Обов’язки ФОП як податкового агента щодо лікарняних та декретних для себе

ФОП, які отримують виплати по тимчасовій непрацездатності або декретні, часто не знають, як правильно відобразити такі доходи у податковій звітності. Особливо це актуально, коли ПФУ не визнає себе податковим агентом і не подає Додаток 4ДФ. Нижче наведено основні положення, які визначають порядок нарахування, отримання та звітування цих виплат для ФОП


Редакція 7eminar звернулася до ДПС із запитом:

Як ФОП має діяти, якщо отримав допомогу по тимчасовій непрацездатності або декретні, а ПФУ не визнає себе податковим агентом і не відображає виплати у Додатку 4ДФ? Чи повинен ФОП самостійно подавати Додаток 4ДФ та як класифікувати ознаку доходу? Чи зобов’язаний ФОП«єдинник» подавати майнову декларацію з урахуванням отриманих допомог?

У листі ДПС від 12.08.2025 №874/2/99-00-24-01-03-02 податківці надали змістовну і вичерпну відповідь.


До загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються окремі категорії сум державної допомоги та компенсацій отриманих від держави та від її органів у грошовій або натуральній формі (п.п. 165.1.1 Податкового Кодексу України, далі ПКУ)

Винятки, передбачені цим підпунктом, не поширюються на виплату заробітної плати, грошової (вихідної) допомоги при виході на пенсію (у відставку) та виплату, пов’язану з тимчасовою втратою працездатності

Порядок фінансування та виплати допомоги по тимчасовій втраті працездатності


З 01.01.2023 органи ПФУ в частині загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності не здійснюють нарахування та виплату допомоги по тимчасовій втраті працездатності, а лише фінансують такі виплати шляхом перерахування коштів страхувальникам на підставі поданих заяв-розрахунків, а нарахування сум допомоги та їх виплату здійснюють безпосередньо страхувальники Закону України від 23.09.1999 №1105-XIV «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (далі Закон №1105). Заява-розрахунок та повідомлення про виплату коштів застрахованим особам подаються страхувальниками.


Поняття «страхувальник» та «застрахована особа»


Положеннями Закону України від 08.07.2010 №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» визначено, що

страхувальники це роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов’язані сплачувати єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі єдиний внесок).
Застрахована особа фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та / або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок.

Порядок отримання коштів від ПФУ самозайнятою особою


  1. Самозайнята особа, як страхувальник, на підставі передбачених Законом №1105 документів приймає рішення про призначення страхових виплат, пов’язаних з тимчасовою втратою працездатності, нараховує суми для виплати та оформляє заяву-розрахунок.
  2. За змістом заяви-розрахунку, страхувальник просить здійснити фінансування за рахунок коштів соціального страхування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у розмірі, вказаному у заяві-розрахунку.
  3. Для зарахування страхових коштів страхувальник відкриває окремий поточний рахунок у банках у порядку, встановленому Національним банком України. Кошти, що надходять на зазначений рахунок, обліковуються на окремому субрахунку.
Тож, самозайнята особа є щодо себе одночасно страхувальником і застрахованою особою, самостійно нараховує виплати, пов’язані з тимчасовою втратою працездатності, отримує фінансування на спеціальний рахунок і як податковий агент зобов’язана своєчасно та в повному обсязі нараховувати, утримувати та сплачувати до бюджету податок на доходи фізичних осіб та військовий збір

Як ФОП звітується за отримані лікарняні / декретні


У самозайнятої особи, як податкового агента щодо доходу у вигляді допомоги по тимчасовій непрацездатності, відповідно до п. 51.1 ПКУ виникає обов’язок подавати контролюючому органу у строки, встановлені Кодексом для податкового місяця, Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску.

Яку ознаку доходів потрібно зазначати в 4ДФ?

Згідно із Довідником ознак доходів фізичних осіб в Розрахунку самозайнята особа відображає нараховану та виплачену суму такого доходу за ознакою «127», а також суми нарахованого та перерахованого ПДФО і військового збору.

Чи потрібно ФОП подавати майнову декларацію у зв'язку з виплатою йому лікарняних?

При цьому у самозайнятої особи не виникає обов’язку подання податкової декларації про майновий стан і доходи щодо виплат, пов’язаних з тимчасовою втратою працездатності.



Джерело: лист ДПС від 12.08.2025 №874/2/99-00-24-01-03-02


Читайте більше:


Заява-розрахунок лікарняних на порталі ПФУ

Декретні для ФОП: приклади та умови нарахування допомоги від ПФУ

Лікарняні для ФОП: як отримати страхові виплати від ПФУ

Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску

Матеріали на сайті https://7eminar.ua можуть містити роз’яснення державних органів та погляди зовнішніх авторів. Їхній зміст не завжди збігається з позицією редакції. Кожна публікація відображає особисту думку автора. Редакція не редагує авторські тексти і не несе відповідальності за їх зміст.

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇