Законопроєкт про віртуальні активи загрожує криптоіндустрії в Україні: НААУ

Комітет з питань митного та податкового права НААУ розкритикував законопроєкт №10225-д про врегулювання обігу віртуальних активів. На думку експертів, чинна редакція документа створює ризики для розвитку крипторинку, закладає підґрунтя для надмірного державного контролю та може призвести до згортання інновацій у сфері цифрових фінансів


Комітет Національної асоціації адвокатів України з питань митного та податкового права за підсумками вивчення законопроєкту №10225-д «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо врегулювання обороту віртуальних активів в Україні», який Верховна Рада ухвалила за основу дійшла висновку, що чинна редакція законопроєкту про оборот віртуальних активів створює середовище, несумісне з принципами інноваційної економіки та верховенства права.


Оцінка фахівців НААУ законопроєкту


За оцінками фахівців Комітету НААУ, проєкт дійсно є однією з найбільш масштабних спроб комплексного врегулювання ринку віртуальних активів в Україні. Ініціатива передбачає кардинальну трансформацію правового ландшафту через створення нової регуляторної архітектури, запровадження оподаткування за ставкою 18% та формування системи державного нагляду. Остання викликає серйозні застереження щодо корупційних ризиків.


Найбільші ризики ухвалення законопроєкту


1. Наділення майбутнього регулятора та НБУ повноваженнями, які є нетиповими для фінансового наглядового органу (ст. 114 проєкту передбачає право проводити огляд приміщень, отримувати доступ до документів та носіїв даних на підставі власної постанови, а також опитувати свідків у форматі, наближеному до допиту).


2. Нереалістичні вимоги до учасників ринку та надмірний комплаєнс-тиск.


3. Обмін віртуальних активів між громадянами пропонується дозволити лише через «уповноважені установи».


4. Нові вимоги до обліку операцій, розрахунку курсових різниць і документального підтвердження витрат є надмірно складними для фізичних осіб і практично невиконуваними.


5. Непропорційність фінансових санкцій та надмірні бар’єри для входу на ринок.


Навіть з урахуванням перехідних коефіцієнтів максимальний штраф для юридичної особи у 2030 році може сягнути 480 млн грн, що означає ліквідацію бізнесу за одне порушення.


6. Жорсткі вимоги до авторизації та капіталу створюють непрохідні барʼєри для малого й середнього бізнесу, що сприятиме монополізації ринку кількома великими гравцями. Окремо звертається увага на обмеження для резидентів «Дія Сіті», яким заборонено здійснювати операції з віртуальними активами.


7. Законопроєкт, наслідуючи європейський підхід MiCA, класифікує віртуальні активи за трьома категоріями, проте не встановлює чітких критеріїв їх відмежування від фінансових інструментів чи вкладів.


Рекомендації фахівців НААУ


  1. Зосередитися на регулюванні діяльності українських постачальників послуг, а не запроваджувати екстратериторіальні вимоги до іноземних компаній.
  2. Для фізичних осіб варто спростити систему оподаткування – наприклад, запровадити фіксовану ставку для операцій понад певний річний ліміт без обтяжливих процедур обліку.
  3. Зменшити розмір фінансових санкцій до пропорційного рівня, дозволити резидентам «Дія Сіті» працювати у сфері віртуальних активів і передбачити спрощені механізми для стартапів, зокрема у форматі «регуляторної пісочниці» для тестування інноваційних проєктів.


Джерело: НААУ


Читайте більше:


Оподаткування криптовалюти: огляд законопроєкту №10225-д від адвокатів

Законопроєкт про легалізацію ринку криптоактивів прийнято в першому читанні

Матеріали на сайті https://7eminar.ua можуть містити роз’яснення державних органів та погляди зовнішніх авторів. Їхній зміст не завжди збігається з позицією редакції. Кожна публікація відображає особисту думку автора. Редакція не редагує авторські тексти і не несе відповідальності за їх зміст.

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇