Нові правила митниці: індивідуалізація покарань та штрафи за порушення

В Україні набув чинності новий закон №4323-ІХ що змінює підходи до адміністративної відповідальності за порушення митних правил. Тепер суди враховуватимуть обставини справи, а також встановлено нові діапазони штрафів за найпоширеніші правопорушення


На початку липня набрав чинності Закон України від 25.03.2025 №4323-ІХ «Про внесення змін до Митного кодексу України та інших законів України щодо деяких питань адміністративної відповідальності за порушення митних правил, уточнення порядку виконання окремих митних процедур та усунення термінологічних неузгодженостей» (далі – Закон), який удосконалює підходи до адміністративної відповідальності у сфері порушення митних правил. Один із ключових аспектів нового законодавства:

індивідуалізація покарання.

Цей підхід передбачає, що покарання більше не буде шаблонним у всіх випадках.


Навпаки суди отримують право враховувати не лише сам факт порушення митних правил, але й конкретні обставини справи:


  1. характер правопорушення;
  2. наміри особи;
  3. інші пом’якшуючі чи обтяжуючі обставини.

Це дозволить забезпечити справедливу і пропорційну відповідальність, як цього вимагають сучасні правові стандарти

Також Законом передбачено нові діапазони розміру штрафів за найпоширеніші порушення, зокрема:


  1. порушення строків транзиту або тимчасового ввезення транспортних засобів (частини шості статей 470 та 481 Митного кодексу України, далі – МКУ) від 8 до 12 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
  2. недекларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що підлягають митному оформленню (ст. 472 МКУ) від 50 до 100% вартості таких товарів, транспортних засобів комерційного призначення. Крім того, передбачена можливість альтернативного застосування стягнення у вигляді конфіскації товарів.


Варто зазначити, що раніше санкція за недекларування (ст. 472 МКУ) передбачала суворіші наслідки, ніж відповідальність за більш серйозне правопорушення – переміщення товарів з приховуванням від митного контролю (ст. 483 МКУ).


Закон усунув цей дисбаланс, зробивши санкції більш співмірними із рівнем суспільної небезпеки діяння.


Такий підхід узгоджується з принципом справедливості та мінімізує ризики порушення прав людини.


У разі, якщо суд у справах про порушення митних правил, передбачених частинами шостими статей 470 та 481 МКУ, не застосував конфіскацію авто, або справа була закрита, або ж завершилася мировою угодою закон зобов’язує особу у десятиденний строк вивезти транспортний засіб за межі митної території України, або помістити його в інший митний режим.


Невиконання цього обов’язку – наприклад, залишення авто в Україні:


  1. тягне за собою адміністративну відповідальність у вигляді штрафу або конфіскації транспортного засобу (ст. 481¹ МКУ).

Разом із тим, Закон звільняє від відповідальності осіб, які до 1 квітня 2024 року добровільно передали транспортні засоби, що перебували в Україні з порушенням митного режиму, на потреби ЗСУ або інших підрозділів Сил безпеки та оборони України

Джерело: Держмитслужба


Матеріал на тему:


Парламент проголосував за зміни до Митного кодексу: законопроєкт №10257. Закон набув чинності

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇