Лікарняні сумісникам, нові реквізити в ТТН та чеках, наслідки скасування ГКУ для головбуха. Підсумки тижня 06.01-10.01.2025

У випуску дізнаєтесь про те, що Рада схвалила скасування Господарського кодексу, сумісникам відновили виплату лікарняних, із 3 січня застосовуємо нову ТТН, до 1 березня фіскальні чеки друкуємо ще за старою формою та про нові крайнощі законодавців – відеонагляд за працівником і перегляд його переписки тощо


Сумісникам відновили виплату лікарняних


Нарешті отримати допомогу по тимчасовій непрацездатності та вагітності знову можна буде як за основним місцем роботи, так і за сумісництвом. Нагадаємо, що з 2023 року сумісників позбавили лікарняних коштом ПФУ. Тепер це право повернули. Відповідні зміни запрацюють із 4 квітня 2025-го. Підстава – Закон України від 18.12.2024 №4158-IX (далі – Закон № 4158).


Законодавці також урегулювали питання призначення лікарняних за заявою працівника у випадку, коли місцезнаходження роботодавця невідоме або він не може нарахувати та виплатити працівникам лікарняні через форс-мажор під час воєнного, надзвичайного стану, і це підтверджують дані Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування. Заяву в електронній чи паперовій формі працівник подає до ПФУ. Страхові виплати здійснюватиме територіальне відділення ПФУ за місцем, де працівник проживає або перебуває. Порядок призначення та здійснення таких виплат має встановити Кабмін.


Серед іншого упорядкували надання соціальних послуг відповідно до оцінки потреб потерпілого від нещасного випадку на виробництві або профзахворювання.


Причому потерпілим, які отримували щомісячну грошову компенсацію за догляд вдома членом сім’ї або іншою особою на підставі документів, які визначали таку потребу, з 4 січня дозволили й надалі користуватися цим правом без заміни цих документів. Принаймні, допоки КМУ приведе нормативно-правові акти у відповідність до Закону № 4158.

 

Із 3 січня застосовуйте нову ТТН


Починаючи з 3 січня 2025 року використовуйте нову форму товарно-транспортної накладної (ТТН), затверджену наказом Мінінфраструктури від 14.11.2024 №м1332 (далі – Наказ № 1332).


Серед ключових новацій:


  1. на першій сторінці форми додали обов’язкові поля для габаритів транспортного засобу (у метрах) та ваги брутто (у тонах). До цього суб’єкти господарювання доставляли їх самостійно;
  2. замовника у ТТН уже не зазначають;
  3. з’явився реквізит «місце складання»,
  4. щодо автоперевізника, вантажовідправника та вантажоодержувача наводять лише найменування та ідентифікаційний номер (номер паспорта). Зазначати місцезнаходження тепер не потрібно;
  5. у даних водія вказують не тільки прізвище та код, але й номер водійського посвідчення;
  6. таблицю «Відомості про вантаж» доповнили новими колонками щодо продукції тваринного походження.


Зважте, що за потреби затверджену форму ТТН можна, як і раніше, доповнити іншими реквізитами, з урахуванням особливостей перевезень, зокрема умов та/або виду вантажу. Але віднині НЕ МОЖНА складати товарно-транспортну накладну у довільній формі.


У поміч вам ми підготували бланк нової ТТН в ексель та зразок її заповнення. Скористайтеся ними, щоб полегшити собі роботу, не наробити помилок та уникнути штрафів.


Також Наказ № 1332 уніс чіткість щодо питання, кому та коли необхідно складати ТТН. Це компанії, які перевозять вантажі не лише на комерційній основі, а й власним транспортом для власних цілей. Від оформлення ТТН звільнені тільки фізособи, які здійснюють перевезення вантажу за власний кошт для власних потреб.


Детальніше про зміни – у матеріалах сайту «Нова форма ТТН: огляд змін, зразок заповнення та бланк»«Як оформлювати нову форму ТТН і що змінилось в правилах перевезень»«Нова форма ТТН: огляд змін, зразок заповнення».


Як змінилася форма ТТН та як її складати за новими правилами, ще розглянемо 10 січня на безкоштовному вебінарі «Банківський фінмоніторинг ФОПів та нова форма ТТН & Списки ВО й відомість – 2025 та профстандарт для інспектора з ВО».


До 1 березня фіскальні чеки друкуємо ще за старою формою


Мінфін продовжив до 1 березня 2025 року перехідний період для запровадження нових вимог до форми та змісту розрахункових документів. Тобто до 1 березня реєстратори розрахункових операцій, версії яких включені до Державного реєстру РРО та ПРРО, можуть формувати документи за старою формою.


Нові вимоги стануть обов'язковими після завершення перехідного періоду. Підстава – накази Мінфіну від 22.11.2024 № 601від 30.12.2024 № 674.


Тож поки можете використовувати стару форму фіскальних чеків. Або вже зараз ввести у себе нові форми чеків і працювати з ними.


Нагадаємо, відповідно до змін у нових чеках, зокрема:


  1. у рядку 9 стає обов’язковим реквізитом унікальний ідентифікатор або серійний номер електронної акцизної марки. Утім їх слід зазначати з 1 січня 2026 року, коли впровадять е-марку;
  2. у рядку 11 можна буде зазначати у тому числі спрощену назву товару (послуги);
  3. у рядку 18 види форм оплати, крім готівки та безготівкової, буде консолідовано в «інше»;
  4. у новому рядку 28 магазини безмитної торгівлі вказуватимуть реквізити паспортного документа покупця;
  5. у рядку 29 QR-код на чеку має містити у собі пошуковий запит до Системи обліку даних реєстраторів розрахункових операцій. Ідеться про посилання на Електронний кабінет ДПС у затвердженому форматі для перевірки зареєстрованого фіскального чека в реєстрі тощо.


Зорієнтуватися у всіх змінах та підготуватися до них допоможуть матеріали «Зміни в реквізитах фіскальних чеків РРО/ПРРО (ф. № ФКЧ – 1)»«Докладно про зміни у формі фіскального чека: чи варто хвилюватися?» та вебінар «Зміна форми і реквізитів у фіскальних чеках (П)РРО: перехідний період до 1 березня!».


Про проблеми застосування нових реквізитів чеків у разі готівкових та безготівкових оплат через РРО / ПРРО також розповімо 14 січня на безплатному вебінарі «Первинні документи, нові реквізити (П)РРО-чеків і термінали у ФОП: як працювати без помилок і штрафів у 2025 році».


Відеонагляд за працівником і перегляд його переписки – нові крайнощі законодавців


З’явився новий проєкт Трудового кодексу, який дозволяє роботодавцю здійснювати відеонагляд за працівником на роботі та стежити за його робочою перепискою.


А саме, згідно з цим документом роботодавець може здійснювати:


  1. відеоспостереження на робочому місці працівника, що знаходиться у приміщенні чи на території роботодавця. Але працівник має бути поінформований про відеозйомку та місце встановлення відеокамер;
  2. моніторинг робочої кореспонденції працівника та/або документів (файлів), створених на технічних (електронних) пристроях, які працівник використовує для виконання своїх трудових обов’язків. У цьому випадку також працівник має бути в курсі.


Для послаблення резонансу та обурення серед працівників ініціатори проєкту зробили заувагу: відеоспостереження та перегляд листування є крайньою формою контролю роботодавця за працівником. Такі заходи можна застосовувати тільки за умови неможливості або неефективності використання альтернативних способів контролю за персоналом. Причому введення роботодавцем таких способів контролю начебто не може порушувати право працівника на особисте і сімейне життя. Хоча незрозуміло, як саме буде регулюватися процес невтручання в приватне життя працівників.


Серед плюсів запропонованих новацій для працівника – те, що на його вимогу роботодавець повинен надати необхідний фрагмент відеозапису, який може бути доказом порушення трудових прав або порушення роботодавцем трудового законодавства.

 

Основні правила індексації зарплати у 2025 році


Мінсоцполітики у листі від 10.12.2024 № 105/0/214-24 роз’яснило, як цьогоріч проводити індексацію грошових доходів.

Так, із січня 2025 року встановлено єдиний підхід для обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації зарплати у 2025 році.


Базовим місяцем для розрахунку індексації у 2025 році є січень 2025 року. Індекс споживчих цін у січні 2025 року приймаємо за 1 або 100%. Обчислення такого індексу починається з лютого 2025 року. При цьому, збереження раніше визначеної суми індексації не передбачено.


Тобто суму індексації, яка склалася у грудні 2024 року, у січні 2025-го не нараховуємо.


Нагадаємо, що індексацію зарплати потрібно проводити у тому випадку, коли індекс споживчих цін перевищив поріг у 103%. Зокрема, коефіцієнти індексації заробітної плати у 2024 році можете переглянути в нашому довіднику.


Якщо ж маєте запитання з бухобліку та оподаткування, а також складання звітності та виправлення помилок в обліку, звертайтеся на наш унікальний сервіс «Особистий консультант» і отримаєте відповідь від 15 хвилин до 24 годин.


Рада схвалила скасування Господарського кодексу


Верховна Рада 9 січня підтримала в другому читанні і в цілому законопроєкт № 6013 про особливості регулювання підприємницької діяльності окремих видів юридичних осіб та їх об'єднань у перехідний період. Цей документ припиняє дію Господарського кодексу України і вносить зміни до Цивільного кодексу України та низки інших законів.

Найбільш цікавою для нас є норма щодо визнання головного бухгалтера посадовою особою підприємства. Мало чи не єдина офіційна згадка про це фігурує наразі в частині 3 статті 65 Господарського кодексу. Надалі вона «житиме» у новій статті 99-1 Цивільного кодексу України. Установчими документами товариства посадовими особами товариства можуть бути визнані й інші особи, зокрема звичайний бухгалтер.


Також, у зв’язку з цим, зокрема:


  1. державні та комунальні унітарні підприємства протягом трьох років мають бути перетворені в акціонерні товариства (АТ) або товариства з обмеженою відповідальністю (ТОВ) та привести свої статути та внутрішні положення у відповідність до нового закону;
  2. майно, передане на праві господарського відання, має бути інвентаризоване та внесене до статутного капіталу нових АТ або ТОВ;
  3. усі операції з майном підприємств, де державі належить понад 50% акцій, здійснюватимуть через електронні аукціони в системі «Прозорро.Продажі», тобто – на відкритих та прозорих торгах;
  4. державні підприємства та товариства з державною часткою понад 50% зобов’язали оприлюднювати свою фінансову звітність на Єдиному державному порталі для забезпечення прозорості та підзвітності.


Джерело: 7eminar