ЄСВ
10.04.2025
ЄСВ для ФОП у 2025 році: хто (не)сплачує, строки сплати, розмір
У 2025 році для фізичних осіб-підприємців повернулась обов’язкова сплата ЄСВ. Пільга, яка діяла з початку повномасштабної війни, завершилась наприкінці 2024 року. Водночас уряд підвищив максимальну базу для нарахування внеску та уточнив і розширив категорії ФОПів, які залишаються звільненими від внеску
- Повернення ФОПам обов’язкової сплати ЄСВ
- Збільшення максимальної бази для нарахування ЄСВ та мінімальна
- Хто з ФОПів звільняється від сплати ЄСВ
- Терміни сплати ЄСВ ФОПами у 2025 році
- Загальні правила розрахунку ЄСВ
- Рекомендації підприємцям
Повернення ФОПам обов’язкової сплати ЄСВ
Законом України від 19.11.2024 №4059-IX «Про Державний бюджет України на 2025 рік» (далі – Закон про Держбюджет-2025) призупиняють дію п. 9-19 розд. VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 08.07.2010 №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон про ЄСВ), за яким з 1 березня 2022 року до припинення війни, а також протягом наступних 12 місяців всі підприємці мають право не нараховувати, не обчислювати і не сплачувати ЄСВ за себе.
Це означає:
- з 2025 року підприємці втратили право на добровільну сплату ЄСВ за себе,
- перші обов’язкові платежі за січень-березень 2025 року необхідно було внести до 21 квітня 2025 року,
- пільга залишається чинною до кінця 2024 року, включно зі звітним періодом IV кварталу.
Збільшення максимальної бази для нарахування ЄСВ та мінімальна
У 2025 році тимчасово підвищують максимальну базу для нарахування ЄСВ із 15 мінімальних заробітних плат (120 000 грн) до 20 МЗП (160 000 грн).
Мінімальний страховий внесок у 2025 році складатиме 1760 грн на місяць (8000 грн × 22%).
Хто з ФОПів звільняється від сплати ЄСВ
Навіть після скасування пільги, що була надана на час воєнного стану, деякі категорії підприємців зберігають право не сплачувати ЄСВ за себе:
ФОП – особи із інвалідністю. Звільняються за умови наявності пенсійних або соціальних виплат (ч. 4 ст. 4 Закону про ЄСВ). Пільга діє з наступного місяця після набуття такого статусу, (ЗІР, категорія 201.04). Такий ФОП зобов’язаний сплачувати єдиний внесок за місяць, в якому було втрачено статус «особи з інвалідністю» (ЗІР, категорія 201.04.02).
ФОПам (крім електронних резидентів (е-резидентів), особам, які провадять незалежну професійну діяльність, та членам фермерського господарства, що набули статус пенсіонера та отримують відповідно до закону пенсію, або є особами з інвалідністю окремо повідомляти контролюючий орган про такий статус не потрібно.
Відповідно до роз'яснення ЗІР, категорія 201.01, ФОП, що набули статус пенсіонера або особи з інвалідністю та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу, не потрібно повідомляти контролюючий орган про такий статус.
ФОП-пенсіонери. За віком або за вислугу років. Звільнення стосується лише тих, хто отримує пенсію за законодавством України. Звільнення застосовується до осіб, які досягли пенсійного віку (визначеного ст. 26 Закону України від 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування») та отримують пенсію чи соціальну допомогу.
ФОП-наймані працівники. За них ЄСВ сплачує роботодавець (не менше 22% від мінзарплати) незалежно основне місце роботи чи за сумісництвом (дана пільга чинна з 01.10.2025)
Відповідно до оновленої ч. 6 ст. 4 Закону про ЄСВ:
фізичні особи – підприємці, у тому числі платники єдиного податку, та особи, які провадять незалежну професійну діяльність, звільняються від сплати за себе єдиного внеску за місяці звітного періоду, за які роботодавцем, зокрема резидентом Дія Сіті, сплачено страховий внесок за таких осіб у розмірі не менше мінімального страхового внеску.
Зміни стосуються осіб, визначених у п. 4 і 5 ч. 1 ст. 4 Закону про ЄСВ, а саме фізичних осіб – підприємців та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність.
При цьому роботодавцями вважаються підприємства, установи, організації, фізичні особи, військові частини та органи, які виплачують грошове забезпечення, допомогу або компенсації для таких категорій осіб:
- військовослужбовців (крім строкової служби), поліцейських, осіб рядового і начальницького складу, у тому числі тих, хто проходить службу під час особливого періоду;
- патронатних вихователів, батьків-вихователів дитячих будинків сімейного типу, прийомних батьків, які отримують грошове забезпечення відповідно до законодавства;
- осіб, які отримують допомогу по тимчасовій непрацездатності, перебувають у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами і отримують відповідну допомогу;
- осіб, які проходять строкову військову службу у Збройних Силах України, інших військових формуваннях або служать в органах цивільного захисту;
- осіб, які доглядають за дитиною до трирічного віку та отримують допомогу по догляду за дитиною чи при народженні або усиновленні дитини;
- одного з непрацюючих працездатних батьків, усиновителів, опікунів, піклувальників чи прийомних батьків, які здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю або тяжко хворою дитиною, а також за особами з інвалідністю І групи чи особами похилого віку, які потребують постійного догляду;
- інвесторів (операторів) за угодами про розподіл продукції, які використовують працю фізичних осіб за трудовими або цивільно-правовими договорами (роз'яснення ДПС).
ФОП на загальній системі без доходу. З 01.01.2021 р. діє норма п. 2 ч. 1 ст. 7 Закону про ЄСВ, відповідно до якої ФОП на загальній системі оподаткування у разі якщо не отримав дохід (прибуток) у звітному періоді або окремому місяці звітного періоду, має право самостійно визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. Тобто у ФОП на загальній системі оподаткування є право сплачувати ЄСВ за місяці відсутності доходу, але обов'язку – немає.
Мобілізовані підприємці. На весь період служби. Пунктом 9-2 розд. VIII Закону про ЄСВ передбачено, що під час особливого періоду, визначеного Законом України від 21.10.1993 №3543-XII «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», платники єдиного внеску, які:
- призвані на військову службу під час мобілізації,
- залучені до виконання обов’язків щодо мобілізації за посадами, передбаченими штатами воєнного часу,
- за контрактом (з 05.07.2025 року було усунуто несправедливість щодо ФОП, які мобілізувались за контрактом),
на весь строк їхньої військової служби звільняються від сплати ЄСВ за себе (зі змінами внесеними Законом України від 18.06.2025 №4505-IX).
З 01.10.2025 року мобілізовані ФОП, які мають найманих працівників також звільняються від сплати ЄСВ за себе на весь період служби (Лист ДПС від 06.10.2025 №1085/2/99-00-24-001-02-02).
ФОП із тимчасово окупованих територій. Мають право не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати єдиний внесок за себе платники єдиного внеску із місцезнаходженням (місцем проживання) на тимчасово окупованій території України (ЗІР, категорія 201.04).
ФОП, позбавлені волі внаслідок збройної агресії проти України. Відповідно до п. 9-8 розд. VIII Закону про ЄСВ, звільняються від сплати ЄСВ за себе ФОП, які не є роботодавцями і які:
- були позбавлені особистої свободи через збройну агресію проти України;
- це право діє на період позбавлення волі та шість місяців після звільнення.
Для цього необхідно подати заяву до податкової у період 90 днів після звільнення або закінчення реабілітації.
Терміни сплати ЄСВ ФОПами у 2025 році
Починаючи з 2025 року, підприємці повинні дотримуватися чітких строків внесення платежів:
- I квартал: не пізніше 18 квітня 2025 року,
Є відповідне роз'яснення у ЗІР, категорія 201.04.02 згідно з яким ЄСВ сплачується 19 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується ЄСВ. А якщо останній день строків сплати ЄСВ припадає на вихідний, святковий або неробочий день, останнім днем таких строків сплати ЄСВ вважається перший робочий день, що настає за вихідним, святковим або неробочим днем
- II квартал: не пізніше 18 липня 2025 року,
- III квартал: не пізніше 20 жовтня 2025 року,
- IV квартал: не пізніше 19 січня 2026 року.
Загальні правила розрахунку ЄСВ
1. Для ФОП-єдинників:
- мінімальний платіж – 22% від мінімальної зарплати (1760 грн / міс від мінзарплати 8000 грн = 1760 грн),
- можливість добровільного збільшення внесків.
2. Для ФОП на загальній системі:
- 22% від чистого доходу,
- прибуткові місяці: сплата від 1760 грн до максимальної суми (залежить від бази).
- збиткові місяці: ЄСВ не сплачується.
Рекомендації підприємцям
- Перевірте, чи належите до пільгових категорій, які звільняються від сплати ЄСВ.
- Вчасно подайте документи для підтвердження права на пільги.
- Плануйте фінансові витрати на ЄСВ у 2025 році з урахуванням нових правил.
- Ведіть прозорий облік, щоб уникнути помилок у розрахунках та штрафів.
Актуальні довідники:
Ставки єдиного соціального внеску
Звільнення ФОП від сплати ЄСВ: хто отримає пільги з жовтня 2025 року
Розміри податків, зборів та ЄСВ для ФОП у 2025 році
Максимальна величина бази нарахування ЄСВ у 2011–2025 роках
ЄСВ для ФОП у 2026 році: хто (не)сплачує, строки сплати, розмір
Документообіг, первинні документи
04.10.2026
Чи можна кадрові документи підписувати чорною і синьою ручкою одночасно: чи буде штраф
Чи не буде порушенням ведення кадрових документів, якщо в погодженні наказу відповідальні особи будуть ставити підпис ручкою синього і чорного кольору в одному погодженні?

Освіта
04.10.2026
ДПА скасують, математику зроблять предметом на вибір: Комітет ВРУ визначився із вступом-2027
Комітет Верховної Ради з питань молоді і спорту рекомендував прийняти за основу альтернативний законопроєкт №15440-1 щодо вступної кампанії 2027 року. Запропонована модель передбачає обов’язкове тестування з української мови та історії України, а третій предмет вступник обиратиме самостійно

Е-сервіс
04.10.2026
Житло для ВПО обліковуватимуть у єдиному реєстрі: запуск системи планують у 2027 році
У 2027 році планують запустити загальнодержавний реєстр житла для внутрішньо переміщених осіб, який міститиме дані про житлові об’єкти та їх використання і буде інтегрований із базою даних ВПО. Система має допомогти державі та громадам точніше визначати потребу в соціальному житлі, планувати його відновлення чи будівництво та залучати фінансування, при цьому управління житловим фондом залишатиметься за громадами

Працевлаштування, переведення
04.10.2026
Відмова через рік народження: як довести вікову дискримінацію та куди звертатися
Вікова дискримінація може проявлятися не лише у відмові в працевлаштуванні, а й у доступі до навчання, послуг, професійного розвитку чи участі у програмах. Розповідаємо, як відрізнити дискримінаційне обмеження від законної вікової вимоги, які докази варто зібрати та куди звертатися для захисту своїх прав

Державний нагляд
04.10.2026
Родичі працюють в одному держоргані: які обмеження діють для державних службовців
Закон України «Про запобігання корупції» забороняє державним службовцям мати близьких осіб у прямому підпорядкуванні або бути їм прямо підпорядкованими. Водночас кандидат на посаду має повідомити про всіх близьких осіб, які вже працюють у відповідному державному органі, навіть якщо його призначення не призведе до прямого підпорядкування між ними

Транспорт у діяльності
04.10.2026
Протерміноване посвідчення водія: хто може їздити без обміну та коли потрібні іспити у 2026 році
Під час воєнного стану в Україні можна керувати авто з першим посвідченням водія, строк дії якого закінчився, а також протягом року після припинення чи скасування воєнного стану. Під час обміну враховуються порушення, вчинені протягом перших 2 років: до 2 порушень – без іспитів, 3 і більше – після успішного складання теоретичного та практичного іспитів

Особи з інвалідністю
03.10.2026
Звіт з працевлаштування осіб з інвалідністю за 1 та 2 квартал 2026: «звітний» чи «уточнюючий»
Звіти за І та ІІ квартал 2026 року про норматив працевлаштування осіб з інвалідністю подаємо не пізніше 9 листопада 2026 року. З яким типом форми їх подавати: «Звітний» чи «Уточнюючий»?

Цільове фінансування
03.10.2026
120 тис. грн на авто для ветеранів та ветеранок з інвалідністю: законопроєкт №15433 рекомендують прийняти за основу
Законопроєкт №15433 передбачає запровадження часткової компенсації вартості самостійно придбаного автомобіля для осіб з інвалідністю внаслідок війни: на першому етапі – для I групи, надалі – для II групи. Комітет Верховної Ради рекомендував включити законопроєкт до порядку денного та за результатами першого читання прийняти його за основу

Торгівля, послуги
03.10.2026
Загубили чек на товар: чи можна його повернути та як підтвердити покупку
Чек або інший розрахунковий документ підтверджує факт придбання товару, тому його варто отримувати та зберігати разом із гарантійним талоном і технічною документацією. Якщо чек втрачено, споживач може зібрати інші документи та відомості, що підтверджують покупку, і звернутися до продавця з відповідною вимогою

Пенсія, соцпільги
03.10.2026
Допомога на дітей одинокій матері: чи може її отримувати батько після смерті дружини
Якщо мати дітей померла, батько може отримувати допомогу на дітей як один із батьків, який сам їх виховує, за умови що він не отримує пенсію у зв’язку з втратою годувальника чи передбачені законом інші виплати

Е-сервіс
03.10.2026
Кіберінциденти у І півріччі 2026 року: CERT-UA назвала основні способи атак
Понад 88% кіберінцидентів в Україні у першому півріччі 2026 року припали на шкідливе програмне забезпечення, соціальну інженерію, зараження та компрометацію систем. CERT-UA зазначає, що зловмисники дедалі частіше використовують фальшиві вебсторінки, легітимні платформи та месенджери, щоб замаскувати атаки й обійти кіберзахист

Державний нагляд
03.10.2026
Відсутність квитка за 250 грн може обернутися штрафом 2500 грн: за що карають пасажирів потягів
Пасажири потягів мають дотримуватися правил перевезення, зокрема мати квиток і не перевищувати встановлену норму ручної поклажі. За порушення передбачені штрафи – від 17 грн за перевищення ваги багажу до 2500 грн за безквитковий проїзд, а безплатно пасажир може перевозити до 36 кг ручної поклажі за встановлених умов

Бронювання, критичність
02.10.2026
12-18 жовтня ДАР призупинить подання заявок на критичність агропідприємств: що зміниться
З 12 до 18 жовтня у Державному аграрному реєстрі тимчасово призупинять подання заявок на визначення підприємств агропромислового комплексу критично важливими. Після технічного налаштування ДАР підприємства зможуть подавати заявки до Мінагрополітики вже за новими критеріями, затвердженими наказом від 2 вересня 2026 року №11

Витрати діяльності
02.10.2026
Директор підписує договори з клієнтами в ресторані: чи можна поставити на витрати
Директор при укладенні договорів та зустрічей з клієнтами, проводять такі зустрічі у ресторані. Чи можна витрати, понесені у ресторані, відносити на витрати (як, наприклад, представницькі), які будуть зменшувати фінансовий результат до оподаткування? Якщо можна, то які підтверджуючи документи необхідно мати?

РРО / ПРРО, фіскальні чеки
02.10.2026
Пацієнт вимагає дублікати чеків за кілька років: чи можна відмовити
ФОП 2 група – стоматологія. Прийшов пацієнт і вимагає надати всі чеки за минулі періоди, коли проводилось лікування (2025–2026 роки). Чи правомірна вимога? Чи може ФОП відмовити? Чи є зобов'язання ФОП надавати за запитом дублікати чеків і якщо є, то за який період?








