Дохід для ФОП із терміналом: ДПС змінила позицію!? Нові податки на посилки та онлайн-продажі. Підсумки тижня 27.01-31.01.2025

У випуску дізнаєтесь про дату доходу для ФОП із терміналом: нова «стара» позиція ДПС, про податки на посилки і дистанційний продаж за просуванням влади, про доплати за е-лікарняними, профінансованими до 2023-го, про нові декларації для єдинників, про пенсійну реформу та про електронні направлення на ВЛК у Резерв+

 

  1. Дата доходу для ФОП із терміналом: нова «стара» позиція ДПС
  2. Податки на посилки і дистанційний продаж за просуванням влади
  3. Доплатам за е-лікарняними, профінансованими до 2023-го, бути!
  4. Нові декларації для єдинників
  5. 9% від зарплати на пенсію ≠ більше податків з людини
  6. Е-гривня – цифрова валюта на додачу до банкнот
  7. Paperless або електронні направлення на ВЛК у Резерв+

 

Дата доходу для ФОП із терміналом: нова «стара» позиція ДПС

 

ДПС укотре «передумала», щодо того, коли слід визнавати дохід ФОПам – платникам єдиного податку при здійсненні розрахунків через термінал.

 

«Найсвіжіша» позиція:

 

  1. ФОП на спрощеній системі, які отримують дохід із використанням платіжного терміналу, визнають такий дохід за датою надходження коштів на розрахунковий рахунок (ЗІР, підкатегорія 107.01.03).

 

І це далеко не нова позиція. Фактично аналогічна за змістом консультація «жила» свого часу у підкатегорії 107.01.03 ЗІР. Але її з 02.01.2025 перевели до нечинних.

 

Навзамін же ДПС видала інше доволі спірне з точки зору чинного законодавства роз’яснення у тій же підкатегорії 107.01.03 ЗІР, за яким датою отримання доходу для ФОП на єдиному податку, які використовують POS-термінали, є дата у фіскальному (касовому) чеку, що підтверджує продаж товару або отримання коштів. Таке роз’яснення, до речі, висить у податковій базі й досі як чинне (станом на 31.01.2025). І нічого, якщо йдеться про готівкові розрахунки. Але, коли говорити про безготівкові розрахунки (якщо дата чеку може бути сьогодні, а кошти можуть надійти завтра), це впливає на те, якою датою буде формуватися об'єкт оподаткування єдиним податком.

 

Наведені дві кардинально різні відповіді з однієї категорії ЗІР яскраво демонструють непередбачуваність та непослідовність ДПС в оцінці й трактуванні податкових норм. І це при тому, що жодних змін в законодавстві у цій царині не відбулося...

Утім у підприємців є тепер лазівка. Вони можуть пристати на оптимальну для себе фіскальну точку зору. Вибір – цілком очевидний.

Щоб полегшити собі роботу, прослухайте безкоштовний вебінар «Юридичні особи та ФОПи: як закрити 2024 рік та подати звітність без помилок і штрафів». Початок його трансляції – 3 лютого.

Податки на посилки і дистанційний продаж за просуванням влади

 

Готують зміни до Податкового та Митного кодексів України, зокрема, щодо скасування норми, яка звільняє від оподаткування ввезення товарів вартістю до 150 євро. Тобто всі товари в міжнародних експрес-відправленнях, незалежно від вартості, відповідно до змін підлягатимуть оподаткуванню ПДВ за ставкою 20%. Деякі – ще й митом за ставкою 10%. Нагадаємо, що наразі мито стягують лише з частини вартості, що перевищує суму в 150 євро.

 

Єдиним винятком стануть товари вартістю до 45 євро, які фізична особа за кордоном відправляє іншій фізособі в Україні без комерційної мети. Тобто призначені для особистого / сімейного користування. Правда, як саме митні органи визначатимуть «комерційну мету», ініціатори змін не уточнюють.

 

У планах також обмежити пересилання певних товарів без сплати податків, навіть якщо їх вартість не перевищує 45 євро. Це стосується підакцизних товарів (алкоголю, тютюну), а також парфумів, кави та чаю, якщо їх обсяг перевищує певні ліміти, а саме:

 

  1. парфуми об'ємом понад 50 грамів або туалетна вода понад 0,25 літра;
  2. кава понад 500 грамів; кавові екстракти та есенції понад 200 грамів;
  3. чай понад 100 грамів; чайні екстракти та есенції понад 40 грамів.

 

У разі перевищення лімітів навіть із приватних посилок отримувач змушений буде сплатити 20% ПДВ.

 

Законодавці пропонують серед іншого визначити термін «дистанційний продаж товарів», який охоплює не лише онлайн-магазини, маркетплейси, а й платформи для продажу вживаних товарів, як-от eBay чи OLX. Всі такі платформи повинні будуть реєструватися як платники ПДВ, стягувати податок з покупців і перераховувати його до держбюджету, а також зберігати інформацію про посилки і їх отримувачів протягом 10 років.

 

Товари до 150 євро звільнятимуть від ПДВ при ввезенні на територію України за умови, що ПДВ сплатили із дистанційного продажу, а в митну декларацію внесено дані про спеціальний податковий номер особи, яка сплатила ПДВ. Як правило, розмір ПДВ закладають у ціну. Тож з ухваленням законів для українців напевно подорожчають товари бюджетної категорії на зарубіжних маркетплейсах.

 

Про це йдеться у законопроєктах №12429 та №12430 на сайті Верховної Ради. У разі прийняття закони наберуть чинності через один рік з дня, наступного за днем їх опублікування.

Поки ж радимо взяти участь у нашому безкоштовному вебінарі «Зарплатна звітність за 4 квартал: правильне заповнення Додатків 1, 4ДФ для різних виплат + типові помилки». Трансляція відбудеться 5 лютого.

Доплатам за е-лікарняними, профінансованими до 2023-го, бути!

 

Відтепер у Кабінеті страхувальника на вебпорталі ПФУ можна подати запит, щоб відкоригувати подані ще до Фонду соціального страхування (ФСС) заяви-розрахунки.

 

Для цього в розділі «Листки непрацездатності» додали кнопку «Запит на коригування сум виплати по ЕЛН згідно заяв-розрахунків поданих до ФСС до 01.01.2023 (доплата до ЕЛН)» з пояснення призначення режиму «Запит подається страхувальником в разі необхідності здійснення корегування (збільшення) сум виплачених застрахованій особі згідно ЕЛН».

 

Щоб створити запит, скористайтеся кнопкою «Створити». У ній користувач отримає екранну форму запиту на корегування заяви-розрахунку ФСС (доплата).

 

Окрім загальної інформації, яку необхідно вказати в запиті, також зазначте:

 

  1. номер листка непрацездатності, по якому необхідно здійснити доплату;
  2. номер заяви-розрахунку, поданої до ФСС;
  3. дата подання заяви-розрахунку до ФСС;
  4. номер додатку;
  5. РНОКПП застрахованої особи, по листку непрацездатності якої необхідно здійснити доплату.

 

Далі заповніть інформацію по електронному листку непрацездатності:

 

  1. секцію «Інформація по ЕЛН, яка була внесена до заяви-розрахунку, поданої до ФСС»;
  2. секцію «Інформація по ЕЛН уточнена (для корегування ЗР на збільшення)».

 

Для оперативного розгляду запиту ПФУ рекомендує додати сканкопії наступних документів (кнопка «Додати файл»):

 

  1. заяву-розрахунок, яка подали до органів ФСС;
  2. підтвердження пільг застрахованої особи (в разі наявності пільг);
  3. лист пояснення.

Якщо маєте запитання з бухобліку та оподаткування, а також складання звітності та виправлення помилок в обліку, звертайтеся на наш унікальний сервіс «Особистий консультант» і отримаєте відповідь від 15 хвилин до 24 годин.

Нові декларації для єдинників – на низькому старті

 

За звітні (податкові) періоди з 2025 року подаватимемо звітність з єдиного податку за оновленими формами.

 

Проєкт відповідних змін до свого наказу від 19.06.2015 №578 Мінфін оприлюднив ще наприкінці 2024 року. Згідно з ними у новій редакції викладено форми податкових декларацій:

 

  1. платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця (завантажити);
  2. платника єдиного податку третьої групи (юридичної особи) (завантажити);
  3. платника єдиного податку четвертої групи (завантажити).

 

Головна причина змін – узгодження звітності спрощенців із останніми змінами законодавства та доповнення їх рядками щодо військового збору, а також щодо розміру коефіцієнта і граничної суми мінімального податкового зобов’язання.

 

Нагадаємо, що ФОП-спрощенців першої, другої і четвертої груп та єдинників третьої групи зобов’язали сплачувати військовий збір із 1 січня 2025 року по 31 грудня року, у якому буде припинено або скасовано воєнний стан. Але на сьогодні такі платники не мають змоги реалізувати свій податковий обов’язок щодо декларування сплати військзбору, позаяк чинні форми звітності не містять потрібних полів для цього.

 

Наймовірніше із введенням у дію нових форм влада не забариться. Скоріш за все військовий збір у них ФОПи першої та другої груп відображатимуть за результатами 2025 року, єдинники третьої групи – за І квартал 2025 року, а підприємці-спрощенці четвертої групи – при звітуванні на 2025 рік.

Завжди вчасно сплачувати податки та збори, а також звітувати, допоможе наш зручний та безкоштовний «Календар бухгалтера». У ньому знайдете й відеоінструкцію з покрокового заповнення прибуткової декларації із додатками.

9% від зарплати на пенсію ≠ більше податків з людини

 

Ініційована Кабміном пенсійна реформа в Україні передбачає обов'язкове відрахування 9% від зарплати на накопичувальну пенсію. Про це повідомила під час пресконференції 27 січня 2025 року міністерка соціальної політики Оксана Жолнович.

За розрахунками урядовців, це має збільшити розмір майбутньої пенсії. А саме: такі відрахування дозволять у майбутньому отримувати 20% середньої зарплати за життя, ще 20% надходитиме із солідарної системи, забезпечуючи загалом 40% доходу.

 

Утім людина може добровільно відраховувати на накопичувальну пенсію і більший відсоток від заробітної плати.

 

Рішення щодо пенсійної реформи та запровадження накопичувальної пенсії можуть ухвалити вже у 2025 році. А старт системи заплановано на 2026-й.

 

Зважаючи на резонанс, який піднявся у соцспільноті після таких заяв чиновниці, Мінсоцполітики уточнило, що запровадження накопичувальних пенсій не передбачатиме підвищення податків. Тобто внески роботодавця та громадянина не збільшаться. Запропоновані 9% будуть виокремлені із ЄСВ та ПДФО.

До відома! Окрім накопичувальної системи, планують запровадити також базову і страхову пенсію. Перша буде однаковою для всіх пенсіонерів і її розмір становитиме 30% від мінімальної зарплати після утриманих податків, а друга залежатиме від стажу роботи й рівня заробітної плати. Для її розрахунку планують ввести систему пенсійних балів.

Е-гривня – цифрова валюта на додачу до банкнот

 

Національний банк України готує пілотний проєкт із запровадження власної роздрібної цифрової валюти електронної гривні.

Регулятор запевняє, що е-гривня не замінить готівку, а стане її доповненням, забезпечуючи зручність та безпеку платежів.

 

Використання е-гривні буде доступним для всіх без винятку користувачів та видів фінансових операцій, включаючи оплату товарів і послуг, перекази між фізособами, платежі на користь держави (податки) й на благодійність, отримання зарплати, інших доходів та соцвиплат.

 

Користувачі без обмежень самостійно обиратимуть, якою формою гривні (готівковою або безготівковою, зокрема е-гривнею) здійснювати свої розрахунки.

 

При цьому конфіденційність користувачів е-гривні та будь-яка особиста інформація про них буде збережена, ручається Нацбанк. НБУ не матиме доступу до персональних даних, а виконуватиме лише функції оператора платформи.

 

Paperless або електронні направлення на ВЛК у Резерв+

 

Щоб пройти огляд для визначення придатності до військової служби, більше не обовʼязково буде йти до ТЦК та СП за паперовим направленням. 28 січня 2025 року Уряд ухвалив постанову №91, згідно з якою українці зможуть онлайн створювати направлення на ВЛК.

 

Зокрема, військовозобов’язані та резервісти зможуть самостійно подавати запит та отримувати електронні направлення на військово-лікарську комісію (ВЛК) у мобільному застосунку «Резерв+». Після отримання документа треба буде прийти до вказаного у ньому закладу охорони здоров'я для проходження комісії.

 

Власне таке електронне направлення:

 

  1. формується в цифровому вигляді та підписується кваліфікованим електронним підписом;
  2. може бути роздруковане та вручене військовозобов’язаному особисто під підпис;
  3. у роздрукованому варіанті обов’язково має містити QR-код, що дозволяє перевірити його достовірність.

 

Зміни внесено до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою КМУ від 16.05.2024 № 560. І вони, зі слів заступниці міністра оборони України з питань цифровізації Катерини Черногоренко, запрацюють уже з 31 січня 2025 року.

 

Спочатку послуга буде доступна для тих, хто бажає пройти медогляд за власним бажанням. Але згодом таку функцію планують розширити для громадян, які вже мають паперову повістку на ВЛК. А вже з осені 2025 року, за інформацією оборонного відомства, військовозобов’язаний зможе самостійно обрати в Резерв+ медичний заклад, що має контракт із НСЗУ, для проходження огляду на придатність.

 

До речі, за інформацією заступниці керівника Офісу Президента Ірини Верещук, строк для обовʼязкового проходження ВЛК обмежено придатними особами можуть продовжити ще на чотири місяці, тобто до 5 червня 2025 року. Причому цей обовʼязок не стосуватиметься обмежено придатних осіб до 25 років.

 

Джерело: 7eminar

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇