Верховний Суд: сукупне підвищення ціни в публічних закупівлях – не більше 10%

Велика Палата Верховного Суду підтвердила, що загальне збільшення ціни за товар при послідовних змінах до договору про закупівлю не може перевищувати 10% від початкової договірної ціни. Це правило застосовується і до закупівель електроенергії, газу, бензину та дизельного пального

1

6


Загальне збільшення ціни за товар при послідовних змінах до договору про закупівлю (у разі коливання ціни товару на ринку) не може перевищувати 10% від ціни товару, визначеної в договорі, зокрема й у випадку закупівлі:


  1. бензину і дизельного пального;
  2. природного газу;
  3. електричної енергії.


Такого висновку дійшла Велика Палата Верховного Суду (далі – ВП ВС) у постанові від 21.11.2025 у справі №920/19/24.


За обставинами справи, прокурор звернувся з позовом до енергопостачальника про визнання недійсними додаткових угод до договору про постачання електричної енергії споживачу, укладеного за результатами проведення публічної закупівлі на електронному майданчику «Prozorro», а також стягнення надмірно сплачених бюджетних коштів.


Прокурор стверджував, що сторони підписали низку додаткових угод до договору про збільшення ціни за одиницю товару, в результаті чого ціна на електричну енергію збільшилася на понад 10%, а загалом на 100,75% з одночасним зменшенням обсягів її постачання, що суперечить п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).


Суди попередніх інстанцій вимоги задовольнили в повному обсязі, зазначивши, що загальне збільшення не має перевищувати 10% від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами при укладенні договору за результатами процедури закупівлі.


За результатами перегляду судових рішень ВП ВС звернула увагу, що у спірних правовідносинах договір про закупівлю та оспорювані додаткові угоди до нього були укладені в період дії положень норм ч. 5 ст. 41 Закону у двох редакціях:


  1. Закону України від 19.09.2019 №114-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» (договір про закупівлю та одна з додаткових угод);
  2. Закону України від 03.06.2021 №1530-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та інших законів України щодо вдосконалення системи функціонування та оскарження публічних закупівель» (низка додаткових угод до договору, далі Закон №1530).
Під час оцінки цих правовідносин слід застосовувати законодавство, чинне на момент їх виникнення

Проаналізувавши вказані редакції Закону, ВП ВС дійшла висновку, що норми п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону визначають правила внесення змін до договору про закупівлю без проведення нової процедури закупівлі, зокрема, надаючи можливість внесення цих змін у разі збільшення ціни товару, однак за умови, що сукупне значення збільшення ціни при послідовних змінах до договору не має перевищувати нормативно визначеного граничного (порогового) відсоткового значення суми, визначеної в договорі про закупівлю, яке в п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону унормовано на рівні не більше 10%, а не застосовуватися щоразу до кожного окремого випадку внесення змін.


Зміна умов договору про закупівлю щодо збільшення ціни за одиницю товару більше ніж на 10% не допускається, зокрема у випадку закупівлі бензину і дизельного пального, природного газу та електричної енергії.


Зміни та доповнення до п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону, внесені Законом №1530, стосуються лише встановлення альтернативного варіанта визначення моменту початку обчислення строку для зміни ціни за одиницю товару:

90 днів з моменту підписання договору про закупівлю або 90 днів з моменту внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару та не скасовують встановлену первісною редакцією цього Закону заборону збільшення ціни за одиницю товару більше ніж на 10%, у тому числі й при здійсненні закупівлі бензину і дизельного пального, природного газу та електричної енергії.

Виняток з обмежень, викладений в останньому реченні п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону, стосується лише строків зміни ціни за одиницю товару у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину й дизельного пального, природного газу та електричної енергії (дотримання умови про зміну лише раз на 90 днів у цьому випадку не діє) і не визначає верхньої межі збільшення (зміни) ціни за одиницю товару.

Отже, ВП ВС погодилася з висновками судів попередніх інстанцій про визнання оспорюваних додаткових угод до договору недійсними, оскільки ними передбачено підвищення цін на електричну енергію з перевищенням максимального ліміту в 10%, а також за відсутності належного документального обґрунтування

Тож, підстава для оплати електричної енергії за встановленою в них ціною відпала, а тому грошові кошти на підставі статей 216, 1212 Цивільного кодексу України в заявленому розмірі відповідач має повернути.


Джерело: ВС


Читайте більше:


Власниця незаконних ставків відшкодує громаді 50 тисяч грн

ГКУ та договори у публічних закупівлях, – пояснення від Мінекономіки

Договір має посиланням на норми ГКУ, – що з чинністю пояснює Мінекономіки


Матеріали на сайті https://7eminar.ua можуть містити роз’яснення державних органів та погляди зовнішніх авторів. Їхній зміст не завжди збігається з позицією редакції. Кожна публікація відображає особисту думку автора. Редакція не редагує авторські тексти і не несе відповідальності за їх зміст.
1

6

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇

2

4

1

2

2

1943

4

334

10

825

4

34

4

1893

2

4

2

10

6

49

4

2369

3

23850

2

8

1

14

14

44134

1

22

4

116

2

31

1

7