб отримали понад 162,7 млн грн через 97 500 транзакцій;
- з них лише 212 осіб мають статус ФОП.
У зв’язку з виявленими фактами, ДПС розіслала понад 3 000 запитів платникам податків із вимогою пояснити походження коштів.
Поширення інформації в ЗМІ про запити через перекази в 200 грн податківці спростували. У ДПС запевняють, що такі запити надсилалися лише за операціями від 1 000 грн.
У громадян виникають питання щодо доцільності витрат державних ресурсів на подібний контроль, зокрема – у випадках із незначними сумами, отриманими від продажу товарів у соцмережах та на онлайн-майданчиках без оформлення ФОП.
У перспективі ДПС планує ще активніше відстежувати карткові операції українців за допомогою трьох основних інструментів, а саме:
- обміну податковою інформацією з іншими країнами в рамках глобального стандарту CRS – щодо іноземних банківських рахунків українців;
- системи обліку даних РРО;
- податкових перевірок маркетплейсів та онлайн-ресурсів – Нова Пошта, Prom, OLX, Rozetka
Податкова служба наголошує, що підприємницька діяльність має бути легалізована, а надходження коштів – прозорими. Контроль за онлайн-платежами посилюватиметься.
А якщо ви вже підприємець і вас непокоїть, що під час перевірки податкова знайде помилки, які призведуть до великих фінансових втрат пропонуємо зареєструватись на наш безкоштовний ефір, який відбудеться 2 червня «Податкові перевірки та відпускні / лікарняні у червні: секрети виправлення помилок і мінімізація ризиків для бухгалтерів»
Увага! Нова хвиля шахрайських листів від імені ДПС
ГУ ДПС у Дніпропетровській області фіксує масове розсилання фейкових електронних листів від імені податкової служби. Це вже друга хвиля фішингових атак за останній тиждень.
Зловмисники надсилають листи суб’єктам господарювання з проханням: зателефонувати за фіктивним номером, нібито до заступника начальника податкової; або відкрити PDF-файл, у якому міститься шкідливе програмне забезпечення.
Відкриття вкладення може активувати віддалений доступ до вашого комп’ютера і викрасти особисту або фінансову інформацію.
Мета шахраїв – дискредитація податкової служби та обман підприємців. Податкова наголошує на тому, що посадові особи діють виключно в межах чинного законодавства та не мають жодного відношення до такої розсилки. У жодному разі не відкривайте підозрілі вкладення!
Усі офіційні електронні адреси ДПС мають закінчення: @tax.gov.ua
У разі отримання підозрілого листа:
- не реагуйте на нього;
- не відкривайте вкладення та посилання;
- звертайтесь до поліції за номером 102.
Повідомте відділ запобігання та виявлення корупції ГУ ДПС.
Залишайтеся пильними і не дозволяйте шахраям маніпулювати вами. Ми тримаємо руку на пульсі й оперативно проінформуємо вас про подальший розвиток подій з цього питання. Стежте за нашими оновленнями, щотижневими підсумками та листами!
Мінфін затвердив документи для застосування пільгової ставки ЄСВ 8,41%
Мінфін офіційно затвердив зміни до Інструкції щодо нарахування ЄСВ. Тепер підприємства мають чіткі правила, які документи потрібні для застосування зниженої ставки ЄСВ 8,41% до заробітної плати працівника з інвалідністю.
Наказ Мінфіну від 23.05.2025 №231 (далі Наказ – №231) вніс відповідні зміни. Відтепер роботодавець може застосовувати пільгову ставку ЄСВ, якщо має один із таких документів:
- Завірений належним чином витяг із рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи.
- Копію довідки до акту огляду МСЕК про встановлення інвалідності, що відповідає нормам тієї ж постанови.
Нагадаємо, що в Україні впроваджено нову систему оцінювання повсякденного функціонування, яка є підставою для:
- продовження або перегляду статусу інвалідності;
- призначення індивідуальної програми реабілітації.
Отже, з 1 квітня 2025 року обов'язково мають пройти оцінювання:
- чоловіки віком 25–60 років із 2 або 3 групою інвалідності, якщо не пройшли огляд у 2022–2024 рр.;
- інші особи, які не пройшли огляд через війну. Для них строк проходження оцінювання до 1 квітня 2026 року.
Проходження системи оцінювання не стосується:
- осіб із безстроковим статусом інвалідності або отриманим у 2025 році;
- військовослужбовців та працівників цивільного захисту (для них діють окремі правила);
- осіб з окупованих територій або з тяжкими порушеннями здоров’я.
Після офіційного опублікування Наказу №231 новий порядок застосування пільг остаточно набуде чинності. Підприємствам рекомендується завчасно перевірити наявність актуальних документів у своїх працівників з інвалідністю, щоб безперешкодно застосовувати пільгову ставку ЄСВ.
Детально про зміни з 2025-го року для ставки ЄСВ 8,41% а також про інші зарплатні зміни у червні: ЄСВ, відпускні, лікарняні, декретні та як ШІ спрощує роботу бухгалтера в Excel і Word, будемо розповідати 6 червня на безкоштовному ефірі.
Оновлення в Дії: бронювати працівників стане простіше
У застосунку «Дія» оновлено механізм бронювання військовозобов’язаних працівників, тепер підприємства можуть бронювати більше фахівців.
До загальної кількості військовозобов’язаних на підприємстві включають і мобілізованих працівників, якщо вони офіційно працевлаштовані після 18 травня 2024 року. Працівники, вже заброньовані в інших компаніях, не враховуються у розрахунках.
Наприклад, було 80 військовозобов’язаних → бронювали 40 фахівців. Додалося 20 мобілізованих → стало 100 осіб. Після цього можна забронювати 50 фахівців.
Таким чином, компанії отримують більше можливостей зберегти критичний персонал та забезпечити стабільну роботу. Подати заявку на бронювання та підтвердити критичність підприємства можна через портал «Дія» – швидко та без черг. Послугу реалізують Міністерство економіки, Мінцифра та Міноборони, за підтримки Програми розвитку ООН в Україні та Швеції.
Перевірки критично важливих підприємств: кого стосуються та що треба підготувати
Упродовж тижня одразу кілька держорганів активізували перевірки критично важливих підприємств, які користуються правом на бронювання працівників. Якщо ви – серед таких, варто вже зараз оцінити свою готовність до моніторингу.
Підприємства на критичність перевіряє Мінекономіки, зокрема проводить оцінку відповідності підприємств критеріям критично важливих, зокрема з урахуванням даних по філіях і відокремлених підрозділах, оренді офісів або документах на право власності.
В свою чергу Національна комісія з цінних паперів та фондових ринків встановила порядок та строки подання інформації для щоквартального моніторингу (починаючи з 1 червня, перше подання – до 10 липня).
Міністерство охорони здоров’я зобов’язало надати документи до 16 травня, зокрема довідки про зарплату та військовий облік.
Крім того, Мінагрополітики перевіряє дотримання критеріїв за пунктом 2 Постанови від 27.01.2023 №76 (далі – Постанова №76) від моменту ухвалення рішення про статус.
Підприємствам потрібно підготувати:
- Довідку з ДПС про відсутність податкового боргу та боргу зі сплати ЄСВ.
- Помісячні довідки про середню зарплату працівників із підтвердними податковими розрахунками за січень–березень 2025 року.
- Дані про військовозобов’язаних працівників:
- витяг із Єдиного державного реєстру призовників;
- таблиця з відомостями за підписом керівника та відповідального за військовий облік.
Зверніть увагу, що за п. 6-1 Постанови №76, перевірку можуть здійснювати всі органи, які погоджували статус критичної важливості. І це не право, а обов’язок, тому звичний підхід «отримали статус і працюємо спокійно» більше не працює.
Радимо роботодавцям:
- перевірити, чи всі документи в порядку;
- зв’язатися з тим органом, який погоджував ваш статус, аби уточнити вимоги до подання інформації;
- систематизувати документи, адже перевірки будуть регулярними, не рідше ніж щокварталу.
Слідкуйте за нашими новинами – нові деталі щодо перевірок можуть з’явитися найближчим часом.
Якщо ж маєте запитання з бухобліку, оподаткування й оплати праці, а також складання звітності та виправлення помилок в обліку, звертайтеся на наш унікальний сервіс «Особистий консультант» і отримаєте відповідь від 15 хвилин до 24 годин
Надійшли кошти з рахунку 2924? Таку оплату треба провести через РРО!
Вперше офіційно податкова заявила: код 2924 у рахунку контрагента – це розрахунок через банківську картку, і він підлягає фіскалізації. Свою позицію в цьому питанні висловили податківців з нової ІПК.
Податкова підтвердила:
- код 2924 – це еквайринг (розрахунок карткою через POS-термінал або онлайн-сервіс). Такий платіж потрібно фіскалізувати в момент розрахунку;
- код 2920 – це звичайна банківська операція (переказ між рахунками через IBAN). Такий платіж не підлягає фіскалізації.
У практиці були випадки, коли ФОП не використовував POS-термінал, а приймав оплату лише через реквізити (IBAN), але в банківській виписці деякі перекази все одно відображались із кодом 2924.
Це часто технічна особливість банку. Наприклад, у Райффайзен Банку або Сенс Банку платіж через реквізити міг автоматично отримати код 2924, навіть якщо це не була оплата карткою.
Що ж робити Фізичній особі-підприємцю:
- якщо Ви не використовуєте POS-термінал, але в банківській виписці зʼявився 2924 – зберігайте документи, які підтверджують, що оплата відбулась виключно через IBAN;
- за потреби можна довести податковій, що це не був реальний еквайринг, а лише банківський переказ – на підставі виписки, договорів і пояснень.
На сьогодні податкова не має швидкого доступу до повних банківських виписок з кодами – це можливо лише під час документальної перевірки. А такі перевірки – тривалі й нечасті. Тож не панікуємо. Але звертаємо увагу: коди платежів можуть стати підставою для запитань податкової, і бізнесу важливо заздалегідь мати аргументи на свою користь.
З 27 травня – нові правила подання інформації до Держфінмоніторингу
З 27 травня 2025 року набули чинності зміни до Порядку подання інформації Державній службі фінансового моніторингу про фінансові операції. Уряд ухвалив відповідну Постанову №596 ще 23 травня.
Що змінилось:
- виключено одну з підстав для подання інформації до реєстру Держфінмоніторингу;
- тепер суб’єкти первинного фінансового моніторингу не зобов’язані повідомляти про розбіжності між даними про кінцевого бенефіціарного власника, що містяться в ЄДР, та інформацією, отриманою під час перевірки клієнта.
- оновлена термінологія щодо статусу суб’єктів первинного фінмоніторингу;
- замість слова «анулювання» тепер вживається формулювання: «припинення (зупинення) дії, відкликання або анулювання»;
- відбулися зміни у Порядку формування переліку терористів;
- СБУ офіційно передаватиме інформацію до Держфінмоніторингу про включення чи виключення організацій до/з переліку терористичних організацій. Ці дані будуть підставою для відповідних змін у переліку осіб, пов’язаних із терористичною діяльністю чи міжнародними санкціями.
Ці зміни впроваджено для синхронізації з новим порядком перевірки інформації про бенефіціарів, що проводиться юрособами згідно з оновленнями від Мін’юсту.
Юридичним особам варто:
- перевірити актуальність даних про своїх КБВ у ЄДР;
- бути готовими до оновлених процедур комунікації з Держфінмоніторингом;
- відстежувати включення до переліку пов’язаних із терористичною діяльністю осіб та організацій — особливо якщо працюють із міжнародними партнерами.
Джерело: 7eminar