- Документи для підтвердження інвалідності у 2025 році
- Покрокова інструкція перевірки електронного витягу
- Рекомендації щодо роботи з витягами
- Висновки
Документи для підтвердження інвалідності у 2025 році
Для підтвердження інвалідності у 2025 році роботодавець має отримати один із таких документів:
- належним чином засвідчений витяг із рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи щодо встановлення інвалідності;
- копію довідки до акта огляду МСЕК про встановлення групи інвалідності, виданої до 1 січня 2025 року.
Нас цікавить витяг із рішення експертної команди. Він містить результати оцінювання функціонального стану людини, висновки щодо її стану здоров’я, необхідності у реабілітації чи наданні статусу інвалідності. Крім витягу, можуть надаватися рекомендації індивідуальної програми реабілітації.
За базовим правилом пацієнт отримує витяг у PDF-форматі, підписаний електронною печаткою МОЗ. Він має таку ж юридичну силу, як і паперовий. Тож працівник може подавати роботодавцю PDF-файл витягу без попереднього друкування.
Рідше, але це можливо, якщо витяг отримують у паперовій формі.
Покрокова інструкція перевірки електронного витягу
Як же діяти роботодавцю, якщо працівник надав витяг у електронному форматі. Ми радимо всім проходити перевірку Е-витягу та скористаймося для цього порадами МОЗ.
Спочатку ознайомтеся з текстом витягу у форматі PDF. Просто відкрийте файл за допомогою будь-якого інструмента для читання PDF-файлів. Зокрема, зверніть увагу на дати, з якої встановлено інвалідність та повторного оцінювання.
Далі перевірте наявність електронної печатки МОЗ. Електронна печатка МОЗ накладається автоматично системою, що підтверджує справжність документа та захищає його від підробок.
Перевірити справжність витягу допоможе один із сервісів:
Вважаємо, якщо працівник відразу Вам надає і електронний витяг, і протокол перевірки, Ви не зобов’язані додатково перевіряти цей документ на вказаних контрольних сайтах. Достатньо того протоколу, що надав працівник.
Давайте з Вами пройдемо разом процедуру перевірки Витягу. Нам працівник надав три файли PDF: витяг з електронною печаткою, без печатки та підпису та вже згенерований протокол перевірки. У вас може бути пакет без протоколу, або взагалі лише витяг з електронною печаткою та підписом. Далі:
- відкрийте один зі згаданих сайтів;
- завантажте отриманий PDF-файл;
- натисніть «Перевірити»;
- система покаже, що документ підписано печаткою МОЗу, вкаже сертифікат та дату накладення підпису.
Ви можете завантажити протокол перевірки, у якому буде зазначено, що документ є дійсним.
На думку МОЗ, роботодавець може працювати з документами у двох форматах:
- в електронному вигляді, тобто PDF-файл;
- у паперовому вигляді, у вигляді роздруківки. Але у цьому разі для перевірки автентичності радить додати протокол перевірки.
Рекомендації щодо роботи з витягами
Досить часто, бухгалтери та кадровики відкривають PDF-файл витягу і не бачать там підпису або печатки. Це насторожує. Але у МОЗ цей момент додатково прокоментували, адже підпис і печатка накладаються цифровим методом. А перевірити їх справжність можна на згаданих раніше ресурсах.
Якщо у Вас не відкривається документ на комп’ютері, теж не кваптеся бити на сполох. Можливо у вас не встановлена програма зчитування файлів у PDF-форматі. Ви все одно зможете перевірити документи на згаданих ресурсах.
А як бути у тому випадку, якщо працівник отримав паперовий витяг і його надає роботодавцю?
На сьогодні безпечніше працювати саме з витягом у PDF-форматі, тобто електронним витягом. Його легко перевірити на автентичність.
Якщо працюєте з паперовим варіантом – до отримання чітких роз’яснень податківців, радимо працювати з оригіналом. Тим більше податківців доволі різкі у своїх роз’ясненнях, і хочуть аби роботодавці брали саме оригінал витягу, якщо працівник не має такого витягу у PDF-форматі. Зокрема таке роз’яснення розміщене у ЗІР, категорія 201.04. А оскільки саме податківці будуть контролювати застосування пільгової ставки ЄСВ, потрібно бути обережними. Адже не завжди ДПС прислухується до роз’яснень інших колег, зокрема з МОЗ. Команда Семінару вже направила запити з цього питання та дотримується безпечного підходу до появи позитивної відповіді на звернення.
Висновки
Рекомендуємо працювати з електронним витягом про інвалідність. Його справжність легко перевірити. Достатньо завантажити файл PDF-файл на один із контрольних ресурсів і отримати протокол перевірки. З паперовими витягами працювати ризиковано, оскільки ДПС ще не підготувала чітку позицію, яка гарантуватиме безпечність застосування пільгової ставки ЄСВ.
Тарас ШАРИЙ, експерт з обліку та оподаткування, сертифікований фахівець ACCA DipIFR
Читайте більше:
Підтвердження інвалідності по-новому: пільгова ставка ЄСВ 8,41%
Працівник з інвалідністю: зарплата, податки, звітність, зразки документів
Витяг чи довідка МСЕК: нові вимоги до підтвердження інвалідності у 2025 році
Середньомісячна зарплата для квоти 4%: новий розрахунок для осіб з інвалідністю
Штрафи за невиконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю у 2025 році
Не ризикуйте штрафами за недотримання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю – перевірте все за хвилину. Калькулятор нормативу робочих місць для осіб з інвалідністю сам розрахує СКШП, норматив і навіть можливу суму санкцій. Спробуйте — точно не пошкодуєте, бо краще знати заздалегідь, ніж потім платити