ВС: якщо на підприємстві є бухгалтерія, це не забороняє отримувати бухгалтерські послуги від ФОП

Верховний Суд зазначив, що наявність у штаті бухгалтера не позбавляє підприємство права укладати договори на бухгалтерські послуги з ФОП. Укладання таких договорів не свідчить про нереальність господарських операцій. Довести таку нереальність має податковий орган

115


Верховний Суд (далі – ВС) в постанові від 05.06.2025 у справі №160/25897/21 досліджував декілька епізодів нібито встановлених податківцями порушень, здійснених Товариством, що були зафіксовані в акті планової виїзної документальної перевірки. Зокрема, йшлося про «зайві» бухгалтерські послуги, що були придбані у двох ФОП.

Так, податківці виходили з того, що у Товариства (далі – ТОВ, платник податків, позивач) була відсутня мета щодо отримання економічного ефекту від господарських операцій отримання від ФОПів бухгалтерських послуг. Також податківці наполягали на невідповідності господарських операцій цілям та завданням діяльності платника податків, зокрема: роздрібній торгівлі фармацевтичними товарами в спеціалізованих магазинах. Фактично, податківці визнавали такі господарські операції нереальними

Суди попередніх інстанцій установили, що між ТОВ (Замовник) і ФОП-1 (Виконавець) укладені договори про надання бухгалтерських послуг, відповідно до умов яких Замовник дає завдання, а Виконавець приймає на себе зобов`язання по наданню бухгалтерських послуг за плату.


Пунктами 3.2, 3.3. вказаних договорів зазначено, що здавання послуг Виконавцем та приймання їх результатів Замовником оформлюється актом здавання-приймання наданих послуг, у якому зазначається вартість роботи, який підписується повноважними представниками сторін не пізніше наступного робочого дня після фактичного надання послуг. Підписання акту виконаних робіт представником Замовника є підтвердженням відсутності претензій з його боку.


ТОВ отримало бухгалтерські послуги, а саме:


  1. ведення бухгалтерського і податкового обліку Замовника;
  2. складання і подання передбаченої законодавством України звітності;
  3. представництво інтересів Замовника перед юридичними і фізичними особами, органами державної влади;
  4. консультаційні послуги, ведення податкової звітності ПДВ в електронній програмі «М.Е.Doc».


Матеріали справи містять акти приймання-передачі наданих послуг.


Бухгалтерські послуги Товариство отримувало і на підставі укладених відповідних договорів з ФОП-2.


Виконання вказаних договорів підтверджується актами приймання-передачі наданих послуг.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог в цій частині спору, суди попередніх інстанцій врахували позицію контролюючого органу, а саме:


  1. згідно бази даних, ФОП-1 в перевіряємому періоді одночасно була директором, бухгалтером або засновником у 8 суб`єктах господарської діяльності;
  2. відповідно до штатних розписів позивача чинних в період з 01 жовтня 2017 року по 31 грудня 2020 року, в структурі підприємства були передбачені посади директора, головного бухгалтера та касирів;
  3. з лютого 2019 року на підприємстві згідно штатного розкладу та поданої звітності є посада головного бухгалтера, яка включає в себе виконання функцій пов`язаних з веденням бухгалтерського обліку, формуванням та поданням податкової та іншої звітності;
  4. вся податкова звітність підписана виключно керівником підприємства, а згідно бази даних ЄРПН встановлено, що в зареєстрованих податкових накладних, посадовою (уповноваженою) особою/фізичною особою (законним представником) є інша особа, а ФОП-1 та ФОП-2 в жодній податковій звітності, електронному документі, податковій накладній тощо як особи, відповідальні за ведення бухгалтерського обліку чи уповноважені особи, що відповідають за ведення бухгалтерського обліку – не фігурують;
  5. надані до перевірки акти мають знеособлений характер та не містять конкретної інформації щодо фактичного виконання робіт (надання послуг).


ВС переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги платника податків, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального і процесуального права, визнав необґрунтованими та безпідставними висновки судів попередніх інстанцій в цій частині спору, які ґрунтуються:


  1. на припущеннях;
  2. непрямих доказах.


ВС вказав, що ведення поточної бухгалтерії на підприємстві – обов`язкова функція кожної компанії, так само, як і вчасне та повне звітування про результати підприємницької діяльності.


Директор позивача у своїх поясненнях, долучених до матеріалів справи, пояснював, що специфіка ведення бухгалтерського та складського обліку аптек полягає у великому обсязі номенклатури товарів та поділ ліків на групи, у т.ч. за вимогами податкового законодавства (ставка ПДВ 7% або 20%).


З ФОП-1 та ФОП-2, як з бухгалтерами, які мають досвід роботи з фармацевтичними компаніями, ТОВ співпрацювало приблизно з 2014 року.


Відповідно до частини четвертої статті 8 Закону України від 16.07.1999 №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» для забезпечення ведення бухгалтерського обліку підприємство самостійно з дотриманням вимог цього Закону обирає форми його організації:


  1. введення до штату підприємства посади бухгалтера або створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером;
  2. користування послугами спеціаліста з бухгалтерського обліку, зареєстрованого як підприємець, який здійснює підприємницьку діяльність без створення юридичної особи;
  3. ведення на договірних засадах бухгалтерського обліку централізованою бухгалтерією або підприємством, суб`єктом підприємницької діяльності, самозайнятою особою, що провадять діяльність у сфері бухгалтерського обліку та/або аудиторської діяльності;
  4. самостійне ведення бухгалтерського обліку та складання звітності безпосередньо власником або керівником підприємства. Ця форма організації бухгалтерського обліку не може застосовуватися на підприємствах, звітність яких повинна оприлюднюватися, та в бюджетних установах.

Отже, Товариство самостійно обирає форму організації бухгалтерського обліку, в тому числі користуватися послугами спеціаліста за цивільно-правовими договорами

Тобто, доводи податкового органу щодо наявності у шатному розписі вакансії бухгалтера/головного бухгалтера:


  1. не доводить факту заповнення такої вакансії;
  2. не позбавляє права ТОВ укладати цивільно-правові договори з суб`єктом підприємницької діяльності, що провадять діяльність у сфері бухгалтерського обліку та/або аудиторської діяльності.


Суди попередніх інстанцій при дослідженні цих господарських операцій врахували виключно доводи податкового органу, які побудовані на інформації, отриманої з баз даних податкового органу щодо зазначених підприємців (зокрема, щодо подачі звітності ФОП-1, її участь в інших суб`єктах господарювання тощо), проте не прийняли до уваги те, що:

норми податкового законодавства не ставлять у залежність достовірність даних податкового обліку платника податків від дотримання податкової дисципліни його контрагентами, якщо цей платник (покупець) мав реальні витрати у зв`язку з придбанням товарів (робіт, послуг), призначених для використання у його господарській діяльності.

При цьому, в акті перевірки відсутні посилання щодо суттєвих недоліків первинних документів, складених внаслідок отримання позивачем бухгалтерських послуг та/або щодо відсутності змін в структурі активів, зобов`язань та у власному капіталі позивача, а суди попередніх інстанцій таких обставин не установили.


Отже, ВС погодився з доводами Товариства про те, що первинні документи:


  1. є підставою для податкового обліку;
  2. містять достатні дані про зміст господарських операцій та їх учасників;
  3. підтверджують фактичне їх здійснення.


За таких обставин, касаційна скарга платника податків в цій частині була задоволена.

Отже, ВС підтримав правову позицію платника податків (позивача), фактично сформувавши судову практику щодо можливості платниками податків залучати сторонніх спеціалістів для ведення бухгалтерського обліку

Джерело: постанова ВС від 05.06.2025 у справі №160/25897/21


Читайте більше:


Судова практика КАС ВС: ключові рішення серпня 2025

Оподаткування під час війни: огляд судової практики КАС ВС

Клінінгові послуги: чому податкова не має права вказувати на завищені ціни

Велика Палата визначилась з термінами судового оскарження ППР: 1-3-6 місяців

ВС: податківці безпідставно визнали заправку у вихідні додатковим благом для працівників

Матеріали на сайті https://7eminar.ua можуть містити роз’яснення державних органів та погляди зовнішніх авторів. Їхній зміст не завжди збігається з позицією редакції. Кожна публікація відображає особисту думку автора. Редакція не редагує авторські тексти і не несе відповідальності за їх зміст.

115

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇

Коментарі
0/700

Коментарів поки немає

Почніть розмову…

14

46

33

41

23

2656

Стаття
Підсумки тижня
28.11.2025

Товарний облік скасували: малий бізнес виграв перший раунд. НБУ відкриває двері до банківської таємниці?! Підсумки тижня 24.11-28.11.2025

У випуску: держоргани вже публікують плани перевірок на 2026 рік; сертифікації бухгалтерів не буде, але досвід лишається важливим; суд скасував наказ Мінфіну про товарний облік ФОП; ПФУ роз’яснив декретні для сумісників; Мінекономіки проти додаткової відпустки на дітей під час декрету; у ВРУ зареєстровані законопроєкти про середній заробіток під час воєнних обставин, поважні причини прогулу та стаж при незаконному звільненні; ФОПи з ліцензією на алкоголь ризикують втратити її через безплатні відпустки; мобілізовані ФОПи можуть повернути сплачені податки; НБУ попереджає про можливі затримки фінансових операцій наприкінці року і розширює доступ до банківської таємниці; Мін’юст відкриває ЄДР та пропонує пакет уніфікованих форм для юросіб

основне зображення для Товарний облік скасували: малий бізнес виграв перший раунд. НБУ відкриває двері до банківської таємниці?! Підсумки тижня 24.11-28.11.2025

42

42

14

25

24

1275

147

23

381

69

411

256

17

421