- Розширення кола осіб, яким можуть допомогти НПО без розподілу доходу
- Виплати працівникам без розподілу доходу
- Зміни в наданні та оподаткуванні благодійної допомоги
- Уточнення для неприбуткової організації – як податкового агента
- Оновлення переліку засобів, товарів (робіт, послуг) для благодійної допомоги, що не оподатковуються ПДФО / ВЗ
- Новий Перелік ТОТ та територій бойових дій
- Неправомірна вигода – як підстава для виключення НПО із Реєстру неприбуткових організацій
Розширення кола осіб, яким можуть допомогти НПО без розподілу доходу
Як відомо, доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абз.1 пп. 133.4.2 ПКУ). При цьому, пункт 133.4 ПКУ на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану застосовується з урахуванням положень п. 63 підр. 4 р. ХХ ПКУ.
30.12.2024 року набув чинності Закон України від 17.12.2024 №4143-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з ввезення на митну територію України окремих товарів оборонного призначення» (далі – Закон №4143). Цим законом внесені зміни до п. 63 підр. 4 р. ХХ ПКУ.
Як і раніше, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважається порушенням вимог п. 133.4 ПКУ:
1) передача майна, надання послуг неприбутковою організацією, використання доходів (прибутків) неприбуткової організації для фінансування видатків, не пов’язаних з реалізацією мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами, за умови що такі послуги, майно добровільно перераховані (надані, передані):
- Збройним Силам України,
- Національній гвардії України,
- Службі безпеки України,
- Службі зовнішньої розвідки України,
- Державній прикордонній службі України,
- Міністерству внутрішніх справ України,
- Управлінню державної охорони України,
- Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України,
- добровольчим формуванням територіальних громад,
- іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави,
- а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту,
- та / або закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності,
- та / або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій,
- та / або грошові кошти, перераховані на відкриті Національним банком України рахунки державних органів, призначені для фінансового забезпечення заходів з відсічі збройної агресії проти України та ліквідації її наслідків, національної безпеки та оборони, відновлення, підтримки і розвитку України;
2) надання гуманітарної допомоги, а також для залучення коштів на підтримку Збройних Сил України та / або
3) надання благодійної допомоги фізичним особам (крім засновників, учасників таких організацій або пов’язаних з ними осіб).
Перелік пов’язаних осіб наведено в пп. 14.1.59 ПКУ. А отже, неприбутковим організаціям аби не ризикувати при надані благодійної допомоги доцільно визначити пов’язаних осіб своїх засновників (учасників).
Крім того, перелік отримувачів благодійної допомоги приведений у відповідність до норм пп. 165.1.54 ПКУ. Отже, коло отримувачів благодійної допомоги від неприбуткових організацій під час воєнного або надзвичайного стану доповнено переліком з числа фізичних осіб (крім засновників, учасників неприбуткових організацій або пов’язаних з ними осіб):
- військовослужбовці, учасники бойових дій та співробітники силових структур тощо;
- члени родин військових у разі їх поранення чи загибелі;
- працівники підприємств і організацій, сил цивільного захисту, які беруть або брали участь у заходах із забезпечення національної безпеки та оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, перебуваючи безпосередньо в районах бойових дій.
Для цілей цього підпункту до членів сімей належать:
- батьки (якщо вони до досягнення особою повноліття не були позбавлені стосовно неї батьківських прав);
- дід та баба (якщо батьки померли);
- інший із подружжя (якщо він (вона) не одружилися вдруге);
- малолітні та / або неповнолітні діти;
- повнолітні діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, до закінчення ними закладів освіти, але не більше ніж до досягнення 23 років;
- повнолітні діти, які не мають своїх сімей;
- повнолітні діти, які мають свої сім’ї, але стали особами з інвалідністю до досягнення повноліття;
- утриманці загиблого (померлого), яким у зв’язку з цим виплачується пенсія.
Виплати працівникам без розподілу доходу
В п. 133.4 ПКУ передбачена норма, щодо відсутності майнової зацікавленості засновників, членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування ЄСВ), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб.
Законом №4143 внесені зміни до ст. 133 ПКУ для благодійних організацій, тобто тих організацій, що утворені за Законом України від 05.07.2012 №5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (далі – Закон №5073).
За новим пп. 133.4.4-1 ПКУ не є підставою для виключення благодійної організації з Реєстру неприбуткових установ та організацій у разі виплати:
- компенсації та інші виплати (включаючи ті, що є додатковим благом) на користь працівників благодійної організації за умови, що такі компенсації та інші виплати пов’язані з діяльністю організації і передбачені її статутом та / або іншими документами та не суперечать Закону №5073;
- ці компенсації та інші виплати не повинні перевищувати 25% від загальних адміністративних витрат благодійної організації за рік.
Саме тут час згадати, що ст. 16 Закону №5073 містить обмеження на адміністративні витрати, а саме розмір адміністративних витрат благодійної організації не може перевищувати 20% доходу цієї організації у поточному році.
Отже, аби убезпечити себе від розподілу доходу при наданні працівникам компенсацій та інших виплат благодійній організації потрібно в цьому питанні контролювати свій Дт 92 протягом року [Дт 92 за рік < 20% суми з рядка 2280 форми №2-м/2-мс або сума з рядка 2130 ф. №2 < 20% суми рядків (2000 + 2120 + 2200 + 2220 + 2240) ф. №2] і вже від отриманої суми – 25%
Зміни в наданні та оподаткуванні благодійної допомоги
16.03.2025 року набув чинності Закон України від 25.02.2025 №4254-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо стимулювання благодійництва у період воєнного стану», яким змінено надання благодійної допомоги, що впливає на її оподаткування. За пп. 170.7.2 ПКУ благодійна допомога (нецільова чи цільова) може надаватися особі, який постраждав внаслідок:
- екологічних, техногенних та інших катастроф;
- стихійного лиха, аварій, епідемій та епізоотій загальнодержавного або місцевого характеру, які завдали шкоди або створюють загрозу здоров'ю громадян, навколишньому природному середовищу, викликали або можуть викликати людські жертви чи втрату власності громадян;
- збройної агресії Російської Федерації у період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану.
Благодійна допомога, що надається на зазначені цілі, повинна розподілятися через державний чи місцевий бюджет або через благодійні організації, Товариство Червоного Хреста України, внесені до Реєстру неприбуткових організацій та установ.
Відтепер, благодійна допомога може надаватися не тільки у грошовій, але і передаватися у негрошовій формі.
Дія пп. 170.7.2 ПКУ поширюється на благодійну допомогу, яка надається у формі іншій, ніж грошові кошти, на відновлення втраченого майна, на житлові, соціальні і побутові потреби та на інші потреби згідно з переліком, затвердженим постановою КМУ від 26.11.2014 №653 «Перелік потреб, сума благодійної допомоги для задоволення яких не включається до оподатковуваного доходу платників податку на доходи фізичних осіб» (далі Перелік – №653). Зверніть увагу! Наведений перелік потреб фактично перетворює благодійну допомогу у негрошовій формі у цільову.
Крім того, по окремих позиціях Переліку №653 встановлено вартісне обмеження. Для прикладу, відновлення втраченого майна транспортними засобами (легковими автомобілями, мотоциклами, мопедами тощо, крім сільськогосподарської техніки) вартістю до 100 розмірів мінімальної заробітної плати.
Також зміни щодо можливості надання благодійної допомоги у негрошовій формі учасникам бойових дій, членам їх сімей, фізособам, що мешкають / мешкали в зоні бойових дій та / або вимушено покинули місце проживання у зв`язку з бойовими діями, іншим особам за пп. 165.1.54 ПКУ, внесені до пп. «б» пп. 170.7.8 ПКУ.
Уточнення для неприбуткової організації – як податкового агента
В новому пп. 170.7.9 ПКУ уточнено, що податковий агент (неприбуткова організація, що надала благодійну допомогу) зобов’язаний зазначити суму (вартість) виплаченої (наданої) благодійної допомоги в додатку 4ДФ об`єднаного податкового розрахунку.
Оновлення переліку засобів, товарів (робіт, послуг) для благодійної допомоги, що не оподатковуються ПДФО / ВЗ
При наданні благодійної допомоги військовим за абз.1 пп. «а» пп. 170.7.8 ПКУ за метою не оподаткування благодійники мають користатися Переліком засобів, товарів (робіт, послуг), сума (вартість) благодійної допомоги для закупівлі або у вигляді яких не включається до оподатковуваного доходу ПДФО, затвердженим постановою КМУ від 24.02.2016 №112 (далі – Постанова №112).
З 04.02.2025 року Постанова №112 суттєво оновлена постановою КМУ від 31.01.2025 №110. Цей перелік адаптований до потреб воєнного часу. На тлі скорочення позицій, Перелік доповнений новими позиціями, необхідними для військових, внутрішньо переміщених осіб. Серед новацій – автомобілі для перевезення вантажів, для пасажирських перевезень, для перевезення не менш як 10 осіб, автомобілі спеціального призначення, причепи, квадроцикли, багі (та інші подібні до них), засоби і устаткування для транспортних засобів, їх частини та комплектувальні вироби; безпілотні системи, засоби РЕБ та РЕР, комплектуючі до них, медичні, психологічні, освітні послуги.
Новий Перелік ТОТ та територій бойових дій
Найчастіше, з метою оподаткування, визначення кола осіб, що потребують благодійної допомоги, використовувався Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309.
З 20.03.2025 року діє затверджено оновлений Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 28.02.2025 №376.
Відповідно наказ №309 визнано таким, що втратив чинність.
Неправомірна вигода – як підстава для виключення НПО із Реєстру неприбуткових організацій
25.03.2025 року набув чинності Закон України від 04.12. 2024 №4112-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо врахування положень Рекомендацій Ради Організації економічного співробітництва та розвитку стосовно податкових заходів для подальшої боротьби з підкупом іноземних посадових осіб у міжнародних ділових операціях».
Цей закон запроваджує механізм виявлення потенційної неправомірної вигоди до прийняття рішення суду та встановлення заборони врахування сум неправомірної вигоди у зменшення об’єктів оподаткування.
Під неправомірною вигодою у ст. 364, 364-1, 365-2, 368, 368-3, 368-4, 369, 369-2 та 370 Кримінального кодексу України (далі – ККУ) слід розуміти грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, будь-які інші вигоди нематеріального чи негрошового характеру, які пропонують, обіцяють, надають або одержують без законних на те підстав.
В ПКУ з’явилась нова термінологія: «неправомірна вигода» (пп. 14.1.241-2 ПКУ), «службова особа» (пп. 14.1.241-3 ПКУ) та «службова особа іноземної держави» (пп. 14.1.241-4 ПКУ), які вживається у значенні, наведеному у примітці до ст. 364-1 ККУ.
Так, приміром, службовими особами у ст. 364, 368, 368-5, 369 ККУ є:
особи, які постійно, тимчасово чи за спеціальним повноваженням здійснюють функції представників влади чи місцевого самоврядування, а також обіймають постійно чи тимчасово в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на державних чи комунальних підприємствах, в установах чи організаціях посади, пов'язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій, або виконують такі функції за спеціальним повноваженням, яким особа наділяється повноважним органом державної влади, органом місцевого самоврядування, центральним органом державного управління із спеціальним статусом, повноважним органом чи повноважною особою підприємства, установи, організації, судом або законом.
З огляду на оновлені за ПКУ функції контролюючого органу, останній має інформувати НАБУ та платника податків про виявлені під час перевірок платників податків обставини (факти), які можуть свідчити про надання неправомірної вигоди.
Відповідно до оновленого пп. 133.4.4. ПКУ встановлення контролюючим органом факту використання неприбутковою організацією доходів (прибутків) для цілей інших, ніж передбачені пп. 133.4.2 або встановлення факту використання доходів (прибутків) неприбуткової організації з метою надання неправомірної вигоди під час вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ст. 369, 369-2 ККУ, прямо чи опосередковано (через третіх осіб), незалежно від розміру неправомірної вигоди, є підставою для виключення такої організації з Реєстру неприбуткових установ та організацій і нарахування податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств, штрафних санкцій і пені. Податкові зобов’язання, штрафні санкції і пеня нараховуються починаючи з першого числа місяця, в якому вчинено таке порушення.
При оцінці обставин (фактів), які можуть свідчити про здійснення відповідної операції з метою надання неправомірної вигоди службовій особі, платник податку враховує фактичні дії сторін операції та фактичні обставини її проведення відповідно до суті операції, а для операцій, пов’язаних із іноземними службовими особами також керується переліком, оприлюдненим на офіційному веб-сайті НАБУ.
Отже, для повного розуміння ризиків для неприбуткових організацій маємо дочекатися оприлюднення такого Переліку.
Олена ГАБРУК, незалежний експерт-консультант з оподаткування, обліку, кадрових питань
Статті на тему:
Фінансова звітність мікропідприємства за формами №1-мс, 2-мс: інструкція
Фінансова звітність малого підприємства за формами №1-м, 2-м: інструкція