- Плани щодо зміни строків подання звітності з ЄСВ, ПДФО та ВЗ
- Діючі строки подання об’єднаної звітності та причини появи планів щодо їх зміни
- Недоліки та переваги щомісячно форми звітності
Плани щодо зміни строків подання звітності з ЄСВ, ПДФО та ВЗ
17 березня 25 року на сайті ВРУ зареєстровано законопроєкт №13108 про внесення змін до податкового кодексу щодо строків подання податкового розрахунку.
Пропонується внести зміни, зокрема, до п. 51.1 ПКУ і викласти його в такій редакції:
«Платники податків, у тому числі податкові агенти, платники єдиного внеску, зобов’язані подавати контролюючим органам у строки, встановлені цим Кодексом для податкового кварталу, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, з розбивкою по місяцях звітного кварталу».
Крім того, зміни планують внести в інші статті ПКУ. Зокрема:
У статті 70 визначити, що податкові агенти подають інформацію про прийняття та звільнення працівників протягом 40 календарних днів після завершення звітного кварталу (замість 20 календарних днів після завершення місяця).
У статті 170 уточнити порядок звітності для податкових агентів, що надають бюджетні гранти, із відповідним переходом на квартальну подачу інформації.
Внести зміни до статті 172, які передбачають щоквартальне, а не щомісячне, подання нотаріусами інформації про посвідчені договори купівлі-продажу нерухомості.
У статті 176 передбачити подання податкового розрахунку податковими агентами у строки, встановлені для податкового кварталу, а не податкового місяця.
Діючі строки подання об’єднаної звітності та причини появи планів щодо їх зміни
Нещодавно вже були внесені зміни до податкового кодексу, що стосувалися періодичності подання об’єднаної звітності: Законом №4015 був змінений період подання податкового розрахунку з квартального на щомісячний.
Ця норма почала діяти із 1 січня 2025 року.
Але за думкою розробників законопроєкту №13108 запровадження щомісячного подання податкового розрахунку створило надмірне адміністративне навантаження на бізнес та підприємства в цілому. Адже частота подання звітності не впливає на податкові надходження, але значно ускладнює ведення підприємницької діяльності.
Як зазначають в пояснювальній записці, зміна періодичності подання звітності з щомісячної на квартальну з розбивкою по місяцях, сприятиме зменшенню бюрократичного тиску, спрощенню ведення господарської діяльності та зниженню витрат підприємців.
Недоліки та переваги щомісячно форми звітності
Перший «мінус» щомісячної форми звітності – це збільшення навантаження на бухгалтера. Адже якщо раніше податковий розрахунок подавали тільки 4 рази на рік, то зараз формувати та подавати його потрібно за кожний місяць. А це 12 звітів щороку.
До того ж, збільшуються ризики отримати штраф за неподання звіту.
Другий «мінус» – термін для подання податкового розрахунку скоротився. Раніше квартальну форму подавали протягом 40 календарних днів після останнього дня звітного періоду. Для щомісячної форми відведено тільки 20 днів. Тож навантаження на бухгалтера збільшилось. І так кожного місяця.
Ще з «мінусів» можна вважати таке: для нарахування лікарняних та декретних потрібні дані з Додатку 1. І зараз подання довідкової форми звіту не передбачено. Подається тільки звичайна звітна форма. А це може трохи відтермінувати термін для отримання страхових коштів Але з іншого боку, це також є «плюсом»: не потрібно формувати додаткові звіти.
Наряду з недоліками, подання щомісячної форми звітності має і переваги, а саме:
- на думку ПФУ це, наприклад, забезпечення щомісячного контролю за повнотою сплати ЄСВ;
- подання щомісячного податкового розрахунку дає можливість щомісячного обчислення страхового стажу, що, в свою чергу, впливає на своєчасне призначення страхових виплат (наприклад, лікарняні, декретні, допомога по безробіттю, пенсії тощо);
- оперативне подання інформації про доходи фізичних осіб, про фактичні трудові та цивільно-правові відносини.
Тобто з щомісячною формою звітності необхідні дані відображаються щомісяця, і не потрібно чекати, наприклад, цілий квартал, щоб інформацію про застрахованих осіб було включено до державного реєстру застрахованих осіб.
Із «плюсів» можна виділити спрощення нумерації розрахунків. Крім того, деякі питання, які виникали при заповненні квартального розрахунку, відпали самі собою. Наприклад, раніше було багато запитань чи заповнювати пустий додаток 4ДФ, якщо по працівнику не було нарахованих доходів тільки в одному місяці кварталу. Зараз все набагато простіше. Немає питань, як виправити сумові помилки в межах звітного кварталу.
Також вже немає запитань стосовно механізму обчислення середньої зарплати для отримання статусу критичного підприємства.
Зміни і в Порядок №4, і в Постанову №76 щодо бронювання ці питання узгодили між собою. А з поверненням до квартальної звітності ці питання знову виникнуть.
Варто також пам’ятати, що ще одне призначення щомісячного податкового розрахунку – це використання даних цього звіту для бронювання працівників.
Тобто, є свої «плюси» та «мінуси» як при поданні квартальної форми розрахунку, так і щомісячної.
Якщо ж все ж таки законопроєкт №13108 приймуть, то перехід на квартальну форму звітності відбудеться з наступного кварталу після набрання чинності законом.
Джерело: 7eminar