- Основні вимоги до оформлення чеків при продажу алкогольної продукції
- Обов'язкові реквізити чека: код УКТ ЗЕД та акцизна марка
- Винятки від маркування та правила сканування марок при приготуванні коктейлів
- Фінансові санкції за порушення вимог щодо реквізитів чеків
Алкогольна продукція завжди у центрі уваги податківців, коли вони виходять на фактичну перевірку та починають дивитися, яким чином оформлюються чеки, РРО, ПРРО, щоб проконтролювати, чи дійсно всі необхідні реквізити щодо такої підакцизної алкогольної продукції включені до чека. Варто звернути увагу на Закон України від 06.07.1995 №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон про РРО) для визначення найактуальніших реквізитів, за якими варто слідкувати, та питань, що можуть виникати щодо відображення цих реквізитів.
Основні вимоги до оформлення чеків при продажу алкогольної продукції
У фокусі уваги пункт 11 статті третьої Закону про РРО, який зазначає, що розрахункові операції повинні проводитися, коли йдеться про підакцизні товари (алкогольні напої належать до підакцизних товарів). Слід зазначати код товарної підкатегорії УКТ ЗЕД, а також значення штрихкоду марки акцизного податку. Такі специфічні вимоги встановлені саме для підакцизної групи товарів.
Коли йдеться про конкретний підакцизний товар, наприклад, горілку, лікер чи вино, є конкретика щодо пляшки, конкретної марки, наклеєної на цю пляшку, та відповідного коду товарної підкатегорії, щодо якого можна провести попереднє програмування та сканування. При класичній роздрібній торгівлі в такому випадку виникає не так багато запитань. Треба лише контролювати всі ці реквізити, щоб вони були правильно зазначені. Слід наголосити, що в Положенні про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженому наказом Мінфіну від 21.01.2016 №13 (далі – Положення №13), яке встановлює форму та зміст розрахункового документа, зазначені реквізити: рядок 7 і рядок 9.
Обов'язкові реквізити чека: код УКТ ЗЕД та акцизна марка
Зокрема, коли йдеться про марку акцизного податку, останні зміни 2025 року, внесені в березні до Положення №13, які запрацювали з 1 березня, передбачають, що в рядку 9 зазначається унікальний ідентифікатор марки (штрихкод), а далі буде зазначатися унікальний ідентифікатор електронної марки. З 1 січня 2026 року відбудеться повний перехід на електронні марки. Вимога щодо їх зазначення також залишатиметься у рядку 9 Положення №13.
Коли йдеться про звичайні алкогольні напої, питань щодо того, як і що слід зазначати в рядку 7 і рядку 9, не виникає. Однак, як тільки йдеться про коктейлі, відразу виникає запитання, оскільки коктейль – це або алкогольний напій плюс безалкогольний напій, або це може бути кілька алкогольних напоїв одночасно.
Постає питання, яким чином відображати рядок 7 і рядок 9 при продажу алкогольних коктейлів, які готуються змішуванням кількох напоїв, чи потрібно включати в чек РРО всі коди УКТ ЗЕД тих алкогольних напоїв, які змішуються, або чи потрібно кожного разу, коли відкривається пляшка і з кількох алкогольних напоїв робиться кожна порція коктейлю, сканувати коди УКТ ЗЕД та акцизні марки. Тим більше, що акцизна марка вже буде пошкоджена, коли відкривається пляшка.
Перший реквізит – це код УКТ ЗЕД. Він має бути обов'язково, тому при продажу кожної порції коктейлю, рядок 7 і рядок 9 мають бути зазначені. Щодо коду УКТ ЗЕД, нещодавно місцеві податківці поверталися до цього питання, згадуючи зміну кодифікації кодів УКТ ЗЕД, які відбулися у 2022 році (версії 2017 року, версії 2022 року). Зазначили, що кодифікація 2208 90 69 «інші напої, що містять спирт» не змінилася згідно із законодавчими змінами (роз'яснення ГУ ДПС у Львівській області від 11.08.2025).
Таким чином, рядок 7 ФКЧ-1 має містити значення відповідного коду УКТ ЗЕД, який відноситься до категорії «інші напої, що містять спирт». Податківці часто приходять на фактичні перевірки та дивляться, яким чином зазначаються ті чи інші реквізити для підакцизних товарів.
Якщо не зазначати код УКТ ЗЕД, згідно зі статтею 17 Закону про РРО, штраф за незазначення УКТ ЗЕД становить 5100 гривень. Причому цей штраф встановлюється одноразово. Якщо продано 10 коктейлів, буде один штраф, якщо в 10 чеках не зазначено цей реквізит згідно із зазначеною нормою.
Наступний реквізит – рядок 9 чеку – це рядок, який містить марку акцизного податку. Вимога щодо того, що марка є обов'язковим реквізитом чека на рівні Закону про РРО, з'явилася у 2022 році. Податкова зазначає, що часто на перевірках спостерігається відсутність такого реквізиту.
Чи може бути відсутній реквізит рядка 9, коли продаються алкогольні напої?
Так.
Винятки від маркування та правила сканування марок при приготуванні коктейлів
На відміну від коду УКТ ЗЕД, який має бути присутній обов'язково для кожної порції алкоголю, для кожного коктейлю, кожної пляшки, для маркування підакцизної продукції, зокрема алкогольної, є окрема норма Податкового кодексу України (далі – ПКУ), яка зазначає перелік кодів УКТ ЗЕД, які можуть не супроводжуватися фіксацією такого реквізиту, як марка.
Не підлягають маркуванню (п. 226.10 ПКУ):
- звичайні (неігристі) вина та зброджені напої, що класифікуються у товарній позиції 2204 (крім 2204 10, 2204 21 06 00, 2204 21 07 00, 2204 21 08 00, 2204 21 09 00, 2204 22 10 00, 2204 29 10 00) та у товарних підкатегоріях 2205 10 10 00, 2205 90 10 00, 2206 00 59 00, 2206 00 89 00 згідно з УКТ ЗЕД, фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об’ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 15 відсотків об’ємних одиниць етилового спирту, за умови, що етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має повністю ферментне (ендогенне) походження.
Дивлячись на відповідний код УКТ ЗЕД, зрозуміло, що з цим кодом може не бути марки, і це буде правильно, це не буде порушення.
Питання щодо коктейлів:
Що робити, коли з кількох пляшок робиться кілька порцій коктейлю?
На жаль, це питання залишається абсолютно відкритим на рівні закону, на рівні підзаконних нормативних документів. Є лише роз'яснення податківців, де зазначається, що при продажу кожної одиниці підакцизного товару такий реквізит має бути зазначений. Звісно, якщо йдеться про ті алкогольні напої, які мають маркуватися. Висновок, викладений у 2022 році, у 2023 році, у 2024 році, повторюється у ЗІР та у 2025 році, його також транслюють місцеві податківці.
При програмуванні алкогольної продукції, що використовується у приготуванні коктейлів, слід забезпечити введення даних / сканування марки для відображення її реквізитів у розрахунковому документі при її відкупорюванні, в межах отримання першої порції для приготування коктейлю або продажу на розлив. (роз'яснення ГУ ДПСУ у Полтавській області та ГУ ДПС у Львівській області від 11.08.2025).
Отже, після відкриття пляшки та приготування першої порції, акцизна марка не сканується повторно.
Фінансові санкції за порушення вимог щодо реквізитів чеків
Часто постає питання щодо наслідків невідображення марки.
Відсутність реквізитів марок акцизного податку у фіскальних касових чеках, які формуються РРО та програмними РРО, при продажу алкогольних напоїв призводить до створення суб’єктами господарювання невідповідних розрахункових документів, за що до таких платників податків можуть бути застосовані фінансові санкції, передбачені пунктом 1 статті 17 Закону про РРО, у таких розмірах:
- 100% вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) – за порушення, вчинене вперше;
- 150% вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) – за кожне наступне вчинене порушення.
Таким чином, для підакцизних товарів код УКТ ЗЕД та акцизна марка є найважливішими реквізитами. Винятки або мораторії щодо того, що ці реквізити не проводяться чи не перевіряються податківцями, ніколи не встановлювалися, оскільки алкогольні напої та підакцизні товари завжди під посиленим контролем.
Джерело: 7eminar
Читайте більше:
Фіскальний чек без помилок: коктейлі, алкоголь і штрих-коди
Як проводять та що перевіряють під час фактичної перевірки
Штрафи за РРО з 1 серпня для ФОП повертаються – 100% і 150%
Звіт про використання марок акцизного податку: інструкція заповнення
Нечіткий фіскальний чек може коштувати вам 100% вартості товару: як захиститися від штрафів
Заповнюємо акцизну декларацію за оновленою формою за липень 2025: детальний гід від редакції