Витрати пального в агропідприємствах та контроль ДПС

Як правильно оформити витрати на пальне, які документи зберігати, коли потрібна ліцензія на зберігання, як обґрунтувати перевитрати й уникнути штрафів за «акцизний склад» – про все це й більше розповіла Вікторія Величко на вебінарі Бухгалтерської Платформи №1. У статті зібрано головні акценти зустрічі з практичними порадами, посиланнями на нормативку та рекомендаціями для бухгалтера агропідприємства


Вікторія Величко, практикуючий консультант з питань оподаткування та бухгалтерського обліку, провела на Бухгалтерській Платформі №1 вебінар на тему «Облік і податки аграріїв у 2025 році: зміни з червня, оформлення загибелі посівів, ПДВ та витрати».


Під час вебінару, експерт розглянула такі питання:


  1. Агробізнес під прицілом ДПС: що цікавить податківця.
  2. Посіви: витрати на посів та пересів, ПДВ-зобов'язання.
  3. Витрати на пальне та контроль ДПС.
  4. На що звернути увагу у червні сільгоспнику.


Так, при роботі із пальним Вікторія Величко радить керуватись двома методичними рекомендаціями:


  1. Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку запасів, затверджені наказом Мінфіну від 10.01.2007 №2;
  2. Методичні рекомендації щодо застосування спеціалізованих форм первинних документів з обліку виробничих запасів в сільськогосподарських підприємствах, затверджені наказом Мінагрополітики від 21.12.2007 №929.


Використання пального у агропідприємствах може бути декількох напрямів:


  1. використання для основної діяльності: тобто пальне для сівби, обприскування, поливу, збору врожаю, перевезення врожаю;
  2. пальне на супроводження: тобто на автомобіль агронома, на автомобіль керівника, на автомобіль збутовиків – тобто те, що обслуговує основне виробництво.


Також можуть бути інші витрати пального:


  1. перевитрата;
  2. крадіжка;
  3. негосподарське використання.


Придбати пальне можемо:


  1. за договором,

або

  1. перетворити його у паливні картки і далі це пальне зберігати у продавця на відповідальному зберіганні. А потім по цих паливних картках або талонах їхати і забирати це пальне. Але ми розуміємо, що таким чином пальне може забиратись або для адміністративних витрат, або для збутових витрат.


Адже коли агроном, керівник або інший персонал їде бере талон / картку і їде заправлятись на АЗС, то тут питань немає... А от коли ми говоримо про комбайн…, то тут використовуємо власні ємності для зберігання або використовуємо паливно-заправочну машину.


Якщо маєте і використовуєте ємності для зберігання пального, то вам потрібна ліцензія на зберігання пального.

Рекомендуємо статтю Заява на ліцензії на право зберігання пального для власних потреб, промислової переробки: заповнення, подання

Отже, коли ваші працівники поїдуть за таким пальним по картках або талонах, в обов’язковому порядку вони повинні вам привести касові чеки. Під час перевірки в першу чергу податківці перевірять наявність цих чеків, щоб порахувати пальне, яке було відправлено із паливороздавальних колонок та щоб перевірити, чи не виник у вас акцизний склад. А якщо відсутні чеки під час перевірки, і якщо буде перевищена норма, то податківці спіймають вас на відсутності акцизного складу.


Також не забуваємо про норми витрат палива і план відпуску палива.


Для оформлення багаторазового відпуску можна використовувати лімітно-забірні картки (форма № ВЗСГ-1). На підставі таких карток відображають передачу запасів між матеріально-відповідальними особами. Тобто, наприклад, буде передача від завсклада комбайнеру – робимо це через 203-й рахунок. Зрозуміло, треба це визначити у своєму плані рахунків.


Після заправки пальне залишається на балансі підприємства, але воно вже переходить зі складу підприємства в бак сільськогосподарської техніки. І для того, щоб це списати, нам потрібні норми пального.


Для того, щоб використовувати норми пального, треба розуміти залежність цього пального і відповідно нашої діяльності. Тобто кількість використаного пального буде залежати:


  1. від виду пального,
  2. від залишків у баку на початок і кінець роботи,
  3. від кількості виконаної роботи, від виду роботи,
  4. від погодних умов,
  5. від рельєфу місцевості, на якій працює наша сільськогосподарська техніка.

Рекомендуємо статті: Норми витрат пального: чи варто на них орієнтуватися в обліку, Списання палива на підприємстві: облік та зразки документів

Взагалі бухгалтеру агропідприємства потрібно фіксувати роботу сільськогосподарської техніки, роботу звичайного автомобільного транспорту, витрачання пального і нарахування заробітної плати. Адже податківці в першу чергу перевіряють використання техніки через відповідні документи про рух техніки через подорожні листи, якщо ви їх використовуєте в розширеному форматі, або маршрутні листи, або відповідальні листи з маршрутами.

Рекомендуємо статтю Подорожній лист і пальне: як правильно списувати, щоб не було штрафів

Також перевіряють Табель робочого часу і Відомості нарахування заробітної плати, щоб не було списання пального в нікуди.


Можна використовувати для підтвердження виконання роботи обліковий лист тракториста-машиніста і подорожній лист трактора.


Якщо ми заправили нашу техніку і зробили лімітно-забірні картки, то тут вже слід використовувати для повноцінного обліку книгу складського обліку або книгу складського обліку запасів. І той, і той варіант є доцільним.


Всі рекомендації Вікторії Величко та реальні ситуації дізнаєтесь переглянувши вебінар «Облік і податки аграріїв у 2025 році: зміни з червня, оформлення загибелі посівів, ПДВ та витрати». Також ви отримаєте:


  1. Презентацію.
  2. Довідник бухгалтера і ФОП «Як заповнити платіжну інструкцію на сплату податків і ЄСВ».
  3. Ексклюзивну колекцію для агробізнесу «Облікова політика & витрати: ТОП-10 бухгалтерських документів».
  4. Сертифікат учасника.


Джерело: 7eminar

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇