«Економічний безвіз» з ЄС закінчується: що чекає на український експорт після 5 червня

Менше ніж за півтора місяця спливає термін дії торговельних преференцій ЄС, відомих як «економічний безвіз», що з 2022 року дозволяли Україні експортувати до Євросоюзу без мит і квот. Його припинення може коштувати українській економіці до 3,3 млрд євро та зменшити прогнозоване зростання ВВП на 2,5%. Поки що Єврокомісія не анонсувала продовження пільгового режиму, але розглядає перехід до нового формату торговельної лібералізації

Трохи більше місяця залишилося до закінчення строку дії «економічного безвізу».


Про це нагадав голова Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев.


«Економічним безвізом» неофіційно називають автономні торгівельні преференції, надані влітку 2022 року в односторонньому порядку Європейським Союзом у відповідь на розпочату росією повномасштабну війну, які забезпечили можливість торгувати з ЄС у режимі без мит та без квот, і стали дуже важливою підтримкою для нашої економіки.


Це стосується на перший погляд невеликої групи – 30 позицій номенклатури аграрної продукції, але дуже важливих для нас в плані експорту та забезпечення валютних надходжень.


За оцінками експертів, припинення дії нинішнього торговельного режиму, яке має статися менш ніж через два місяці – після 5 червня, і повернення до умов, які діяли до 2022 року, може коштувати «мінус» 3,3 млрд. євро експорту та сприяти скороченню зростання ВВП на 2,5%.


Щоб зрозуміти, який це може бути удар, слід нагадати, що аграрний експорт у березні становив 1,9 млрд. євро, його частка у загальних обсягах складає близько 60%, а зростання ВВП у 2025 році прогнозувалось на рівні 2,7%.


Про проблему було відомо дуже давно – адже європейські партнери попереджали перед минулорічним продовженням «економічного безвізу» у червні 2024 року, що воно останнє, і тому необхідно відпрацювати довгострокову домовленість, яку можна буде запровадити влітку 2025 року і аж до моменту вступу України у ЄС.


Отже, часу, щоб це зробити, було більш ніж достатньо, щоб не домовлятись в останню хвилину.


Однак у відомства, відповідального за економічну та торговельну політику, ймовірно були більш важливі справи. Чи можливо там очікували, що це європейці чомусь повинні були демонструвати лідерство та виявляти ініціативу у питанні підтримки українського експорту, пропонуючи нам певні поступки та можливості.


За останньою інформацією, Єврокомісія таки не планує продовжувати режим автономних торгівельних преференцій після 5 червня, водночас має намір забезпечити плавний перехід до нової схеми, де умови лібералізації торгівлі будуть зафіксовані в угоді про вільну торгівлю між Україною та ЄС. Умови і деталі того, що пропонується, в т.ч. в якій частині залишаться автономні торгівельні заходи, надані нам із початком повномасштабної війни, наразі невідомі.

   

З огляду на процедурні моменти, часу на узгодження залишається дійсно обмаль. Пропозиція Європейської Комісії, якою б вона не була, ще має пройти погодження і затвердження в інших європейських інституціях.


Приміром, у травні за графіком Європарламент засідає з 5 по 8 травня, потім буде короткий пленарний тиждень 21-22 травня, а наступні засідання – вже у середині червня.


30 квітня ввечері було затверджено остаточний порядок денний на наступний тиждень, і схоже, що ми можемо встигнули встрибнути в «останній вагон потягу».


На денне засідання 8 травня, одним з останніх питань включено таке – «Призупинення певних частин Регламенту ЄС 2015/478 щодо імпорту української продукції в Європейський Союз».


Данило Гетманцев підсумував

Отже, певний шанс є, але чому економічна політика має бути такою «валідольною» - відверто не розумію…



Джерело: Данило Гетманцев

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇