Національний банк України (далі – НБУ) оприлюднив Річний звіт за 2024 рік, у якому підсумовує найважливіші результати та зміни в макрофінансовій системі України впродовж третього року від початку повномасштабного вторгнення.
Голова НБУ Андрій Пишний зазначив:
Якщо одним реченням окреслити ціль, яку ми ставили на 2024 рік, то це – зміцнення фундаменту для відновлення економіки й подальше повернення нормальності в економічне життя країни навіть в умовах війни. Адже тільки так створюється перспектива на майбутнє. Протягом звітного року ми цілеспрямовано наповнювали ці слова конкретними рішеннями та результатами. І головне – наскільки складними не були б завдання, ми зберігаємо незалежність Національного банку.
НБУ залишається відданим своєму мандату із забезпечення цінової та фінансової стабільності як запоруки стійкого економічного зростання. Зусилля НБУ у 2024 році насамперед спрямовувалися на:
- забезпечення макрофінансової стабільності та зміцнення довіри українців до національної валюти;
- безперебійну роботу фінансової системи та критичної інфраструктури;
- подальше реформування банківського та небанківського секторів відповідно до стандартів ЄС.
Усі елементи формують необхідний фундамент для стійкого відновлення економіки України та подальшого залучення інвестицій на етапі повоєнної відбудови.
У 2024 році НБУ перейшов до режиму гнучкого інфляційного таргетування, що передбачає приведення інфляції до цілі 5% на прийнятному горизонті політики (до 3 років). Також відбулася повна адаптація валютного ринку до режиму керованої гнучкості курсу, який НБУ впровадив у жовтні 2023 року.
Макрофінансова стабільність та стійкість валютного ринку дали змогу у травні 2024 року ухвалити найбільший від початку повномасштабного вторгнення пакет валютних пом’якшень для бізнесу. Це поліпшило умови ведення бізнесу в Україні, водночас не мало суттєвого впливу на валютний ринок.
Рішення НБУ з процентної політики враховували необхідність збереження балансу між ціновою стабільністю, що є пріоритетом НБУ, та підтримкою економічного зростання.
Так, в умовах низького інфляційного тиску НБУ продовжив розпочате з середини 2023 року пом’якшення процентної політики, знизивши облікову ставку в першому півріччі на 2 в. п. до 13%.
Разом із впровадженням профільної стратегії ці рішення забезпечили потужний поштовх для розвитку кредитування: чистий кредитний портфель в гривні у 2024 році зріс:
- бізнесу – на 21%;
- населення – на 40%.
Водночас, НБУ завчасно відреагував на прогнозований розворот інфляційного тренду в другому півріччі 2024 року, призупинивши в липні пом'якшення процентної політики. У грудні НБУ перейшов до підвищення облікової ставки, враховуючи потужніший ціновий тиск. Це дало змогу зберегти контроль над інфляційними процесами та очікуваннями.
У 2024 році банки залишалися капіталізованими і прибутковими, безперебійно працювали, підтримуючи економіку. Завдяки прибутковості та прийнятному перехідному періоду вони успішно перейшли до нової структури капіталу та нормативів його достатності за стандартами ЄС.
Згідно з минулорічними оцінками еквівалентність регулювання банківського сектору в Україні нормам ЄС досягла досить високого рівня – понад 70%.
Упродовж минулого року. банківський сектор демонстрував приклади згуртованості та відповідальності, щоб протистояти викликам повномасштабної війни.
Також у 2024 році продовжувалася активна трансформація небанківського фінансового сектору. У її основі – введення в дію з січня 2024 року розроблених НБУ законів про фінансові послуги, про страхування, про кредитні спілки, а також відповідних нормативних документів НБУ. Нові регуляції посилили регулювання небанківського фінансового сектору та стали запорукою якості функціонування сектору, щоб досягти мети – сформувати прозорий, надійний, конкурентний ринок, що працює за правилами ЄС і сприяє відновленню країни.
У планах НБУ ‒ подальше впровадження європейських регуляцій у банківському та небанківському секторах.
Свідченням цього є приріст строкових коштів у гривні на банківських рахунках громадян. Частка гривневих коштів, які населення зберігає на строкових депозитах, становила близько третини їх загального обсягу протягом 2024 року, що суттєво більше, ніж у 2022 році.
Також зростали обсяги всіх коштів населення та бізнесу на рахунках.
Станом на 01 січня 2025 року обсяг гривневих коштів клієнтів у банках сягнув 1,9 трлн грн (0,8 трлн грн – на рахунках населення, 1,1 трлн грн – на рахунках бізнесу). За рік обсяг гривневих коштів фізичних осіб у банках зріс на 12%, бізнесу – на 19%. З початку повномасштабного вторгнення обсяг гривневих коштів клієнтів у банках подвоївся.
Зокрема, Міжнародна спільнота і далі підтримувала Україну. У 2024 році обсяг зовнішнього фінансування сягнув 42 млрд дол. США. Це дало змогу наростити міжнародні резерви країни до нового історичного рекорду – 43,8 млрд дол. США станом на 01 січня 2025 року.
Упродовж 2024 року за лідерства НБУ та підтримки Світового банку тривала активна робота для підвищення рівня фінансової інклюзії та безбар’єрності фінансового сектору. Банки та небанківські фінустанови поступово впроваджують ухвалені НБУ Методичні рекомендації з правил інклюзивного надання фінансових послуг.
Фінансова система сконцентрувалася на зусиллях щодо повноцінної реінтеграції ветеранів та прифронтових регіонів в економічне життя країни, зокрема в межах Хартії з фінансової інклюзії та реінтеграції ветеранів, до якої приєдналися 38 великих банків.
Поштовхом до подальшого розвитку фінансової інклюзії має стати запровадження банку фінансової інклюзії з обмеженою банківською ліцензією. Це дасть змогу вирішити питання доступу населення та бізнесу до фінансових послуг у невеликих населених пунктах, деокупованих та наближених до фронту територіях. Відповідний законопроєкт, розроблений торік НБУ, перебуває на розгляді Верховної Ради.
Крім того, у 2024 році НБУ зосереджував свої зусилля на низці інших важливих напрямів, зокрема:
- продовженні цифрової трансформації. Відбувся перехід на нову версію Системи електронних платежів НБУ (СЕП) з функціональністю миттєвих кредитових переказів, що забезпечує практично миттєве перерахування коштів з рахунку платника на рахунок отримувача;
- розвитку фінансової грамотності українців. За сприяння НБУ затверджено Національну стратегію розвитку фінансової грамотності до 2030 року, оприлюднено Рамку фінансових компетентностей для дітей та молоді України, підготовлено підручник для учнів 8 класу для вивчення нового предмета «Підприємництво і фінансова грамотність», який отримав гриф Міністерства освіти і науки України;
- відновленні історичної справедливості в грошовому обігу. Ініціатива НБУ змінити російську назву розмінної монети «копійка» на питомо українську – «шаг» здобула підтримку наукової спільноти та активно дискутується в суспільстві.
Детальніше – у Річному звіті Національного банку за 2024 рік.
Джерело: НБУ