Податкова перевірка: ВС роз'яснив важливість актуальності адреси

Верховний Суд ухвалив, що платник податків несе ризик негативних наслідків, якщо його податкова адреса неактуальна. Якщо рекомендований лист від податкової було повернуто через «закінчення терміну зберігання», це вважається незалежною від податківців причиною


Розглядаючи податкову справу, Верховний Суд (далі – ВС) вказав на таке.


Як встановлено судами попередніх інстанцій, наказ про проведення позапланової документальної невиїзної перевірки (платника – позивача, при його ліквідації як ФОП) разом із письмовим повідомленням від 12.04.2023 були направлені на адресу позивача 14.04.2023 рекомендованим листом. Лист було повернуто до контролюючого органу відділом поштового зв`язку із зазначенням причини «за закінченням терміну зберігання», тобто, з причин, незалежних від контролюючого органу.


ВС проаналізував вимоги п. 45.1 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), підпункти 1, 4, 6 пункту 11.18 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.2011 №1588 та вказав на наступне:

контролюючий орган вправі розраховувати на актуальність (відповідність) даних облікової картки та, відповідно, у випадку недотримання платником податків приписів закону та невиконання обов`язку інформувати податковий орган про зміну своїх персональних даних, платник податків має нести ризик настання негативних наслідків такої поведінки.

ВС вказав, що суди попередніх інстанцій зазначаючи в оскаржуваних рішеннях про те, що неотримання позивачем рекомендованих поштових відправлень відбулось не внаслідок нехтування або його ухилення від виконання такого обов`язку, не дослідили питання:


  1. зміни платником податків своєї податкової адреси та належного інформування про це податкового органу у встановленому законом порядку (у разі такої зміни);
  2. чи подавалась платником податків заява про бажання отримувати документи через електронний кабінет.


Також суди не вказали, яким чином, у зв`язку із виїздом за кордон, платником податків забезпечено отримання відповідної поштової кореспонденції за своєю податковою адресою.

Тому, ВС відправив справу на новий розгляд, вказавши, що:

судам слід звернути увагу також на обставини виконання контролюючим органом обов`язку щодо належного повідомлення платника податків про витребування у нього необхідних для проведення перевірки документів та складання ГУ ДПС акта про ненадання первинних облікових документів після закінчення проведення перевірки.

Джерело: постанова ВС від 07.08.2025 у справі №420/37047/23


Статті на тему:


Позапланові перевірки 2025

Перевірки ДПС під час воєнного стану

Законні способи відтермінувати / затримати перевірку ДПС

Як проводять та що перевіряють під час фактичної перевірки

Готуємося до податкової перевірки: що перевірити у собівартості товарів (робіт, послуг)

Матеріали на сайті https://7eminar.ua можуть містити роз’яснення державних органів та погляди зовнішніх авторів. Їхній зміст не завжди збігається з позицією редакції. Кожна публікація відображає особисту думку автора. Редакція не редагує авторські тексти і не несе відповідальності за їх зміст.

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇

Залишились лічені дні!

Отримати
Акційні ціни + подарунки