Воєнний стан не є автоматичною підставою для звільнення держави від сплати пені за прострочене відшкодування ПДВ, – ВС

Верховний Суд роз’яснив, що сам факт дії воєнного стану не звільняє державу від нарахування пені за несвоєчасне відшкодування ПДВ. Для застосування винятку, передбаченого абз. 2 п. 200.23 ПКУ, контролюючий орган повинен довести наявність конкретних форс-мажорних обставин, які унеможливили внесення даних до Реєстру заяв про повернення ПДВ

2

12


Сам факт дії воєнного стану не звільняє державу від нарахування та сплати пені на суму несвоєчасно відшкодованого ПДВ. Для застосування передбаченого абз. 2 п. 200.23 Податкового Кодексу України (далі – ПКУ) винятку, відповідно до якого нарахування пені не здійснюється, контролюючий орган має довести наявність конкретних форс-мажорних обставин, які внаслідок воєнного стану унеможливили внесення даних до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість і здійснення відшкодування. За відсутності таких доказів пеня нараховується в загальному порядку (120% облікової ставки НБУ). – Такий висновок зробив Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду у постанові від 18.11.2025 у справі №160/16076/24.

Обставини справи


Суб’єкт господарювання задекларував суми ПДВ до бюджетного відшкодування за період 2022–2023 років. За результатами перевірок податковий орган прийняв рішення про відмову у відшкодуванні, які платник успішно оскаржив у суді.


У 2024 році рішення про скасування податкових повідомлень-рішень набрало законної сили, однак узгоджену суму контролюючий орган до Реєстру заяв про відшкодування ПДВ не вніс і не забезпечив її повернення. У зв’язку з цим платник звернувся до суду з позовом про стягнення пені за невідшкодовані суми податку.


Рішення судів


Суди першої та апеляційної інстанцій відмовили в позові. Суд першої інстанції зазначив про невизначеність розміру пені та відсутність внесення даних до Реєстру. Суд апеляційної інстанції акцентував на воєнному стані (з 24 лютого 2022 року, з продовженнями строку дії) і, посилаючись на абз. 2 п. 200.23 ПКУ, визнав це достатньою підставою для незастосування пені.

Верховний Суд скасував рішення судів попередніх інстанцій і направив справу на новий розгляд до суду першої інстанції

Суд підкреслив, що положення абз. 2 п. 200.23 ПКУ (незастосування пені у разі форс-мажору, зумовленого воєнним станом) не діє автоматично.


Контролюючий орган зобов’язаний довести існування конкретних форс-мажорних обставин, які унеможливили виконання обов’язку з внесення даних до Реєстру та проведення відшкодування ПДВ. Сам по собі факт введення і продовження воєнного стану такою підставою не є.


Джерело: Верховний Суд


Від редакції: це є важливим прецедентом, адже доказування форс-мажорних обставин покладається на дві сторони, як на платника так і на ДПС


Читайте більше:


Воєнний стан не є автоматичною підставою для поновлення строків


Матеріали на сайті https://7eminar.ua можуть містити роз’яснення державних органів та погляди зовнішніх авторів. Їхній зміст не завжди збігається з позицією редакції. Кожна публікація відображає особисту думку автора. Редакція не редагує авторські тексти і не несе відповідальності за їх зміст.
2

12

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇

1

2

1

2

1

916

1

3

1

7

8

59466

1

7

1

5

2

165

6

200

2

35

2

15

2

74

2

25

2

23

2

168

2

21

2

76

4

42