- Апгрейд додатків до прибуткової деки із 21 січня
- Експрес-бронювання працівників із 22 січня
- ДПС про ставку ВЗ для перехідних лікарняних
- Ліцензування підакцизу автоматом і безстроково
- Бізнес – за приєднання спрощенців до Нацкешбеку
- Умови для розкриття банківської таємниці податківцям
- Податковий борг стягуватимуть із рахунків платників автоматично
Апгрейд додатків до прибуткової деки із 21 січня
Мінфін підкоригував додатки до декларації з податку на прибуток відповідно до Закону України від 18.06.2024 №3813-IX. Нагадаємо, що йдеться про закон, який вніс низку змін до Податкового кодексу України (далі – ПКУ) через запровадження так званого «клубу білого бізнесу».
До речі, декілька слів про його не зовсім «білих» учасників. За повідомленням Ніни Южаніною майже 8 тис. платників податків потрапили до Клубу білого бізнесу, з них 98% - це юридичні особи.
Ці підприємства повинні були б демонструвати відкритість, сумлінно сплачувати податки, подавати звітність та не мати зв’язків з рф. Проте на момент початку повномасштабного вторгнення у 24 компаній з клубу були російські власники. На сьогодні в жодному з цих бізнесів вже офіційно немає російського сліду. Але «білими» виявились компанії, які мають представників, пов’язаних з підсанкційними особами спільним бізнесом.
Більше ніж 60% членів клубу білого бізнесу – це компанії з доходом понад 10 млн грн.
208 учасників Клубу не подали звітність до Держстату за 2023 рік, відповідно, оцінити їх фінансові показники наразі неможливо.
Зміни, зокрема, стосуються оподаткування резидентів Дія Сіті, визначення фінансових різниць, інвентаризації основних засобів під час війни та використання житлових приміщень для господарської діяльності.
У зв’язку з цим:
- у додатку ПН: вилучено рядок 23 таблиці 1; у примітці 7 цифри «34» замінено цифрами «33»;
- у додатку РІ: рядки 3.2.3.3, 3.1.6.2 та 3.1.7.1 викладено у новій редакції;
- додаток АМ викладено у новій редакції;
- у додатку ДІЯ (рядок 06.3 ДІЯ) рядки 14.6, 22.2, 28.2 викладено у новій редакції.
Підстава – накази Мінфіну від 05.12.2024 №621 та від 24.12.2024 №659, які набрали чинності з 21.01.2025.
Тобто саме з цієї дати діють зміни до декларації.
Однак, як завжди, відкритим лишається питання, коли вперше прибутківцям застосовувати оновлені форми. Адже за загальним правилом, оскільки накази опублікували у І кварталі 2025 року, то використовувати змінені додатки слід починаючи зі звітування за ІІ квартал цього року (п. 46.6 ПКУ). Однак ДПС може дотримувати іншої позиції і рекомендувати подавати оновлену звітність уже за І квартал. Тож дочекаймось рекомендацій податкової. Щойно вони з’являться, оперативно повідомимо вам. Стежте за нашими оновленнями, щотижневими підсумками та листами!
Завжди вчасно сплачувати податки та збори, а також звітувати, допоможе наш зручний та безкоштовний «Календар бухгалтера». У ньому знайдете й відеоінструкцію з покрокового заповнення прибуткової декларації із додатками.
Експрес-бронювання працівників із 22 січня
Починаючи з 22 січня 2025 року маєте змогу бронювати працівників за одну добу без очікування 72 години за оновленою критичністю. Утім така «лайтова пропозиція» чинна лише до 1 березня 2025-го.
Тож, якщо підтвердили статус критичності на підприємстві, не чекайте березня для перебронювання працівників, а подавайте одразу списки. Докладніше про порядок дій ми інформували вас у підсумках тижня 13.01–17.01.2025.
Але виділимо основні моменти щодо бронювання:
- Анулювання та нове бронювання опрацьовують протягом одного дня, а швидкість залежить від кількості осіб у списку.
- Перебронювати працівників можна у два способи:
- спочатку подати заяву на анулювання, а після її підтвердження створити нову заяву на бронювання. При цьому важливо не використовувати стару чернетку, а подавати заяву з нуля;
або
- дочекатися завершення чинного бронювання й подати нову заяву.
Зважте також, що заяву на анулювання можна подавати лише раз на 30 днів. Тому до списку варто внести всіх працівників, яких плануєте перебронювати.
Нагадаю також, що 16 січня набрала чинності Постанова КМУ від 31 грудня 2024 року №1558 про порядок відстрочки від призову на військову службу. В якій тепер чітко визначено правила надання відстрочки для здобувачів освіти та педагогічних працівників.
Студенти отримуватимуть відстрочку на весь семестр, але не більше ніж на шість місяців (вересень-лютий і березень-серпень).
Раніше цей термін становив три місяці. Відстрочка поширюється на студентів закладів професійно-технічної, фахової передвищої та вищої освіти, а також на інтернів і докторантів.
Педагогічні працівники матимуть відстрочку до кінця навчального року, який триває з 1 вересня до 31 серпня.
Але на цьому тижні з'явилась інформація про можливу втрату відстрочки студентами та викладачами під час канікул.Зверніть увагу, що за повідомленням Міноборони, канікули та закінчення навчального року не є підставою для втрати права на відстрочку.
Зміни до постанови спрямовані на спрощення процедури та зниження навантаження на працівників ТЦК та СП, які раніше мусили обробляти величезну кількість документів кожні три місяці.
При цьому Міноборони і МОН вкотре наголошують, про те що потрібно довіряти лише офіційним джерелам.
Радимо взяти участь у нашому безкоштовному вебінарі «Чек-лист з підготовки фінзвітності та декларації з ПнП & Бронювання та отримання «критичності» & Банківський фінмоніторинг з 1 лютого». Трансляція відбудеться 28 січня.
ДПС про ставку ВЗ для перехідних лікарняних
Допомогу з тимчасової втрати працездатності у разі перебування людини на лікарняному в періоді до 1 грудня 2024 року оподатковують за ставкою військового збору 1,5% незалежно від того, що нарахування (виплату, надання) податковий агент проводить після 1 грудня 2024-го. На цьому акцентували податківці в ІПК від 14.01.2025 №165/ІПК/99-00-24-03-03.
Виплати, пов’язані з тимчасовою втратою працездатності, нараховані у грудні 2024 року за період перебування працівника на лікарняному як у листопаді, так і у грудні, відносять до доходу у вигляді заробітної плати відповідних періодів, за які їх нарахували, а саме:
- лікарняні за листопад включають до складу заробітної плати листопада та оподатковують військовим збором за ставкою 1,5%;
- лікарняні за грудень включають до складу заробітної плати грудня та оподатковують за ставкою військового збору 5%.
Виплати (частини виплат) у разі перебування платника податку на лікарняному у періоді після 1 грудня 2024 року оподатковують за ставкою військового збору у розмірі 5%.
Якщо маєте запитання з бухобліку та оподаткування, а також складання звітності та виправлення помилок в обліку, звертайтеся на наш унікальний сервіс «Особистий консультант» і отримаєте відповідь від 15 хвилин до 24 годин.
Ліцензування підакцизу автоматом і безстроково
Нагадаємо, що з 1 січня 2025 року в Україні діють нові правила ліцензування на торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідинами для електронних сигарет, а також пальним. Паперові ліцензії замінять електронні. Перевірити дійсність ліцензії можна буде через Єдиний державний реєстр. Доступ до нього буде відкритий для всіх суб’єктів господарювання та контролюючих органів.
Проте, якщо маєте чинну паперову ліцензію, видану до 1 січня 2025 року, вона залишиться дійсною до закінчення строку. Лише після цього потрібно буде отримати нову е-ліцензію.
ДПС роз’яснила правила сплати за ліцензії та подання заяв щодо них. Якщо коротко:
1. Ліцензії видаватимуть безстроково, але за умови їх регулярної оплати:
- щокварталу – за роздрібної торгівлі, крім продажу пального;
- щороку – за оптової торгівлі та роздрібної торгівлі пальним.
Вартість ліцензій залежить від мінімальної зарплати станом на 1 січня звітного року, а також від типу діяльності (оптова чи роздрібна торгівля) та місця розташування бізнесу – населеного пункту.
2. Про сплату чергового щоквартального чи річного платежу суб’єкт господарювання має повідомити орган ДПС у паперовій або електронній формі із зазначенням коду класифікації доходів бюджету, суми внесеного платежу, номера і дати платіжної інструкції, що підтверджує внесення плати за відповідну ліцензію.
3. Для отримання ліцензії суб’єкт господарювання подає до органу ліцензування заяву у паперовій або електронній формі, зокрема, через Електронний кабінет. Форми має затвердити Кабмін. Допоки ж дозволені заяви довільної форми, але у них маєте обов’язково зазначати всі відомості, передбачені частиною третьою ст. 43 Закону України від 18.06.2024 №3817-ІХ. Утім можна скористатися і розробленими ДПС зразками.
4. За умови проходження електронної ідентифікації онлайн в електронному кабінеті ліцензія буде видана автоматично протягом одного робочого дня без особистої присутності та вистоювання у чергах. Підтвердженням слугуватиме витяг з відповідного реєстру в електронній формі (ЗІР, категорія 113.04).
Бізнес – за приєднання спрощенців до Нацкешбеку
Бізнес асоціації з різних регіонів України звернулися до влади щодо необхідності внесення змін до програми «Національний кешбек».
При цьому назвали такі ключові недоліки, які не дозволяють повноцінно застосувати потенціал програми:
- висока зарегульованість та відносна важкість процедур, зокрема окремі та різноманітні вимоги щодо виробників, товарів, продавців, споживачів та напрямів витрачання кешбеку. Зазначене потребує високого рівня підготовки всіх елементів/етапів запровадження програми та значної комунікації з громадянами. Так, майже 700 тисяч громадян не отримали виплати через те, що вчасно не активували картки для виплати кешбеку в застосунку Дія;
- програмою взагалі не охоплено «нецифрових» громадян України. Так не всі мають відповідні девайси або бажають встановлювати Дію/можуть з нею працювати;
- з програми вилучено як продавців усіх суб’єктів підприємницької діяльності, що перебувають на спрощеній системі оподаткування та звітності. Тобто на продуктові ринки або святкові ярмарки програма також не поширюється. У більшості випадків програма діє через великі та середні торговельні мережі, викривлюючи умови конкуренції на роздрібному ринку, де такі мережі вже мають превалюючу ринкову силу.
Окрім залучення єдинників до програми «Національний кешбек», український бізнес вважає доцільним переглянути у бік збільшення максимальну суму кешбеку на картку, яку можна отримати (наприклад, 6000 грн замість 3000 грн на місяць). Це дозволить залучити більше українців.
Також необхідно забезпечити більш широке розповсюдження детальної інформації про програму, включно з інструкцією як оформити та активувати відповідну банківську карту. Адже згідно з опитуваннями – 40% громадян не беруть участь в програмі через відсутність детальної інформації про неї.
Чи дослухається влада до цього «крику душі», покаже час. Ми ж триматимемо вас у курсі цього питання. Стежте за нашими оновленнями, щотижневими підсумками та листами!
Умови для розкриття банківської таємниці податківцям
Нацбанк укотре заперечив надання безконтрольного та необмеженого позасудового доступу до банківської таємниці для будь-якого органу, у т. ч. податкового, наголошуючи на важливості захисту прав громадян і відповідності європейським цінностям.
Банківська таємниця залишається одним із ключових інститутів довіри до фінансової системи України, захищеним законом, – наголосив НБУ. Розкриття банківської таємниці можливе лише за обґрунтованим рішенням суду, що відповідає стандартам ЄС.
Так за рішенням суду правоохоронці та податкові органи можуть отримати доступ до інформації, яка містить банківську таємницю. Але для цього їм необхідно навести доводи обґрунтованості, доцільності та наявності підстав для отримання такої інформації, що є важливим запобіжником для обмеження доступу контролюючих органів до приватної інформації про особу.
Визначення меж правової охорони банківської таємниці завжди потребує ретельного зважування приватного та публічного інтересів: з одного боку – право клієнта банку на приватність, з іншого ‒ загальносуспільні інтереси, зокрема попередження і розслідування злочинної діяльності.
Хоча й суспільно значима мета, з позиції регулятора, не виправдовує розголошення банківської таємниці автоматично і в кожному разі.
Податковий борг стягуватимуть із рахунків платників автоматично
Щоб спростити стягнення податкового боргу ДПС планує запровадити електронні платіжні інструкції та автоматизовану підсистему «Робота з боргом». Це є одним із ключових напрямків реформ Державної податкової служби на 2024–2025 роки, повідомило відомство.
Так завдяки електронним платіжним інструкціям (інкасовим дорученням) спрощено й оперативно списуватимуть кошти з банківських рахунків платників податків – боржників.
Сервіс «Робота з боргом» також має підвищити ефективність процесу погашення податкового боргу за рахунок:
- автоматизації процесів виявлення заборгованостей;
- пришвидшення процедур стягнення;
- скорочення обсягу паперового документообігу, а, отже, витрат часу та ресурсів;
- зменшення впливу людського фактору та, відповідно, мінімізації можливість зловживань.
Головне – налагодити електронну взаємодію між ДПС, Державним казначейством та банками.
Але з цим навряд чи забаряться, позаяк на повістці денній – підвищити податкову дисципліну та збільшити надходження до бюджету.
Джерело: 7eminar