
Експерт
Тетяна ГульКонсультант з питань оплати праці та трудового законодавства, редактор 7еminar та kadroland
Наприкінці року деякі роботодавці виплачують своїм працівникам винагороду за плідну працю протягом року – 13 зарплату або річну премію. Яким чином її правильно оформити, чи утримувати з неї податки, як показати в звітності. Ці та інші питання розглянемо у статті нижче

На законодавчому рівні не визначено такого поняття як «13 зарплата». Це свого роду певна річна винагорода, премія.
Така винагорода також не є обов’язковою, оскільки в КЗпП та Законі про оплату праці її виплата не передбачена. Тому якщо роботодавець бажає заохотити своїх працівників, він може передбачити таку виплату у колдоговорі чи іншому локальному документі.
Право на це дає ст. 9-1 Кодексу законів про працю (далі – КЗпП):
Підприємства, установи, організації в межах своїх повноважень і за рахунок власних коштів можуть встановлювати додаткові порівняно з законодавством трудові і соціально-побутові пільги для працівників.
Оскільки правила надання такої винагороди не передбачені нормативно-правовими актами, усі нюанси виплати її працівникам слід передбачити в колективному договорі чи в Положенні про преміювання та інші стимулюючі виплати або в окремому розділі Положення про оплату праці, або взагалі розробити окреме Положення про винагороду за підсумками роботи за рік.
Відповідно до ст. 97 КЗпП та ст. 15 Закону України від 24.03.1995 №108/95-ВР «Про оплату праці» (далі – Закон про оплату праці)
встановлюються підприємствами, установами, організаціями самостійно у колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною та галузевими (регіональними) угодами.
Якщо колективний договір на підприємстві, в установі, організації не укладено, роботодавець зобов'язаний погодити ці питання з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником), що представляє інтереси більшості працівників, а у разі його відсутності – з іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом.
Тобто в колдоговорі або іншому локальному документі прописують умови виплати «13 зарплати». А ось вже конкретні розміри премій і винагород встановлюються роботодавцем у наказі про виплату такої винагороди / премії з урахуванням вимог, передбачених таким локальних документом. Саме на підставі такого наказу буде проводитись нарахування винагороди працівникам.
Умови та розміри винагорода слід прописати в колдоговорі чи положенні про винагороду за підсумками роботи за рік. Увага! Оскільки на нормативному рівні таких правил не затверджено, все що буде зазначено в такому положенні буде правильним саме для вашого підприємства. В такому документі слід передбачити такі моменти як:
Джерела виплати. Винагорода може виплачувати за рахунок прибутку, який залишається в розпорядженні підприємства (відсоток прибутку, який використовується для виплати винагороди, встановлюється колективним договором), про що слід зазначити в положенні.
Зверніть увагу! «13 зарплата» може виплачуватись не завжди
Наприклад, її неможливо буде виплатити, якщо на підприємстві недостатньо коштів для її виплати. Тому рекомендуємо в колдоговорі чи іншому локальному документі прописати умову, що така річна винагорода виплачується за фінансової можливості.
Категорії працівників. Як правило така річна винагорода виплачується усім працівникам. Проте можна зазначити категорії працівників, яким вона не виплачується.
Так, наприклад, ви можете прописати, що річна винагорода / премія виплачується тільки працівникам, які працювали повний рік.
Можете передбачити окремі випадки виплати такої винагороди новоприйнятим працівникам та звільненим, а саме:
або
Окремо можна прописати, що винагорода не буде виплачуватись працівникам, що звільнились протягом року за власним бажанням без поважних причин, за згодою сторін тощо.
Період виплати. Як правило така винагорода виплачується за підсумками року.
Тобто і показники, за які може виплачуватись така виплата слід розглядати в межах року. Крім того, варто прописати (за вашим бажанням), що винагорода буде виплачуватись пропорційно відпрацьованому часу для певних категорії працівників.
Наприклад, може бути передбачено умову, що у разі перебування працівника в оплачуваній відпустці, у разі хвороби, така винагорода буде виплачуватись в повному розмірі, а, наприклад для тих працівників, які мобілізовані чи повернулись на роботу, перебували в неоплачуваних відпустках, для інших категорій працівників – пропорційно відпрацьованому часу.
Строк виплати. Річна винагорода може виплачуватись як наприкінці року (у грудні місяці), так і на початку наступного року (в січні – лютому чи навіть пізніше). Конкретні строки виплати мають бути прописані у вашому локальному документі.
Розмір «13 зарплати». Обов’язково слід зазначити в якому розмірі буде виплачуватись річна винагорода. Тут все вирішує роботодавець за погодженням із профспілкою або представником трудового колективу (ст. 97 КЗпП). Розмір може бути яким завгодно – і розмірі окладу, двох, трьох окладів, в розмірі мінімальної зарплати, в розмірі середнього заробітку. Ба більше, такою винагородою можна заохочувати працівників, що працюють тривалий час на підприємства.
Наприклад можна передбачити, що винагорода залежить від безперервного стажу роботи на підприємстві, а розмір її може бути таким:
Якщо винагорода буде виплачуватись в розмірі середньої зарплати, то варто прописати яким чином буде здійснений розрахунок. Наприклад, можна передбачити, що середня заробітна плата для виплати винагороди буде обчислюватись виходячи із виплат за останні 12 місяців роботи шляхом ділення зарплати за відпрацьований час на фактично відпрацьовані дні.
Приклад 1. Працівник працює на підприємстві 7 років. Положенням про винагороду передбачено, що працівникам, які мають безперервний стаж роботи на підприємстві від 6 до 10 років винагорода виплачується в розмірі 150% середньомісячної зарплати, та прописано, що сам розрахунок середньої зарплати відбувається за правилами Порядку обчислення середньої заробітної плати, затверджений постановою Кабміну від 08.02.1995 №100 (далі – Порядок №100), встановленими для надання матеріальної (грошової) допомоги.
В 2025 році працівник відпрацював 240 дні із 261 (у червні перебував у щорічній відпустці) та нарахована зарплата за відпрацьований час склала 275 000 грн:
Відповідно до ст. 2 Закону про оплату праці та п.п. 2.3.2 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Держкомстату від 13.01.2004 №5 (далі – Інструкція №5) винагорода за підсумками роботи за рік входить до фонду оплати праці у складі інших заохочувальних і компенсаційних виплат.
Таким чином оподатковується вона у тому місяці, в якому здійснені нарахування як звичайна зарплата, а саме утримуйте із нарахованої винагороди ПДФО в розмірі 18% та військовий збір в розмірі 5%.
Також на неї нараховується ЄСВ за ставкою 22% для звичайних працівників або 8,41% для працівників, яким встановлено інвалідність. При чому суму винагороди включають до того місяця, в якому вона нарахована.
Також не забувайте що сума такої винагороди буде враховуватись при визначенні максимального та мінімального ЄСВ, при чому розподіляти її по місяцях, за які вона нарахована для працюючих осіб не потрібно! У базу нарахування ЄСВ її суму включають у місяці нарахування повністю, але в межах максимальної величини (з січня по грудень 2025 – 160 000 грн; 8000 грн х 20).
Приклад 2. Працівнику (основне місце роботи, без інвалідності, ставка ЄСВ 22%) в грудні нараховано зарплату в розмірі 85000 грн, а також річну винагороду за підсумками роботи в 2025 році в сумі 85000 грн.
Загальний нарахований дохід склав 170 000 грн (85000 грн зарплата + 85000 грн винагорода).
З усієї суми буде утримуватись ПДФО та ВЗ. А ЄСВ буде нараховуватись тільки в межах максимальної величини бази нарахування ЄСВ 160 000 грн, на суму перевищення (170 000 – 160 000 = 10 000 грн) ЄСВ не буде нарахований.
Визначимо податки та внески з такої суми:
Додаток 1. Відображайте нараховану ви нагороду в одному рядку із зарплатою поточного місяця.
Додаток 4ДФ. Винагорода буде показана з ознакою доходу 101, як звичайна зарплата.
На умовах попереднього прикладу додаток 1 та додаток 4ДФ буде заповнений так, як зображено нижче.
Додаток 1 за грудень 2025

Додаток 4ДФ за грудень 2025

Якщо вашим локальним документом передбачено виплату річної винагороди працівнику, який вже звільнився, то потрібно знати про особливості нарахування ЄСВ на таку винагороди та відображення її в податковому розрахунку.
ПДФО та ВЗ. Для цілей оподаткування таку виплату розглядають не як зарплату, а як інший дохід. Тобто із неї утримують ПДФО та ВЗ за звичайними ставками (оскільки така виплата не звільнена від оподаткування), але в додатку 4ДФ її показують із ознакою доходу 127.
ЄСВ. В даному випадку слід застосовувати спеціальне правило, передбачене ч. 2 ст. 7 Закону України від 08.07.2010 №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування»:
Для осіб, які працюють у сільському господарстві, зайняті на сезонних роботах, виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами, творчих працівників (архітекторів, художників, артистів, музикантів, композиторів, критиків, мистецтвознавців, письменників, кінематографістів), та інших осіб, які отримують заробітну плату (дохід) за виконану роботу (надані послуги), строк виконання яких перевищує календарний місяць, єдиний внесок нараховується на суму, що визначається шляхом ділення заробітної плати (доходу), виплаченої за результатами роботи, на кількість місяців, за які вона нарахована. Зазначений порядок нарахування внеску поширюється також на осіб, яким після звільнення з роботи нараховано заробітну плату (дохід) за відпрацьований час або згідно з рішенням суду – середню заробітну плату за вимушений прогул.
Тобто для цілей ЄСВ загальну суму винагороди ділять на кількість місяців, за які її нараховано. Отриману суму премії кожного місяця додаємо до бази нарахування такого відповідного місяця та порівнюємо з мінімальною зарплатою та максимальною базою нарахування ЄСВ, що діяли у відповідних місяцях, на які припала розподілена річна премія. А в додатку 1 таку винагороду відображаємо в декількох рядках із застосуванням типу нарахування 1 в графі 9.
Приклад 3. Працівник звільнився у червні 2025 року. В грудні 2025 згідно з умовами положення йому нараховано річну винагороду в сумі 12000 грн. Припустимо, що в місяцях 2025 року до місяця звільнення розмір нарахованої зарплати такого працівника перевищував мінімальну зарплату та був менше максимальної величини бази нарахування ЄСВ.
Працівник у 2025 році відпрацював 6 місяців. Тому винагороду, яка була нарахована у грудні, ділимо на 6 (12000 : 6 = 2000 грн).
В додатку 1 заповнюємо 6 рядків, зазначаючи в графі 8 звичайну зарплатну категорію застрахованої особи (01 або 02 для особи з інвалідністю та ставкою ЄСВ 8,41 %), в графі 9 – тип нарахування «1», в графі 10 – місяць, у графі 16, 17 – розмір винагороди що приходиться на відповідний місяць, в графі 20 – ЄСВ.
Зразок заповнення Додатку 1 та додатку 4ДФ за умовами прикладу 3 нижче.
Додаток 1 за грудень 2025

Додаток 4ДФ за грудень 2025

Річна винагорода буде приймати участь в розрахунку середньої зарплати. Але є нюанси.
Лікарняні / декретні. Відповідно до п. 3 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабміну від 26.09.2001 №1266 (далі – Порядок №1266) середня зарплата для лікарняних / декретних визначається діленням нарахованої зарплати, на яку нарахований ЄСВ на кількість календарних днів розрахункового періоду.
Оскільки річна винагорода згідно з Інструкцією №5 відноситься до заробітної плати, на неї нараховується ЄСВ, вона буде включатись до розрахунку середньої зарплати. При чому розподіляти премію за місяцями, за які вона нарахована не потрібно. Це не передбачено Порядком №1266.
Приклад 4. Працівник захворів в грудні 2025 року. Нарахований заробіток в періоді грудень 2024 – листопад 2025 склав 350 000 грн. Зокрема, в лютому 2025 року працівнику нарахована річна винагорода за підсумками роботи в 2024 році в сумі 50 000 грн. Крім того, нарахована зарплата за такий місяць склала 25 000 грн.
Всі сума нарахованої річної винагороди буде включатись до сукупного доходу. Середня зарплата буде складати: 350 000 : 365 = 958,90 грн.
Відпускні та інша середня зарплата за Порядком №100. Тут будуть особливі правила включення винагороди до розрахунку середньої зарплати. Премії (в тому числі за місяць) та інші заохочувальні виплати за підсумками роботи за певний період під час обчислення середньої заробітної плати враховуються в заробіток періоду, який відповідає кількості місяців, за які вони нараховані, починаючи з місяця, в якому вони нараховані.
Для цього до заробітку відповідних місяців розрахункового періоду додається частина, яка визначається діленням суми премії або іншої заохочувальної виплати за підсумками роботи за певний період на кількість відпрацьованих робочих днів періоду, за який вони нараховані, та множенням на кількість відпрацьованих робочих днів відповідного місяця, що припадає на розрахунковий період. Якщо період, за який нараховано премію чи іншу заохочувальну виплату, працівником відпрацьовано частково, під час обчислення середньої заробітної плати враховується сума у розмірі не більше фактично нарахованої суми премії чи іншої заохочувальної виплати (п. 3 Порядку №100).
Тобто винагорода буде включатись до розрахунку середньої зарплати, але
Щоб визначити як розподілити загальну суму винагороди поділити на кількість відпрацьованих робочих днів періоду, за який вона нарахована. Далі помножити на кількість відпрацьованих робочих днів відповідного місяця до якого така винагорода віднесена і який припадає на розрахунковий період (лист Мінекономіки від 10.09.2021 №4711-06/45145-07).
Приклад 5. Працівнику надається оплачувана відпустка в січні 2026 року. В розрахунковому періоді січень 2025 – грудень 2025 року нарахована зарплата склала 450 000 грн. Крім того, у лютому 2025 року працівнику була нарахована річна винагорода за 2024 рік в сумі 50 000 грн. У 2024 році працівник відпрацював 240 днів (частково). За період з лютого по грудень відпрацьовано 219 днів.
Річна винагорода нарахована у лютому 2025 року. Відповідно вона буде відноситись до 12 місяців наперед починаючи з лютого 2025, тобто до лютого 2025 – січня 2026. Проте оскільки розрахунковий період січень – грудень 2025, до розрахунку буде включатись винагорода, яка віднесена до місяців з лютого до грудня 2025 року.
Також потрібно зробити розрахунок пропорційно відпрацьованим дням:
Шаблони та зразки документів:
Положення про преміювання працівників
Читайте більше:
Створюємо резерв для виплати річної премії
Премії працівникам: чи є обмеження, як оформити, вплив на середню для лікарняних та відпускних
Головний бухгалтер іде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Звітність підписували головбух та директор. Тепер буде лише директор. Чи потрібно подавати форму 1-ОПП про зміну відповідальної особи за бухгалтерський облік до закінчення декрету?

Робота в нічний час має особливі трудові гарантії, які роботодавець повинен дотримуватися і під час воєнного стану. За кожну годину роботи вночі працівнику належить доплата не менше 20% годинної ставки, а для окремих категорій нічні зміни заборонені або можливі лише за письмовою згодою. Розбираємо, хто може працювати вночі, як оплачується нічна робота та чи можна відмовитися від такої роботи

Податкове законодавство дозволяє платникам податків отримати розстрочення або відстрочення грошових зобов’язань чи податкового боргу. Це означає перенесення строків їх сплати під відсотки, з нарахуванням 120% річних облікової ставки НБУ. Рішення приймається контролюючим органом на підставі заяви платника, після чого укладається відповідний договір. Строки та умови залежать від виду відстрочення або розстрочення, при цьому мінімальні терміни визначені, а максимальні – ні

В Україні набувають чинності нові правила цифрового виконавчого провадження, які значно розширюють можливості примусового стягнення боргів. Відтепер державні та приватні виконавці зможуть не лише автоматично арештовувати банківські рахунки, а й стягувати кошти з електронних гаманців, а банки та фінансові установи повинні реагувати на електронні запити виконавців упродовж однієї години

Приймали працівника на роботу у вересні 2026, до початку роботи подали Повідомлення про прийняття працівника на роботу, прийшла друга квитанція. Зараз побачили, що подали у періоді «Вересень 2025» замість «Вересень 2026». Чи потрібно виправляти таку помилку?

Уряд планує до кінця жовтня 2026 року підготувати законопроєкт про комплексну пенсійну реформу. Документ має змінити підходи до пенсійного забезпечення, зробити систему більш фінансово стійкою та зрозумілою для громадян. Окремо до грудня 2026 року планують переглянути методологію визначення прожиткового мінімуму та його застосування як соціального стандарту

Після зміни підходу ДПС інтернет-провайдери фактично опинилися перед ризиком втрати спрощеної системи оподаткування. Судова практика вже містить рішення на користь окремих провайдерів, однак питання їх повернення на єдиний податок потребує виконання конкретних судових рішень. Мінфін наголосив: рішення суду у конкретній справі виконує відповідний орган ДПС, а контроль за його виконанням здійснює суд

Кабмін постановою від 28.11.2025 №1541 затвердив Порядок надання часткової компенсації вартості майна суб’єктів господарювання, знищеного чи пошкодженого внаслідок збройної агресії рф, а також часткової компенсації страхових премій за договорами страхування від воєнних ризиків. Порядок застосовується з 1 січня 2026 року. Розглянемо детально, хто, як і за що може отримати компенсацію, які умови та механізми передбачені цим Порядком

Під час прийняття на роботу роботодавці часто сумніваються, чи достатньо для оформлення працівника лише закордонного паспорта. Особливо це актуально, коли працівник не має при собі ID-картки або паперового паспорта. Законодавство дає чітку відповідь на це питання

Один працівник може враховуватися для нормативу 4%, але не враховуватися для розрахунку внеску. Лікарняні можуть «вибити» працівника з виконання нормативу, а робота на території активних бойових дій – змусити перерахувати вже поданий звіт. Розбираємо 7 практичних ситуацій: кого включати до СКШП, як визначити норматив і внесок та що показати у звіті

Під час воєнного стану нові ставки місцевих податків і зборів можуть застосовуватися не за загальним правилом із початку наступного бюджетного періоду. На прикладі збору за місця для паркування в Одесі розбираємо, чому оператори мають застосовувати нові ставки з дня офіційного оприлюднення рішення міськради, якщо самим рішенням не встановлено пізнішу дату

Регіональні підрозділи ДПС роз’яснили, що з початку 2026 року реквізити рахунків для сплати податків залишаються без змін. Водночас платникам варто врахувати, що з 1 листопада 2026 року буде запроваджено окремі нові рахунки для зарахування надходжень за окремими видами підакцизної продукції за оновленими кодами класифікації доходів бюджету

ДПС нагадала, як застосовувати принцип укрупнення під час заповнення форми №20-ОПП. Роз’яснення стосується землі, будівель, автомобілів та основних засобів і допомагає визначити, які об’єкти подавати окремо, а які можна зазначити узагальнено

ФОП 2 групи, який не є платником ПДВ, може мати обов’язок сплачувати ПДВ за рекламу у Facebook та Instagram, якщо електронні послуги надає нерезидент, а місце їх постачання визначається на митній території України. Водночас порядок оподаткування залежить від того, чи зареєстрований нерезидент платником ПДВ в Україні та хто за умовами договору є отримувачем послуг

Об’єктом оподаткування для фізичної особи-підприємця є чистий дохід, що визначається як різниця між загальним доходом і підтвердженими витратами, пов'язаними з діяльністю. Після скасування реєстрації фізична особа-підприємець зберігає залишки товарів, але їх вартість не включається до доходів від господарської діяльності і не оподатковується

ФОП на загальній системі не включає до доходу суму депозиту, яка надходить на підприємницький рахунок, якщо ця виручка вже була відображена в обліку на момент внесення коштів на депозит. За умови правильного призначення платежу повторно оподатковувати таку суму не потрібно

ФОП, який одночасно здійснює адвокатську діяльність як незалежний професіонал та є найманим працівником, може зіткнутися з питанням, чи потрібно сплачувати ЄСВ окремо за кожним статусом. ДПС роз’яснила правила для таких осіб залежно від того, чи є вони найманими працівниками та чи сплачує за них роботодавець ЄСВ у розмірі не менше мінімального внеску. Розбираємо, коли ФОП-адвокат звільняється від сплати ЄСВ за себе та чи виникає обов’язок сплачувати внесок двічі або тричі
