Комітет Національної асоціації адвокатів України з питань митного та податкового права за підсумками вивчення законопроєкту №10225-д «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо врегулювання обороту віртуальних активів в Україні», який Верховна Рада ухвалила за основу дійшла висновку, що чинна редакція законопроєкту про оборот віртуальних активів створює середовище, несумісне з принципами інноваційної економіки та верховенства права.
Оцінка фахівців НААУ законопроєкту
За оцінками фахівців Комітету НААУ, проєкт дійсно є однією з найбільш масштабних спроб комплексного врегулювання ринку віртуальних активів в Україні. Ініціатива передбачає кардинальну трансформацію правового ландшафту через створення нової регуляторної архітектури, запровадження оподаткування за ставкою 18% та формування системи державного нагляду. Остання викликає серйозні застереження щодо корупційних ризиків.
Найбільші ризики ухвалення законопроєкту
1. Наділення майбутнього регулятора та НБУ повноваженнями, які є нетиповими для фінансового наглядового органу (ст. 114 проєкту передбачає право проводити огляд приміщень, отримувати доступ до документів та носіїв даних на підставі власної постанови, а також опитувати свідків у форматі, наближеному до допиту).
2. Нереалістичні вимоги до учасників ринку та надмірний комплаєнс-тиск.
3. Обмін віртуальних активів між громадянами пропонується дозволити лише через «уповноважені установи».
4. Нові вимоги до обліку операцій, розрахунку курсових різниць і документального підтвердження витрат є надмірно складними для фізичних осіб і практично невиконуваними.
5. Непропорційність фінансових санкцій та надмірні бар’єри для входу на ринок.
Навіть з урахуванням перехідних коефіцієнтів максимальний штраф для юридичної особи у 2030 році може сягнути 480 млн грн, що означає ліквідацію бізнесу за одне порушення.
6. Жорсткі вимоги до авторизації та капіталу створюють непрохідні барʼєри для малого й середнього бізнесу, що сприятиме монополізації ринку кількома великими гравцями. Окремо звертається увага на обмеження для резидентів «Дія Сіті», яким заборонено здійснювати операції з віртуальними активами.
7. Законопроєкт, наслідуючи європейський підхід MiCA, класифікує віртуальні активи за трьома категоріями, проте не встановлює чітких критеріїв їх відмежування від фінансових інструментів чи вкладів.
Рекомендації фахівців НААУ
- Зосередитися на регулюванні діяльності українських постачальників послуг, а не запроваджувати екстратериторіальні вимоги до іноземних компаній.
- Для фізичних осіб варто спростити систему оподаткування – наприклад, запровадити фіксовану ставку для операцій понад певний річний ліміт без обтяжливих процедур обліку.
- Зменшити розмір фінансових санкцій до пропорційного рівня, дозволити резидентам «Дія Сіті» працювати у сфері віртуальних активів і передбачити спрощені механізми для стартапів, зокрема у форматі «регуляторної пісочниці» для тестування інноваційних проєктів.
Джерело: НААУ
Читайте більше:
Оподаткування криптовалюти: огляд законопроєкту №10225-д від адвокатів
Законопроєкт про легалізацію ринку криптоактивів прийнято в першому читанні