ТОП-10 реформ діджиталізації щодо адміністрування податків: деталі від Гетманцева

Як пояснює голова «податкового» Комітету ВРУ Данило Гетманцев, чесне оподаткування можливе лише за умови простих і зрозумілих податкових процедур, а цифровізація робить процес швидшим та прозорішим. На що чекати у цій галузі незабаром

2


Чесне оподаткування можливе лише за умови простих і зрозумілих податкових процедур, а цифровізація робить процес швидшим та прозорішим. Про те, які цифрові рішення запровадять в Україні в цій галузі – про це розповідає голова №податкового» Комітету Парламенту Данило Гетманцев на саті РБК-Україна.


Справедливість у сфері оподаткування напряму залежить від простоти, прозорості та доступності податкових процедур. Це можливо лише через діджиталізацію, яка мінімізує людський фактор, прискорює обробку даних та знижує корупційні ризики.

Протягом останніх років в Україні зроблено окремі кроки у цьому напрямку, однак їх недостатньо. Платники податків очікують якісного сервісу, автоматизації та прогнозованості.


У перспективі цифровізація має дозволити скасувати подання податкової звітності та перейти до моделі, де податкові органи самостійно формують нарахування на основі даних платника (зокрема SAF-T), а роль платника – лише підтверджувати або заперечувати ці дані. Проте наразі першочерговим є впровадження базових реформ, перелік яких подано нижче.


1. Запровадження E-аудиту (SAF-T UA)


Е-аудит передбачає подання стандартного аудиторського файлу SAF-T UA та використання результатів його обробки у CRM-системі за ризико-орієнтованим підходом. Це забезпечує:


  1. можливість самоконтролю для платників перед подачею SAF-T UA;
  2. автоматичного формування переліку податкових ризиків у платників податків;
  3. повноцінний ризико-орієнтований відбір до перевірок;
  4. підвищення якості аналітики та зниження корупційних ризиків.
Наразі впровадження відстає більш ніж на пів року: система мала працювати з 1 квітня 2025 року, але досі не запущена. Подальше зволікання неприпустиме

2. Е-акциз: електронна простежуваність підакцизних товарів


Система забезпечує повний контроль обігу алкоголю, тютюну та рідин для електронних сигарет. Очікувані результати:


  1. детінізація ринку та рівні правила конкуренції;
  2. приріст податкових надходжень;
  3. автоматизація обігу акцизних марок;
  4. відстеження руху товару до кінцевого споживача.
За два роки необхідне програмне забезпечення так і не створено, тестування не розпочато. Провал строків створює ризики мільярдних втрат. У парламенті вже підготовлене рішення про перенесення реформи до 2026 року

3. Автоматизація обміну інформацією з податковими органами інших країн


Автоматизований обмін запитами:


  1. усуває корупційний ризик «втрати» запитів при надсиланні;
  2. прискорює міжнародний податковий обмін;
  3. підсилює контроль за операціями нерезидентів, ТЦУ, пасивними доходами, КІК;
  4. запобігає дублюванню запитів.


Попри виділене фінансування Державного бюджету у 2025році, розробку зірвано, і реформа цього року нереалізована

4. Використання аналітичної системи СОД РРО для відбору на фактичні перевірки


Ефективне застосування СОД РРО має забезпечити:


  1. вихід на перевірки лише за наявності високих ризиків;
  2. мінімізацію тиску на доброчесний бізнес.
Хоча система працює понад пів року, її використовують поверхнево – продовжують фіксувати дрібні порушення у легального бізнесу, тоді як тіньові мережі не охоплені. Потребує перегляду підходів

5. Обов’язкове використання боді-камер під час фактичних перевірок


Боді-камери:


  1. забезпечують об’єктивність та доказовість;
  2. фіксують увесь процес перевірки;
  3. мінімізують корупцію.
Реформа фактично зірвана, оскільки керівництвом ДПС скасовано обов’язковість застосування камер. Це нівелює мету закупівель та створює ризики зловживань. Необхідно відновити обов’язкове застосування

6. Автоматизація камеральних перевірок


Е-камералка дозволить:


  1. автоматично перевіряти всю звітність;
  2. виявляти помилки та розбіжності;
  3. підвищити якість даних і знизити трудовитрати працівників;
  4. підвищити рівень добровільного дотримання законодавства платниками.
Розробку ІТ-рішення завершується, запуск в тестовий режим очікують на початок 2026 року

7. Передзаповнення декларації з ПДВ


Всі дані для автоматичного передзаповнення декларації вже наявні в податкової. Це:


  1. спрощує заповнення податкової декларації з ПДВ;
  2. дозволяє платнику бачити потенційні ризики та помилки;
  3. підвищує якість декларування та рівень дотримання законодавства.
Попри наявність всіх необхідних даних, розробка сервісу ДПС до цього часу не здійснена

8. Автоматизація адміністрування майнових податків


Е-рішення має забезпечити:


  1. повноту обліку об’єктів оподаткування та платників податків;
  2. коректність формування ППР для фізичних осіб;
  3. належний контроль сплати майнових податків юридичними особами.
Доопрацювання триває другий рік, а модуль по нерухомості лише готується. Це важливо, оскільки значна частина громадян не отримує ППР, але мала б, або отримує їх безпідставно

9. Автоматизація роботи з податковим боргом


Розробка двох IT рішень має забезпечити:


  1. електронний формат направлення до банків платіжних доручень (електронних інкасових);
  2. створення електронних справ боржників;
  3. електронну взаємодію з платниками;
  4. прискорення стягнення податкового боргу та підвищення ефективності управління податковим боргом;
  5. зниження корупційних ризиків.


Очікуємо повноцінний запуск роботи системи електронних інкасових з січня 2026 року, хоча мало було запрацювати ще на початку 2025 року, нині лише тестується.

А ось укладення договору на розробку програмного забезпечення з автоматизації всього процесу погашення податкового боргу провалено через відсутність фінансування, запуск відтерміновано до 2026 року

10. Автоматизована система управління податковими ризиками (АСУПР)


Система забезпечить:


  1. автоматичне формування профілю ризику платника (високий, середній, низький);
  2. інформування платника про його профіль ризику та перелік власних ризиків з відкритої частини;
  3. автоматичне формування задач для податківців в залежності від профіля ризику про надання сервісу чи здійснення заходів податкового контролю;
  4. пропонування варіантів для платника шляхів виправлення податкових ризиків;
  5. передбачуваність та прогнозованість для платників у відборі до податкових перевірок;
  6. мінімізація впливу людського фактору та корупційних ризиків.
АСУПР – ключовий елемент реформи, строк впровадження – до 2028 року. Проте наразі немає фінансування та реальних етапів розробки

Джерело: РБК-Україна


Читайте більше:


еАкциз: старт 1 листопада 2026 року

Етапи впровадження національної стратегії доходів

ДПС запустила автоматичне стягнення податкових боргів – як працює система

SAF-T UA – коли почати підготовку, які є варіанти впровадження та ціна питання

Автоматичне стягнення податкового боргу: платіжні інструкції формуються щоденно


Матеріали на сайті https://7eminar.ua можуть містити роз’яснення державних органів та погляди зовнішніх авторів. Їхній зміст не завжди збігається з позицією редакції. Кожна публікація відображає особисту думку автора. Редакція не редагує авторські тексти і не несе відповідальності за їх зміст.

2

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇

3

25

3

27

3

30

3

45

3

4890

3

429

2

35

3

108

3

226

3

118

3

1139

3

15

3

35

3

51

3

89

3

25

3

1556

3

82

14

7526

3

34