Товарний облік: чому суд відмовив платнику податків

Податківцями було доведено, що платник податків завищив витрати, включивши до них вартість нереалізованого товару. Суд наголосив, що обов'язок податкової перевіряти первинні документи кореспондується з обов'язком платника їх зберігати та надавати. Ненадання документів під час перевірки, а лише на стадії судового оскарження, не є підставою для скасування податкових повідомлень-рішень


Податковим органом проведено документальну планову виїзну перевірку платника (ФОП) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, за результатами якої складено акт та прийнято податкові повідомлення-рішення.


Так, платнику збільшено суми грошового зобов’язання з:


  1. податку на доходи фізичних осіб;
  2. військового збору;
  3. податку на додану вартість;
  4. застосовано штрафні (фінансові) санкції;
  5. винесено вимогу про сплату боргу (недоїмки) з єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.


Загальна сума нарахованих зобов’язань склала 726,8 тис. гривень.


Під час розгляду справи, судом взято до уваги доводи контролюючого органу про те, що заниження платником чистого оподатковуваного доходу призвело до заниження податкових зобов’язань з податку на доходи фізичних осіб, оскільки перевіркою встановлено:

завищення суми вартості придбаних товарно-матеріальних цінностей, що реалізовані або використані у виробництві продукції за 2018-2021 роки, яке відбулося внаслідок включення до їх складу витрат за придбану продукцію та не була реалізована у періоді що перевірявся.

Під час перевірки, позивачем не надано будь-яких первинних та/або банківських документів (видаткових накладних, актів виконаних робіт, актів взаєморозрахунків та інформація щодо транспортування та зберігання товару), які підтверджують їх використання у підприємницькій діяльності.


Суд зазначив, що пункт 12 ст. 3 Закону України від 06.07.1995 №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» зобов’язує суб’єктів господарювання (як юридичних осіб, так і фізичних осіб-підприємців (за виключенням перелічених в третьому абзаці цієї норми осіб)) вести облік товарних запасів і у разі проведення перевірки надати документи (у паперовій або електронній формі), що підтверджують облік та походження тих товарних запасів, які на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об’єкті).


При цьому, до 01.01.2022 суб’єкт господарювання зобов’язаний був надати такі документи під час проведення перевірки, а після цієї дати такий обов’язок має бути виконаним саме на початок її проведення (аналогічний висновок сформульований Верховним Судом (далі – ВС) у постанові від 27.08.2024 у справі №300/2879/22).

Крім того, ВС неодноразово висловлював правову позицію про те, що обов’язок контролюючого органу здійснювати перевірку на підставі первинних документів кореспондується з обов’язком платника податків зберігати такі первинні документи та надавати їх при перевірці

Факт надання позивачем лише на стадії судового оскарження Витягу з інвентаризаційної відомості залишків товарів станом на 01.01.2023 не спростовує факту вчинення позивачем порушення пп. 16.1.2, п. 177.10 Податкового кодексу України в частині недотримання платником обов’язку щодо обліку доходів та мати підтверджуючі документи щодо походження товару (у даному випадку квасу та безалкогольних напоїв), у зв’язку з чим надані платником вже після закінчення податкової перевірки докази такого обліку у вигляді Витягу з інвентаризаційної відомості залишків товарів станом на 01.01.2023 судом до уваги прийматися не можуть як такі, що не відповідають умовам належності доказів у контексті ст. 73 Кодексу адміністративного судочинства України.


За встановлених судовим розглядом обставин, відсутності обліку товарних запасів квасу та безалкогольних напоїв, суд визнає обґрунтованим висновок контролюючого органу щодо:

непідтвердження платником факту використання в господарській діяльності та/або наявності на залишках вищезазначених напоїв, оскільки відповідно до даних Єдиного реєстру податкових накладних та виторгів реєстратора розрахункових операцій, зареєстрованих за місцем здійснення підприємницької діяльності, реалізація цих напоїв не здійснювалася.

До того ж, подальша реалізація цих товарів неможлива у зв’язку з обмеженими термінами придатності.


У підсумку, судом сформульовано висновок, відповідно до якого з боку позивача не надано документального підтвердження використання придбаних квасу та безалкогольних напоїв в асортименті у господарській діяльності та/або наявності їх на залишках станом на 31.12.2022, з огляду на що:

операції з придбання позивачем вищезазначених товарно-матеріальних цінностей не відповідають суті розумної економічної причини за визначенням пп. 14.1.231 ПКУ та призводить до безпідставного формування податкового кредиту, оскільки перевіркою не встановлено подальшої реалізації та/або використання товарів у господарській діяльності платника чи наявності його на залишках.

З огляду на зазначене, Другий апеляційний адміністративний суд у постанові від 20.06.2025 у справі №440/6501/24 підтримав позицію суду першої інстанції та залишив апеляційну скаргу платника без задоволення, прийнявши правову позицію податківців.


Джерело: ДПС


Статті на тему:


Товарний облік у ФОП

Товарний облік у ФОП: практичні ситуації


Шаблони і зразки документів:


Форма ведення обліку товарних запасів

Наказ про проведення інвентаризації товарних залишків ФОП

Лише раз на рік, до Дня бухгалтера й аудитора: спеціальні ціни та грандіозні розіграші! Дізнатись більше


Матеріали на сайті https://7eminar.ua можуть містити роз’яснення державних органів та погляди зовнішніх авторів. Їхній зміст не завжди збігається з позицією редакції. Кожна публікація відображає особисту думку автора. Редакція не редагує авторські тексти і не несе відповідальності за їх зміст.

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇