Позивач, начальник митного поста митниці, звернувся до суду, оскаржуючи накази Держмитслужби про:
- оголошення йому догани за прогул без поважних причин;
- звільнення з посади за систематичні прогули.
Також просив поновити на посаді та стягнути середній заробіток за час вимушеного прогулу.
Позивач стверджував, що перебував за кордоном для догляду за малолітньою дитиною на період карантину та подавав заяви про відпустку без збереження заробітної плати, які були відхилені.
Роботодавець:
склав акти про відсутність позивача на роботі з 09 травня 2022 року по 17 червня 2022 року, що стало підставою для дисциплінарних проваджень. Наказом від 09 червня 2022 року позивачу оголошено догану, а наказом від 16 червня 2022 року його звільнено за систематичність прогулів.
Суд першої інстанції рішенням, залишеним без змін постановою апеляційного суду, позов задовольнив частково. Суди вказали, що оскільки позивач був відсутній на роботі у період з 09 травня 2022 року до 17 червня 2022 року безперервно, то прогул як дисциплінарний проступок був триваючим, а оголошення наказу «Про застосування дисциплінарного стягнення», у цьому випадку його не перервав, тому намагання відповідача такими аргументами утворити штучну повторність є безпідставними.
Верховний Суд (далі – ВС) касаційну скаргу задовольнив, скасував рішення судів попередніх інстанцій та ухвалив нову постанову, якою відмовлено у задоволенні позовних вимог.
ВС виходив з наступного.
У разі вчинення державним службовцем прогулу (у тому числі відсутність на службі більше трьох годин протягом робочого дня) без поважних причин, суб’єкт призначення або керівник державної служби має право притягнути такого державного службовця до дисциплінарної відповідальності (у разі якщо не минуло шість місяців з дня, коли керівник державної служби дізнався або мав дізнатися про вчинення дисциплінарного проступку, а також якщо не минув один рік після його вчинення) у вигляді оголошення догани.
У разі ж встановлення систематичності (повторно протягом року) відповідного дисциплінарного проступку державного службовця, суб’єкт призначення або керівник державної служби має право застосувати винятковий вид дисциплінарного стягнення як звільнення з посади державної служби.
Обов'язковою умовою для звільнення державного службовця є встановлення систематичності (тобто вчинених неодноразово протягом року) прогулів (відсутності на роботі більше трьох годин) цієї особи без поважних причин
Разом з цим, єдиною належною обставиною, яка свідчить про систематичність вчинення державним службовцем такого дисциплінарного проступку як прогул без поважних причин, є чинне рішення суб’єкта призначення (керівника відповідного державного органу) про накладення на даного державного службовця дисциплінарного стягнення за таке ж порушення.
Причину відсутності працівника на роботі можна вважати поважною, якщо явці на роботу перешкоджали істотні обставини, які не можуть бути усунуті самим працівником, зокрема:
- пожежа, повінь (інші стихійні лиха);
- аварії або простій на транспорті;
- виконання громадянського обов’язку (надання допомоги особам, потерпілим від нещасного випадку, порятунок державного або приватного майна при пожежі, стихійному лиху);
- догляд за захворілим зненацька членом родини;
- відсутність на роботі з дозволу безпосереднього керівника; відсутність за станом здоров'я.
Отже, визначальним для вирішення питання законності звільнення з роботи за прогул є не тільки встановлення самого факту відсутності працівника на роботі більше трьох годин протягом робочого дня, а й встановлення поважності причин відсутності.
З дня оголошення наказу про притягнення позивача до відповідальності строк триваючого правопорушення (прогулу без поважних причин) закінчився, тобто до особи було застосовано стягнення
Після притягнення позивача до відповідальності відповідно до наказу від 09 червня 2022 року, почався новий відлік строку для притягнення позивача до відповідальності за повторне порушення трудової дисципліни та правил внутрішнього трудового розпорядку (прогул після накладення на позивача стягнення у вигляді догани).
Ураховуючи викладене, у такому разі, наявна ознака систематичності зафіксованих прогулів, що відповідно до частини п'ятої статті 66 Закону України від 10.12.2015 №889-VIII «Про державну службу» є підставою для звільнення.
Джерело: постанова ВС від 09.07.2025 у справі №380/9508/22
Статті на тему:
Особливості звільнення працівника за прогул
Прогул працівника: нові заборони для звільнення під час воєнного стану
Шаблони та зразки:
Наказ про звільнення за прогул
Доповідна записка про підтвердження відсутності працівника на роботі
Акт про відсутність на роботі та інформації про причини такої відсутності