На сайті Спільного представницького органу репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок на національному рівні (далі – СПО) було оприлюднено текст проєкту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» і деяких інших законів України щодо удосконалення механізму обчислення пенсії та обліку пенсійних прав», розроблений Мінсоцполітики.
Законопроєкт спрямований на вирішення таких ключових структурних проблем в солідарній системі:
- Недосконалий підхід до обчислення розміру пенсій. Дисбаланс у розмірах раніше призначених та новопризначених пенсіях через застосування різних показників заробітної плати. Внаслідок застосування різних зарплатних баз для обрахунку розмірів пенсій, розмір пенсійної виплати у двох осіб, які мають однаковий стаж і однаковий коєфіціент заробітної плати для призначення пенсії, на сьогодні може відрізнятись більш ніж в півтора рази. Додатковим фактором таких дисбалансів є встановлення різних надбавок і доплат, що призвело до значної відмінності у розмірах пенсійних виплат для пенсіонерів, які з точки зору страхових принципів мають однакові пенсійні права (однакові страховий стаж і рівень заробітку).
- Недосконалість формули індексації пенсії. Сьогодні індексація пенсій здійснюється шляхом підвищення показника середньої заробітної плати, з якого обчислена пенсія (зарплатної бази) накоефіцієнт, що дорівнює 50% темпу зростання усередненої за три роки заробітної плати, з якої сплачено страхові внески, та 50% зростання споживчих цін за попередній рік. Така формула індексації з часом суттєво знецінює розмір пенсії, що вимагає проведення періодичного «осучаснення» пенсій. Це пов'язано з тим, що в довгостроковому періоді в Україні, як правило, темпи зростання заробітної плати перевищують темпи інфляції. Якщо не змінювати механізм, коефіцієнт заміщення буде постійно падати. Крім того така формула працює «обернено» до розвитку економіки. Коли економіка зростає, зарплати зростають, а відповідно збільшуються надходження від ЄСВ, – при цьому зростання пенсій уповільнюється, так як уповільнюється інфляція. І навпаки, коли економіка спадає, уповільнюється зростання зарплат, зменшуються надходження від ЄСВ, при цьому підвищені темпи інфляції впливають на зростання пенсій, хоча фінансового ресурсу за таких умов на підвищення пенсій немає і доходи працюючого населення не зростають.
- Непрозорість пенсійної системи та нівелювання страхових принципів. Це ускладнює розуміння встановленого розміру пенсії і не стимулює працюючу людину легально працювати. Така ситуація потребує врегулювання, забезпечення єдиних підходів до обрахунку пенсії, коли розмір пенсії залежить від сум сплачених страхових внесків і кількості років сплати, а не від надбавок і «дотяжок».
Законопроєктом продовжується курс попередніх реформ, спрямованих на усунення диспропорцій в системі солідарного пенсійного забезпечення, запровадження єдиних підходів до обрахунку пенсії, забезпечення чіткої кореляції між розміром сплаченої суми страхового внеску і розміром пенсії, яку вона отримуватиме.
Зокрема, передбачається:
- застосовувати для обчислення розміру пенсії інформацію про суми сплачених страхових внесків, замість інформації про заробітну плату (дохід), з якої сплачувався страховий внесок;
- до розміру солідарної пенсії не застосовуватиметься обмеження її максимальним розміром;
- впровадження базової пенсії замістить поточної громіздкої та непрозорої системи численних доплат і «дотяжок» не статусного характеру.Фактично мова йде про поглинання таких доплат однією сумою – базовою частиною пенсії. Крім того, базова частина пенсії забезпечить мінімальний рівень пенсійного забезпечення в солідарній системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування для осіб, які набули право на пенсію за віком;
- виведення поза поняття «пенсія» всіх надбавок, інших виплат, які мають статусний характер чи інших привілеїв, (які встановлені іншими законами) і які виплачуються за рахунок коштів державного бюджету. Норми законодавства щодо таких доплат (привілеїв) пропонується визначити в одному законі про державні соціальні доплати одержувачам пенсії та деяких інших виплат,вилучивши їх з низки різних законів;
- передбачається розширити охоплення пенсійним забезпеченням осіб, які досягли 65-річного віку, але не мають достатньо страхового стажу, хоча при цьому сплатили достатньо великі суми страхових внесків. Зокрема, пропонується надати право на пенсію за віком незалежно від наявного страхового стажу (нині мінімальна вимога 15 років) особам, які досягли 65 років, за умови, що до цього часу вони сплатили внесків в сумі, еквівалентній сумі внесків за 30 років стажу з мінімальної заробітної плати. При цьому інші чинні параметри щодо визначення права на пенсію (вимоги до страхового стажу та віку виходу на пенсію) залишаються без змін;
- передбачається, що розмір пенсії за віком в солідарній системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування дорівнюватиме сумі базової пенсії за віком та страхової частини пенсії, а також підвищення за відстрочку часу виходу на пенсію. Розмір базової пенсії за віком не може бути меншим 30% мінімальної заробітної плати, зменшеної на суму відрахувань податків, інших обов'язкових платежів, що відповідно до закону сплачуються із зазначеної суми;
- розмір страхової частини пенсії обліковуватиметься, як похідна від суми внесків, які особа сплатила протягом всього періоду своєї зайнятості;
- змінюються підходи до перерахунку пенсії у зв’язку з індексацією. Враховуючи, що ключовим критерієм рівня пенсійного забезпечення є коефіцієнт заміщення, тобто відсоток від заробітної плати, а також те, що темпи зростання заробітної плати в середньо- і довгостроковому періодах, як правило, перевищують темпи інфляції, то пропонується робити осучаснення страхової частини пенсії на рівень зростання середньої заробітної плати.
Крім того, змінюються підходи до перерахунку пенсії для осіб, які продовжили працювати на пенсії. Для працюючих пенсіонерів перерахунок пенсій відбуватиметься автоматично, щороку. Розмір пенсії збільшуватиметься з урахуванням кількості набутого додаткового стажу.
Для забезпечення прозорої і справедливої пенсійної системи, яка працюватиме як математична модель на основі актуарних прогнозів і без «ручного» втручання, додаткові преференції (доплати, надбавки, підвищення, кратні зарахування стажу тощо) в пенсійному забезпеченні, які визначені різними законодавчими актами, виводяться зі структури пенсії в солідарній системі в окремі доплати - державні соціальні доплати одержувачам пенсії.
Розмір додаткових державних соціальних виплат до пенсії для кожної окремої категорії осіб встановлюватиметься як відсоток від базової величини, розмір якої на старті реформи буде еквівалентний розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Це не звужуватиме існуючих прав (легітимних очікувань) та відповідатиме принципам юридичної визначеності. В подальшому розмір базової величини затверджуватиметься Верховною Радою України в законі про Державний бюджет України на відповідний рік з урахуванням зростання економіки.
Крім того, текст Закону України від 09.07.2003 №1058 «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» пропонується викласти в новій редакції.
Перехідними положеннями унормовується ряд питань щодо особливостей визначення розміру пенсії за окремі минулі періоди:
- періоди, за які в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування відсутні відомості,необхідні для призначення пенсії;
- періоди страхового стажу на посадах державної служби та інших посадах, які передбачали сплату страхових внесків за підвищеною ставкою;
- періодів, за які втрачено дані про заробітну плату/страхові внески;
- періоди, за які не було передбачено обліку повного розміру страхових внесків, тощо.
З метою недопущення звуження існуючих прав при перерахунку пенсій за новим механізмом, за будь-яких умов зменшення сукупної пенсійної виплати для будь-якої людини після проведення реформи не допускається.
Джерело: СПО