Редакція 7eminar звернулася до ДПС із запитом:
Як ФОП має діяти, якщо отримав допомогу по тимчасовій непрацездатності або декретні, а ПФУ не визнає себе податковим агентом і не відображає виплати у Додатку 4ДФ? Чи повинен ФОП самостійно подавати Додаток 4ДФ та як класифікувати ознаку доходу? Чи зобов’язаний ФОП–«єдинник» подавати майнову декларацію з урахуванням отриманих допомог?
У листі ДПС від 12.08.2025 №874/2/99-00-24-01-03-02 податківці надали змістовну і вичерпну відповідь.
До загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються окремі категорії сум державної допомоги та компенсацій отриманих від держави та від її органів у грошовій або натуральній формі (п.п. 165.1.1 Податкового Кодексу України, далі – ПКУ)
Порядок фінансування та виплати допомоги по тимчасовій втраті працездатності
З 01.01.2023 органи ПФУ в частині загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності не здійснюють нарахування та виплату допомоги по тимчасовій втраті працездатності, а лише фінансують такі виплати шляхом перерахування коштів страхувальникам на підставі поданих заяв-розрахунків, а нарахування сум допомоги та їх виплату здійснюють безпосередньо страхувальники Закону України від 23.09.1999 №1105-XIV «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон №1105). Заява-розрахунок та повідомлення про виплату коштів застрахованим особам подаються страхувальниками.
Поняття «страхувальник» та «застрахована особа»
Положеннями Закону України від 08.07.2010 №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» визначено, що
страхувальники – це роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов’язані сплачувати єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок).
Застрахована особа – фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та / або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок.
Порядок отримання коштів від ПФУ самозайнятою особою
- Самозайнята особа, як страхувальник, на підставі передбачених Законом №1105 документів приймає рішення про призначення страхових виплат, пов’язаних з тимчасовою втратою працездатності, нараховує суми для виплати та оформляє заяву-розрахунок.
- За змістом заяви-розрахунку, страхувальник просить здійснити фінансування за рахунок коштів соціального страхування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у розмірі, вказаному у заяві-розрахунку.
- Для зарахування страхових коштів страхувальник відкриває окремий поточний рахунок у банках у порядку, встановленому Національним банком України. Кошти, що надходять на зазначений рахунок, обліковуються на окремому субрахунку.
Як ФОП звітується за отримані лікарняні / декретні
У самозайнятої особи, як податкового агента щодо доходу у вигляді допомоги по тимчасовій непрацездатності, відповідно до п. 51.1 ПКУ виникає обов’язок подавати контролюючому органу у строки, встановлені Кодексом для податкового місяця, Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску.
Яку ознаку доходів потрібно зазначати в 4ДФ?
Згідно із Довідником ознак доходів фізичних осіб в Розрахунку самозайнята особа відображає нараховану та виплачену суму такого доходу за ознакою «127», а також суми нарахованого та перерахованого ПДФО і військового збору.
Чи потрібно ФОП подавати майнову декларацію у зв'язку з виплатою йому лікарняних?
При цьому у самозайнятої особи не виникає обов’язку подання податкової декларації про майновий стан і доходи щодо виплат, пов’язаних з тимчасовою втратою працездатності.
Джерело: лист ДПС від 12.08.2025 №874/2/99-00-24-01-03-02
Читайте більше:
Заява-розрахунок лікарняних на порталі ПФУ
Декретні для ФОП: приклади та умови нарахування допомоги від ПФУ
Лікарняні для ФОП: як отримати страхові виплати від ПФУ