Облік трудових книжок: роз’яснення Держпраці

Ведення обліку трудової діяльності працівника в електронній формі в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування є обов'язком роботодавця. Законодавством про працю не передбачено наявності згоди працівника або його заяви на ведення трудових книжок в електронній формі

Держпраці, керуючись приписами Положення про Державну службу з питань праці, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №96 (далі – Положення) пояснило, що Порядок ведення трудових книжок визначається Кабінетом Міністрів України.


Наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України та Міністерства соціального захисту населення України від 29.07.1993 №58 затверджено Інструкцію про порядок ведення трудових книжок працівників (далі - Інструкція).


Пунктом 1.5 Інструкції встановлено, що питання, пов'язані з порядком ведення трудових книжок, їх зберігання, виготовлення, постачання і обліку, регулюються постановою Кабінету Міністрів України від 27.04.1993 №301 «Про трудові книжки працівників» (далі – Постанова №301), цією Інструкцією та іншими актами законодавства.


Відповідно до п. 4 Постанови №301, відповідальність за організацію ведення обліку, зберігання і видачу трудових книжок покладається на керівника підприємства, установи, організації, представництва іноземного суб'єкта господарювання.


Відповідно до Закону України від 05.02.2021 №1217-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі» (далі – Закон №1217), відбулися зміни в обліку трудової діяльності працівника.


Частиною першою ст. 48 Кодексу законів про працю України визначено, що облік трудової діяльності працівника здійснюється в електронній формі в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування у порядку, визначеному Законом України від 08.07.2010 №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування»


Згідно з п. 2 прикінцевих та перехідних положень Закону №1217, включення Пенсійним фондом України до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування відсутніх відомостей про трудову діяльність працівників здійснюється протягом п'яти років з дня набрання чинності цим Законом на підставі відомостей, поданих страхувальником або застрахованою особою у порядку та строки, встановлені Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, та центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері трудових відносин.


Враховуючи вищевикладене, ведення обліку трудової діяльності працівника в електронній формі в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування є обов'язком роботодавця. Законодавством про працю не передбачено наявності згоди працівника або його заяви на ведення трудових книжок в електронній формі.


Джерело: лист Держпраці від 22.11.2024 №1779/2.3/2.1-ЗВ-24а