- «Нульовий» 4ДФ програма не приймає: черговий техзбій чи лайт-версія
- Податкові пастки для онлайн-продавців: як не стати мішенню ДПС
- У новому реєстрі РРО 27 дозволених проти 175 заборонених: чи каратиме ДПС
- Лікарняний сумісника: один символ вирішує долю виплат
- На всі перекази за номером картки, телефону, IBAN ліміт у 100 тисяч із 1 червня
- Прогнози на 2026 рік: нові МЗП та прожитковий мінімум, інфляція та курс $
- Рерайт типового положення про бухслужбу для бюджетників
«Нульовий» 4ДФ програма не приймає: черговий техзбій чи лайт-версія
Подання зарплатної звітності у 2025 році і досі викликає чимало запитань у бухгалтерів. Зокрема через зміни у вимогах до заповнення Додатку 4ДФ. Наприклад, якщо працівник перебуває у відпустці без збереження зарплати, спроба подати Податковий розрахунок із «нульовим» 4ДФ за квітень 2025 року завершується помилкою. Програма вимагає нарахувань ПДФО та військового збору за кодом доходу «101», навіть якщо таких нарахувань немає.
ДПС роз’яснила: відтепер у разі відсутності будь-яких нарахувань або виплат фізичним особам і якщо всі працівники перебувають у неоплачуваній відпустці, Додаток 4ДФ не треба формувати та подавати у складі Податкового розрахунку. Це суттєво відрізняється від попередньої практики, коли навіть «нульові» Додатки 4ДФ потрібно було подавати за кожен місяць кварталу.
Щоб правильно подати Податковий розрахунок у такій ситуації, бухгалтерам необхідно:
1. Сформувати Об’єднану звітність, що включає головний розрахунок і Додаток Д1.
2. У Додатку Д1 заповнити дані працівника, що перебуває у відпустці без збереження зарплати, вказавши у графах 13 і 14 однакову кількість календарних днів місяця.
3. Уникати заповнення Додатку 4ДФ, якщо працівник не отримував доходів.
Такі зміни з боку ДПС спрощують звітність, але водночас вимагають уважності у заповненні. Варто враховувати, що некоректне внесення даних або намагання подати «нульовий» Додаток 4ДФ призведе до відмови в прийнятті звіту.
Не пропустити жоден дедлайн та уникнути штрафів за прострочки допоможе наш зручний сервіс «Календар бухгалтера». З ним отримаєте усю звітність та платежі в одному місці: на тиждень, місяць і навіть рік!
Податкові пастки для онлайн-продавців: як не стати мішенню ДПС
У 2025 році податкова активізувала перевірки осіб, які продають товари через інтернет без реєстрації ФОП. Нещодавно один із наших передплатників – громадянин, який здійснив 11 продажів власних речей через NovaPay, отримав лист від ДПС із вимогою надати пояснення. У чому ризики?
Якщо ви здійснюєте систематичний продаж товарів (3 і більше разів) для отримання прибутку, вас можуть зобов’язати зареєструватися як ФОП, сплачувати податки та дотримуватись законодавства. При цьому, разовий продаж особистих вживаних речей не підлягає оподаткуванню.
Що робити, якщо ви отримали лист від ДПС?
Не ігноруйте повідомлення! Підготуйте пояснення про те, що ви продавали особисті речі.
Якщо плануєте надалі займатись продажем – зареєструйтесь як суб’єкт господарювання. Адже штрафи можуть сягати від 34 000 до 85 000 грн за торгівлю без реєстрації ФОП. А виготовлену чи придбану на продаж продукцію можуть узагалі конфіскувати. Проте податківці мають довести всі ознаки підприємництва, зокрема регулярність, спрямованість на прибуток і ризиковість.
Зберігайте чеки та інші документи, які підтверджують походження речей.
Податкова також наголошує: для уникнення штрафів громадяни мають здійснювати розрахунки через зареєстровані РРО/ПРРО та подавати декларації про доходи, відображаючи у них сплату ПДФО (18%) та військового збору (5%).
Юрист Богдан Янків розповів про практичні випадки, коли людей штрафували за діяльність без реєстрації ФОП. Серед них – продаж товарів в інтернеті, робота ресторанів без ФОП і навіть вирощування худоби вдома. Він підкреслює, що далеко не всі випадки завершуються штрафами, але захищатися потрібно грамотно.
Деталі про правила оподаткування, реальні приклади з практики та поради щодо написання пояснень ви знайдете у матеріалах «Готівка під прицілом: нові правила NovaPay та полювання ДПС на нелегалів!» та «Як продавати речі без ФОП і не потрапити під штраф: поради юриста»
Чи справді продаж через інтернет без ФОП стане причиною штрафу?
Це залежить від того, наскільки ви готові до діалогу з податковою.
Утім на тлі зростання невдоволення підприємців і громадян через надмірний адміністративний тиск за дрібні порушення Голова податкового комітету ВРУ Данило Гетманцев різко розкритикував ДПС за надмірний адміністративний тиск і «листи щастя» навіть за дрібні суми, що підривають довіру до податкової системи. Він закликав змінити підходи до боротьби з тіньовою економікою, зробивши її ефективною, а не формальною.
Чи дослухаються податківці до цього заклику, покаже час, але очевидно, що зміни у підходах до адміністрування вже назріли.
Ви ж підстрахуйте себе вже зараз та візьміть участь у безкоштовному вебінарі у рамках триденного марафону «Фактичні перевірки ДПС, торгівля, РРО / ПРРО у 2025 році: фіскалізація розрахунків, онлайн-оплати та готівка під прицілом». Старт – 27 травня
У новому реєстрі РРО 27 дозволених проти 175 заборонених: чи каратиме ДПС
19 травня 2025 року ДПС оприлюднила оновлений реєстр реєстраторів розрахункових операцій, який нарешті враховує вимоги наказу Мінфіну від 16.12.2024 №601 щодо змін у формах фіскальних чеків. Однак в оновленому списку – лише 27 моделей, які повністю відповідають новим стандартам. Водночас 175 моделей, які продовжують використовувати платники податків, залишаються «поза законом».
Хоча ДПС поки демонструє лояльність і не штрафує за використання «заборонених» моделей, це може змінитися будь-якої миті.
Експерти також критикують підхід до нормативного регулювання, зазначаючи, що ключові реквізити фіскальних чеків мають бути визначені на рівні закону, а не через підзаконні акти. Це дозволило б підприємцям уникнути правової невизначеності та зайвих ризиків. Питання залишається відкритим: чи залишиться ДПС толерантною до порушників, і що буде з підприємцями, які не встигли перейти на нові моделі РРО?
Ми тримаємо руку на пульсі й оперативно проінформуємо вас про подальший розвиток подій з цього питання. Стежте за нашими оновленнями, щотижневими підсумками та листами! А 28 травня запрошуємо вас на безкоштовний вебінар «Ризики та схеми оптимізації ПДВ і податку на прибуток: коли обґрунтованість витрат стає підозрілою».
Лікарняний сумісника: один символ вирішує долю виплат
На днях Пенсійний фонд оприлюднив інфографіку, яка демонструє процес виплат за лікарняним листом суміснику. А саме: алгоритм взаємодії між працівником, роботодавцями як за основним місцем роботи так і за сумісництвом, лікарем та ПФУ.
Утім, як уже показує практика, виплата лікарняних для працівників-сумісників може стати проблемою через помилки в оформленні документів. Особливо важливо правильно працювати з електронними лікарняними. Неправильно оформлений документ або його відсутність загрожує працівнику втратою виплат, а роботодавцю – штрафами.
Е-лікарняний сумісника має унікальну особливість: до його номера додається додатковий символ, який вказує на кількість місць роботи працівника за сумісництвом (наприклад, «1», «2» тощо). Якщо цей символ відсутній, це свідчить про те, що:
- працівник може бути оформлений сумісником без основного місця роботи;
- він звільнився з основного місця роботи, але не повідомив про це роботодавця;
- трудові відносини були оформлені з порушеннями.
Такі порушення можуть стати підставою для відмови у виплаті лікарняних. Роботодавець сумісника не має права оплачувати лікарняний, якщо у нього відсутній зазначений символ. У таких випадках потрібно вносити зміни до трудових відносин, перш ніж призначати страхові виплати.
Для правильного розрахунку лікарняних роботодавцю потрібні:
- завірена копія паперового лікарняного або цифрова копія е-лікарняного,
- довідка про середню зарплату з основного місця роботи,
- аналогічні довідки за місцями роботи за сумісництвом (якщо є декілька місць роботи).
Сумарна зарплата за всі місця роботи не може перевищувати максимальну базу нарахування ЄСВ, яка у 2025 році становить 160 тисяч гривень.
Для фінансування страхових виплат роботодавець подає до ПФУ заяву-розрахунок із відповідними документами. Рішення ухвалюється протягом трьох робочих днів. Також протягом місяця після виплати потрібно подати повідомлення про виплату коштів застрахованій особі.
Щоб уникнути проблем і штрафів, радимо роботодавцям ретельно перевіряти всі е-лікарняні, звертати увагу на наявність додаткового символу у номері та дотримуватися алгоритму оформлення документів. Правильний підхід не лише забезпечить права працівників, але й убезпечить бізнес від ризиків.
Поки ж пропонуємо взяти участь у безкоштовному вебінарі «Зарплата, відпусткові та лікарняні без помилок у 2025 році: перехідні виплати, виправлення, перевірки та нові правила & ШІ в бухгалтерії: формулювання запитів та відповідальне використання». Захід відбудеться 30 травня. Якщо ж маєте запитання з бухобліку, оподаткування й оплати праці, а також складання звітності та виправлення помилок в обліку, звертайтеся на наш унікальний сервіс «Особистий консультант» і отримаєте відповідь від 15 хвилин до 24 годин
На всі перекази за номером картки, телефону, IBAN ліміт у 100 тисяч із 1 червня
З 1 червня 2025 року в Україні знижують ліміт на перекази між рахунками фізичних осіб. Максимальна сума, яку можна переказувати протягом місяця, зменшиться із 150 до 100 тисяч гривень. До ліміту враховують усі перекази за номером картки, телефону чи реквізитами IBAN. Водночас це обмеження не стосується зняття готівки, оплати товарів, комунальних платежів, переказів між власними рахунками чи на рахунки юридичних осіб.
Для здійснення переказів понад ліміт банки можуть вимагати документи, що підтверджують дохід чи волонтерську діяльність. ПриватБанк уже повідомляє клієнтів через Приват24 про ці нововведення.
Зміна є частиною меморандуму, підписаного 51 банком і двома фінансовими компаніями. Він передбачає ліміти для клієнтів із «низьким» і «середнім» рівнем ризику – раніше до 150 тисяч гривень, а з червня – до 100 тисяч. Для клієнтів із «високим» рівнем ризику ліміт залишиться на рівні 50 тисяч гривень.
Прогнози на 2026 рік: нові МЗП та прожитковий мінімум, інфляція та курс $
Мінфін працює над проєктом бюджетної декларації на 2026–2028 роки, яка закладає основу для держбюджету на 2026 рік.
Наразі у проєкті передбачено такі параметри:
- Мінімальна зарплата: 8688 грн (2026), 9374 грн (2027), 10059 грн (2028).
- Прожитковий мінімум (для працездатних осіб): 3288 (2026), 3482 грн (2027), 3667 грн (2028).
- Прогноз інфляції: 8,6% (2026), 5,9% (2027), 5,3% (2028).
- Курс гривні до долара: 44,7 грн (2026), 45,2 грн (2027), 45,6 грн (2028).
Водночас показники на 2026 рік викликали критику з боку Голови податкового комітету Верховної Ради Данила Гетманцева. Він звернув увагу на те, що цьогорічна заморозка соціальних стандартів призвела до погіршення реального рівня життя соціально вразливих громадян.
Тому Гетманцев запропонував індексувати соцстандарти на рівень цьогорічної інфляції, яка прогнозується на рівні 9–10%, а також закликав до дискусії у парламенті щодо реформи прожиткового мінімуму. Чи врахують його критику і пропозиції під час обговорення бюджету, стане зрозуміло найближчим часом, коли бюджетна декларація надійде до парламенту.
Рерайт типового положення про бухслужбу для бюджетників
Кабмін постановою від 16.05.2025 №566 оновив Типове положення про бухгалтерську службу бюджетної установи. Зміни чинні з 20 травня.
Серед ключових новацій:
- Бюджетні установи отримали право самостійно обирати форму організації бухобліку: створення власної бухгалтерської служби чи використання централізованої бухгалтерії на договірних засадах.
- Установлено договірний механізм взаємодії між бюджетними установами та централізованими бухгалтеріями, зокрема обов’язкове укладання договору про обслуговування.
- Розширені завдання бухгалтерської служби. Серед нових ключових завдань – надання правдивої інформації про фінансовий стан установи, складання звітності та відображення інформації в облікових регістрах.
- Нові права головного бухгалтера. Зокрема, головбух отримав право відмовляти у прийнятті документів, що порушують законодавство, та зобов’язаний інформувати керівника установи про такі порушення.
Як наслідок – усі бюджетні установи мають переглянути свої внутрішні документи відповідно до оновлених норм. Зокрема, необхідно внести зміни до Положення про бухгалтерську службу та посадової інструкції головного бухгалтера і затвердити їх відповідним розпорядчим документом.
Джерело: 7eminar