Чи можна замінити роздрукований чек РРО на витяг з Електронного кабінету

Платник податків може використовувати витяг з Електронного кабінету платника податків, як альтернативу фізичному чеку, виданому на реєстраторові розрахункових операцій (РРО), з певними умовами

Платник податків запитав:

чи може платник податків замінити чек, роздрукований на РРО постачальника (на АЗС), на чек РРО, як витяг з електронного кабінету платника податків (можливо в електронному вигляді), розділ реєстри – пошук фіскального чека за інтернет посиланням) на звичайному паперовому носії (папір формату А4)?

Податківці відповіли, що правовідносини у цій сфері регулюються Податковим кодексом України (далі – Кодекс), Законом України від 06.07.1995 №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265) та іншими нормативно-правовими актами чинними на території України.


Також податківці проаналізували обов’язки cуб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та / або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції, що передбачені у ст. 3 розділу ІI Закону №265.


Зауважили, що згідно зі ст. 2 Закону №265 контрольна стрічка – це копії розрахункових документів, послідовно сформованих реєстратором розрахункових операцій, що надруковані або створені в електронній формі таким реєстратором, а також копії фіскальних звітних чеків у разі створення контрольної стрічки в електронній формі.


Відповідно до п. 7 ст. 3 Закону №265 суб'єкти господарювання, які використовують реєстратори розрахункових операцій (крім електронних таксометрів, автоматів з продажу товарів (послуг) та реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для обліку та реєстрації операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі), повинні подавати до контролюючих органів по дротових або бездротових каналах зв'язку електронні копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, які містяться на контрольній стрічці в пам'яті реєстраторів розрахункових операцій або в пам'яті модемів, які до них приєднані.


Наказом Мінфіну від 08.10.2012 №1057 затверджено Вимоги щодо створення контрольної стрічки в електронній формі у РРО (далі – наказ №1057), ПРРО та модемів для передачі даних та Порядок передачі інформації від РРО, ПРРО дротовими або бездротовими каналами зв’язку до органів Державної податкової служби України, відповідно до яких пакети даних РРО, що підлягають передачі до Системи обліку даних РРО (далі – СОД РРО) у такому вигляді, в якому дані сформовані РРО, перед передачею до зазначеної Системи захищаються від підміни та модифікації.


Враховуючи викладене вище, електронні копії розрахункових документів РРО, що використовується платниками податків для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів, зібрані СОД РРО та внесені в бази даних СОД РРО зобов’язані відповідати касовим чекам, які містяться на контрольній стрічці в електронній формі в пам’яті РРО або в пам’яті модему.  


Також податківці проаналізували приписи пп. 14.1.278 п. 14.1 ст. 14, ст. 421, пп. 72.1.1.4 п. 72.1 ст. 72, п. 85.2 ст. 85 Кодексу, та обов’язки суб’єктів господарювання, які використовують РРО, що передбачені у Порядку реєстрації та застосування РРО, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Мінфіну від 14.06.2016 №547.


Вказали. що згідно Вимог щодо створення контрольної стрічки в електронній формі у РРО, ПРРО та модемів для передачі даних, затверджених наказом №1057, РРО з контрольною стрічкою в електронній формі (далі – КСЕФ) платник податків повинен забезпечувати:


  1. контроль за відсутністю спотворення або знищення даних про проведені розрахункові операції та копій розрахункових документів, які містяться на КСЕФ, з можливістю ідентифікації РРО на такій стрічці;
  2. проведення персоналізації РРО, друкування даних для підтвердження виконання процедури персоналізації;
  3. енергозалежне зберігання інформації КСЕФ у носії КСЕФ протягом законодавчо встановленого строк зберігання;
  4. друк пакетів даних, що знаходяться у носії КСЕФ, за допомогою механізму друку РРО. При цьому повинна бути забезпечена можливість вибору пакета даних за датою створення чи порядковим номером розрахункового документа або фіскального звітного чека;
  5. перевірку (верифікацію) коду автентифікації повідомлення (message authentication code) (далі – МАС) пакета даних при роздрукуванні на механізмі друку;
  6. блокування проведення розрахункових операцій у разі: неможливості формування МАС пакета даних, що повинен бути збережений у КСЕФ, переповнення, несправності або порушення цілісності інформації у носії КСЕФ;
  7. можливість функціонування програмного забезпечення платіжної системи та реалізацію в складі РРО (або підключення через термінальний порт) платіжного пристрою.


Таким чином, обов’язок зі зберігання розрахункових документів (касових чеків) створених РРО протягом визначеного періоду (строку) та друк пакетів даних, що знаходяться у носії КСЕФ, за допомогою механізму друку РРО покладається безпосередньо на суб'єкта господарювання, який здійснює розрахункові операції в готівковій та / або в безготівковій формі.


При цьому податківці повідомили, що ДПС реалізувала спеціальний сервіс, за допомогою якого можна перевірити достовірність отриманого при купівлі товару (послуги) фіскального чека, який знаходиться у відкритій частині Електронного кабінету, доступ до якого здійснюється в режимі реального часу (24/7/365) без ідентифікації особи за посиланням.

З урахуванням зазначеного платник податків, як альтернативний варіант, може використовувати для підтвердження господарської діяльності з отримання ПММ на АЗС чек РРО – як витяг з Електронного кабінету платника податку

Джерело: ІПК від 18.10.2024 №4920/ІПК/99-00-07-03-02