Закон України від 10.10.2024 №4015-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану» (колишній законопроєкт №11416-д, далі – Закон №4015) набуває чинності 01.12.2024 року.
Разом із тим, Законом №4015 внесено зміни до у п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі – ПКУ). За цими змінами, військовий збір для платників єдиного податку всіх груп встановлюється з 1 жовтня 2024 року по 31 грудня року, у якому буде припинено або скасовано воєнний стан.
Оскільки Закон №4015 набуває чинності з 01.12.2024, то склалася ситуація, що низка платників єдиного податку станом на 01.12.2024 вже не сплатили вчасно військовий збір до бюджету.
Народні обранці обіцяють до 07 грудня цю колізію в законодавстві виправити. Але формально у податківців вже є підстави притягати низку спрощенців до відповідальності за несвоєчасну сплату військового збору.
Відомо, що платники єдиного податку третьої групи сплачують військовий збір протягом 10 к. дн. після граничного строку подання податкової декларації платника єдиного податку за податковий (звітний) квартал. Тому вони ще мають час виправити ситуацію з військовим збором і врахувати його суму до сплати протягом 50 перших к. дн. 2025 року.
А от, ФОПи — платники єдиного податку першої, другої та платники четвертої груп вже б мали сплатити військовий збір за жовтень та листопад 2024 року. Зверніть увагу, що нарахування авансових внесків для них здійснюють податківці.
Тож, чи правомірна вимога податківців заплатити військовий збір за жовтень та листопад 2024 року?
Відповідно до ст. 67 Конституції України, кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Стаття 58 Конституції України вказує на те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.
Тобто, якщо Закон про сплату військового збору станом на жовтень та листопад 2024 року не набув чинності, платників податків не повинні притягати до відповідальності (накладати штрафи).
Конституційний Суд у Рішенні № 1-рп/99 від 09.02.99 вказав на таке:
Положення частини першої статті 58 Конституції України про те,що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотноїдії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи, треба розуміти так, щовоно стосується людини і громадянина (фізичної особи).
Тобто, для ФОП не повинні бути застосовані штрафи, що передбачені ст. 124 ПКУ за несвоєчасну сплату військового внеску за жовтень та листопад 2024 року.
Також Верховний Суд у своїх правових позиціях неодноразово зазначав, що потрібно враховувати конституційний принцип незворотності дії закону у часі.
Наприклад, у постанові від 10.04.2024 у справі № 440/3549/22 Верховний Суд підтримав платника податків юридичну особу з огляду на таке:
- ... положення податкового законодавства мають перспективну правову природу дії та мають застосовуватися з дати введення відповідного закону в дію, набрання ним чинності. З цього моменту акт набуває юридичної сили, тобто розпочинається його нормативно-регулятивний вплив на суспільні відносини, що полягає у забезпечуваній державою формальній можливості використання або формальній необхідності виконання (дотримання) закріплених норм;
- необхідно враховувати закріплений у частині першій статті 58 Основного Закону конституційний принцип незворотності дії закону у часі;
- згідно з висновками щодо тлумачення змісту статті 58 Конституції України, викладеними у рішеннях Конституційного Суду України від 13.05.1997 №1-зп, від 09.02.1999 №1-рп/99, від 05.04.2001 №3-рп/2001, від 13.03.2012 №6-рп/2012, закони та інші нормативно-правові акти поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності;
- дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності та припиняється з втратою чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце;
- дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.
Конституційний Суд України також висловив позицію, згідно з якою закріплення принципу незворотності дії нормативно-правового акта у часі на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє чинне становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта (п. 5 мотивувальної частини рішення КСУ від 13.05.1997 №1-зп).
У рішенні Європейського суду з прав людини у справі N.K.M. v. Hungary (заява № 66529/11, п. 51) зазначено, що оподаткування зі зворотною дією у часі може застосовуватися в основному для усунення технічних недоліків закону. Зокрема, коли така міра врешті решт виправдовується міркуваннями публічного інтересу.
Таким чином, платники податків не можуть нести відповідальність щодо несвоєчасної сплати військового збору за жовтень та листопад 2024 року, враховуючи, що вимога про таку сплату набула чинності лише 01.12.2024.
Ще раз звертаємо увагу: пан Гетманцев запевнив, що зміни для ФОПів запрацюють з 1 січня 2025 року. Дану колізію мають виправити на наступному тижні, Комітет ВРУ вже напрацював і погодив правки до Закону №4015. Також на Урядовому порталі 29 листопада 2024 року розмістили інформацію, що військовий збір для ФОПів запрацює з 1 січня 2025 року.
Катерина ЧУЧАЛІНА, експерт, адвокатка зі спорів з органами контролю