Зареєстровано законопроєкт щодо посилення контролю в управлінні активами, що одержані від корупційних злочинів

Уряд подав до Парламенту законопроєкт метою якого є удосконалення правових засад діяльності Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, шляхом забезпечення гарантій незалежності агентства, вдосконалення порядку конкурсного добору Голови, визначення вичерпного переліку підстав для припинення його повноважень

Кабінетом Міністрів України зареєстровано у Верховній Раді України законопроєкт від 02.01.2025 №12374 «Про внесення змін до Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» щодо гарантій незалежності та посилення інституційної спроможності».


Законопроєктом, зокрема, пропонується:


  1. доповнити Закон України від 10.11.2015 №772-VIII «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» (далі – Закон №772) новою статтею 21, визначивши гарантії незалежності Національного агентства;
  2. внести зміни до ст. 3 Закону №772 шляхом визначення вичерпного переліку підстав для дострокового припинення його повноважень, які не передбачають можливості політично мотивованого звільнення. При цьому, повноваження Голови Національного агентства може бути припинено достроково у разі наявності висновку комісії з проведення незалежної оцінки (аудиту) ефективності діяльності Національного агентства про неефективність такої діяльності та/або неналежне виконання обов’язків Головою;
  3. змінити порядок формування та склад конкурсної комісії з відбору Голови Національного агентства, яка складатиметься з шести осіб, з яких три особи визначаються Кабінетом Міністрів України та три особи визначаються Кабінетом Міністрів України на підставі пропозицій партнерів з розвитку, які надавали Україні міжнародну технічну допомогу у запобіганні та протидії корупції. До складу конкурсної комісії не можуть входити особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. Це повинно підвищити суспільну довіру до результатів конкурсного відбору, а також забезпечити відбір кандидата, що найкраще відповідає встановленим критеріям для посади Голови Національного агентства;
  4. уточнити назву комісії, враховуючи її завдання – Комісія із незалежної зовнішньої оцінки (аудиту) ефективності діяльності Національного агентства, а також внести зміни щодо суб’єктів, які надаватимуть кандидатури до складу комісії;
  5. доповнити Закон №772 положеннями щодо того, що рішення про проведення оцінки, рішення про початок формування комісії та порядок проведення незалежної зовнішньої оцінки (аудиту) ефективності діяльності Національного агентства затверджуються Кабінетом Міністрів України;
  6. уточнити, що організаційно-технічне забезпечення діяльності Комісії з проведення оцінки здійснює Секретаріат Кабінету Міністрів України;
  7. визначити у ст. 8 Закону №772 процедуру конкурсного відбору працівників Національного агентства та засади формування конкурсної комісії із залученням представників громадських об’єднань.


Також пропонується розширити контрольні повноваження Ради громадського контролю при Національному агентстві шляхом внесення змін до ст. 12 Закону №772 та надати можливість Раді громадського контролю при Національному агентстві:  


  1. визначати членів Ради громадського контролю до складу конкурсної комісії з добору на вакантні посади в Національному агентстві;
  2. здійснювати громадський контроль за законністю та прозорістю визначення управителів активами, зокрема шляхом визначення членів Ради громадського контролю, які беруть участь у визначенні управителів активами;
  3. здійснювати громадський контроль за законністю та прозорістю визначення реалізації активів та за ефективністю управління активами, які передані Національному агентству;
  4. визначити вичерпний перелік осіб, які не можуть входити до складу Ради громадського контролю при Національному агентстві;
  5. визначити членів Ради громадського контролю, які беруть участь у проведенні перевірок ефективності управління арештованими активами, переданими в управління;
  6. делегувати членів Ради громадського контролю для участі в засіданнях міжвідомчої комісії з питань реалізації активів;
  7. надавати висновки до щорічного звіту про діяльність Національного агентства;
  8. доповнити Закон №772 новою статтею 71, у якій передбачити особливості врегулювання конфлікту інтересів у Голови Національного агентства, та новою статтею 121, у якій передбачити, що з метою попередження, виявлення та розслідування правопорушень у діяльності працівників Національного агентства у складі його центрального апарату діє підрозділ внутрішнього контролю.


Також пропонується встановити, що рішенням Голови Національного агентства у складі територіальних управлінь Національного агентства можуть створюватися підрозділи внутрішнього контролю.


Передбачається внести зміни до Закону №772, згідно з якими пропонується:

 

  1. удосконалити конкурсний відбір управителів активів, зазначених у частині першій цієї статті, прийнятих Національним агентством в управління, які підлягають оцінці та передачі та в управління визначеним відповідно до Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» юридичним особам або фізичним особам – підприємцям;
  2. визначити, що реалізація активів здійснюється, зокрема, на електронних аукціонах в електронній торговій системі «Прозорро.Продажі»;
  3. внести зміни до ст. 211 Закону №772, якими розширити коло суб’єктів, які можуть здійснювати управління активами у виняткових випадках, зазначених у частині першій ст. 21 Закону №772, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, а саме: підприємство, установа, організація, щодо якого Кабінет Міністрів України здійснює функції з управління.


Джерело: ВРУ, Тарас Мельничук