
- SAF-T UA: що планувалося та чому зміни не запрацювали
- SAF-T UA: які норми діють зараз
- SAF-T UA: позиція ДПС
- SAF-T UA: відповідальність, тестовий режим та рекомендації бухгалтеру
SAF-T UA: що планувалося та чому зміни не запрацювали
До Сервісу «Особистий консультант» надійшло ось таке запитання:
Законопроєктом від 02.11.2021 №6255 передбачалося подання файлу SAF-T UA платниками ПДВ з 01.01.2027 р. Законопроєкт був відкликаний в липні 2025 р. Що станом на зараз з цим питанням? Чи є новий законопроєкт, нова дата впровадження? Чи поки відтермінували впровадження цих змін у законодавство та подання файлу SAF-T UA платниками ПДВ?
Давайте розбиратись.
Так, дійсно законопроєктом №6255 планувалося внесення змін до Податкового кодексу України (далі – ПКУ) щодо обов`язкового подання платниками податків регулярної (щорічної) інформації у вигляді стандартного аудиторського файлу SAF-T:
- з 1 січня 2025 року – великими платниками податків зобов’язані подавати стандартний аудиторський файл SAF-T протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року,
- з 1 січня 2027 року – платниками податків, визначеними ст. 180 ПКУ (хто визначений платником ПДВ).
За неподання такої регулярної інформації передбачалися штрафні санкції, визначені новою ст. 119-2 ПКУ.
Проте, на даний час цей законопроєкт відкликаний, а новий не поданий до ВРУ.
Довідково. SAF-T UA (Standard Audit File for Tax) – це електронний файл стандартизованої структури, що містить експортовані з вихідної системи обліку дані про наявність та стан активів, власного капіталу та зобов'язань, а також інформацію щодо змін у фінансово-господарському стані суб'єкта господарювання за певний період, який є частиною реалізації Національної стратегії доходів до 2030 року, затвердженої розпорядженням КМУ від 27.12.2023 №1218-р.
SAF-T UA: які норми діють зараз
Тобто, на даний час є чинними норми:
1) ст. 85 ПКУ:
85.2. Платник податків зобов'язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов'язані з предметом перевірки. Такий обов'язок виникає у платника податків після початку перевірки. При цьому великий платник податків на запит контролюючого органу зобов’язаний також надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України від 22.05.2003 №851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг» та від 05.10.2017 №2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» копії таких документів, що створюються ним в електронній формі з обліку доходів, витрат та інших показників, пов’язаних із визначенням об’єктів оподаткування (податкових зобов’язань), первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, не пізніше двох робочих днів, наступних за днем отримання запиту. Для платників податків, які відповідно до цього пункту зобов'язані надавати інформацію в електронному вигляді, загальний формат та порядок подачі такої інформації визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. У разі невстановлення електронного формату та порядку надання такої інформації платник податків звільняється від обов'язку подання її в електронній формі... |
2) Порядок надання документів великого платника податків в електронній формі, затверджений наказом Мінфіну від 07.11.2011 №1393:
3.2. ВПП відповідно до пункту 85.2 статті 85 ПКУ зобов’язаний також надати електронні документи (інформацію) ВПП з дотриманням вимог законодавства про електронний документообіг не пізніше двох робочих днів, наступних за днем отримання запиту контролюючого органу, у встановленому цим пунктом форматі. Електронні документи (інформація) ВПП надаються у форматі XML у вигляді стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA), який представляє собою електронний файл стандартизованої структури, що містить експортовані з вихідної системи обліку дані про наявність та стан активів, власного капіталу та зобов’язань, а також інформацію щодо змін у фінансово-господарському стані суб’єкта господарювання за певний період. Структура надання електронних документів (інформації) ВПП (стандартний аудиторський файл (SAF-T UA)) наведена у додатку до цього Порядку. |
SAF-T UA: позиція ДПС
Важливо. Національна стратегія доходів – це все ж не норми ПКУ. Тому строки запровадження е-аудиту з поданням платниками електронних файлів стандартизованої структури, які не прописані безпосередньо в ПКУ, на нашу думку, не є обов`язковими.
Зверніть увагу, що за чинними нормами ПКУ подавати інформацію в електронному вигляді в спеціальному форматі (SAF-T UA) в ході проведення документальних перевірок мають тільки великі платники податків (ВВП), визначені такими за правилами ст. 14 ПКУ:
14.1.24. великий платник податків – юридична особа або постійне представництво нерезидента на території України, у якої:
або
|
Реєстр таких ВПП ДПС затверджує наказом кожен рік наказом ДПС. Наприклад, на 2026 рік такий Реєстр ВПП затверджений наказом ДПС від 17.10.2025 №1014, до якого увійшли 1647 платників по всій Україні.
Такі платники обслуговуються не в районних ДПІ, а в міжрегіональних офісах великих платників податків.
Тобто, мова не йде про платників з річним оборотом понад 40 млн грн, чи понад 150 млн грн. Це стосується набагато крупніших платників податків.
Тобто, на запит ДПС в ході документальної перевірки ВПП має надати стандартний аудиторський файл (SAF-T UA) в затвердженому форматі
ДПС повідомила, що вперше таке подання стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA) вже відбулося в ході документальної перевірки.
SAF-T UA: відповідальність, тестовий режим та рекомендації бухгалтеру
Наразі за неподання саме стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA) в ПКУ відповідальності прямо не передбачено.
Проте, це може бути розцінене, як порушення норм ст. 85 ПКУ та ст. 44 ПКУ – тобто, як неподання документів в ході перевірки. За відсутність первинних документів, які не подані в ході перевірки, передбачений штраф за ст. 121 ПКУ – штраф 1020 грн.
При цьому на теперішній час за повідомленням ДПС контролери лише запрошують платників податків подавати такі стандартні аудиторські файли (SAF-T UA) в тестовому режимі. Тобто, поки йде «відладка» системи прийняття таких файлів.
На вебпорталі ДПС у банері «SAF-T UA» розміщено:
- детальний опис формату SAF-T UA;
- опис елементів SAF-T UA та XSD (визначення схеми XML) для SAF-T UA;
- технічну документацію (включаючи XML-схеми -XSD);
- приклад заповнення файлу;
- релізи змін та інша корисна інформація для платників податків і розробників програмного забезпечення;
- відповіді на найбільш поширені питання, які виникають у платників податків під час формування та подання SAF-T UA.
Рекомендуємо актуальну інформацію дивитися в підрубриці «Повідомлення».
Валентина ВЕРХОГЛЯД, консультант з податків і зборів, САР
Читайте більше:
SAF-T UA: як налагодити подання звітності
Облік ПДВ: методологічні та практичні аспекти
Під час перевірки ДПС може затребувати SAF-T UA–файл
SAF-T UA: що може запитати податкова у великого бізнесу
Формування SAF-T UA: чи можна створювати файли завчасно
Перша подія в SAF-T UA: правила розмежування для суб’єктів господарювання
ТОП-10 реформ діджиталізації щодо адміністрування податків: деталі від Гетманцева




















