Чек в інтернет-торгівлі: коли та як формувати

При прийманні інтернет-магазином оплат від покупця з використанням інтернет-еквайрингу, виникають питання щодо необхідності фіскалізації таких операцій та заповнення реквізитів чеку. Про те як і коли формувати чек – далі в публікації


  1. Схема продажу товарів на умовах інтернет-еквайрингу
  2. Обов’язок фіскалізації при прийманні оплати за товари з використанням еквайрингу
  3. Момент формування чеку
  4. Реквізити чека РРО при розрахунку за допомогою сервісу еквайрингу без використання платіжного терміналу
  5. Реквізити чеку, пов’язані з формою оплати і засобом оплати


Схема продажу товарів на умовах інтернет-еквайрингу

Інтернет-магазини можуть продавати свої товари на умовах попередньої оплати і при цьому використовувати інтернет-еквайринг. Можливе як пряме укладання договорів з банками, так і залучення платіжних посередників.

Схема продажу товарів на умовах інтернет-еквайрингу працює в три етапи:


  1. операція з приймання платіжним сервісом коштів від покупця, про що формується відповідне електронне повідомлення про приймання коштів;
  2. операція безготівкового переказу платіжним сервісом коштів, прийнятих від покупця, на банківський рахунок продавця;
  3. передача товару покупцю.

Обов’язок фіскалізації при прийманні оплати за товари з використанням еквайрингу

Згідно з роз'ясненнями податкової та з урахуванням практики і висновків Верховного суду (ІПК ДПС від 04.05.2023 №1136/ІПК/99-00-07-04-01-06), приймання оплати за товари з використанням еквайрингу, незалежно від його виду (фізичного чи інтернет-еквайрингу), потребує обов'язкового застосування РРО та видачу або надсилання розрахункового документа встановленої форми та змісту на загальних підставах.

Верховний суд (Постанова ВС від 16.04.2021 у справі №520/7835/19) зазначив, що у разі доставки поштою або кур'єрською службою товару, придбаного на умовах передоплати із застосуванням платіжних сервісів LiqPay, WayForPay та інших аналогічних сервісів, суб'єкт господарювання повинен вкласти в поштове відправлення раніше роздрукований з використанням РРО розрахунковий документ встановленої законодавством форми і змісту на повну суму проведеної операції, що підтверджує факт купівлі-продажу товарів.

Коли мова йде про інтернет-еквайринг, маються на увазі операції з приймання в інтернеті, зокрема і на сторінці маркетплейсу, продавцем через фінансову установу реквізитів картки. Приймання реквізитів картки є аналогом операції прийняття до оплати платіжної картки, що чітко вписується у визначення розрахункової операції в розумінні Закону про РРО.

Момент формування чеку

При цьому операції авторизації картки можуть відбуватися вночі, рано-вранці, в суботу або в неділю. Також можлива ситуація, коли гроші з картки вже списані, а товару на складі може не бути або товар може дуже довго йти до покупця.

Згідно з роз'ясненням ДПС (ЗІР, категорія 109.19), за умови проведення розрахунків дистанційно, фіскальний касовий чек має видаватися споживачу або безпосередньо під час здійснення розрахунків з ним, або не пізніше моменту отримання ним товару.


При цьому паперова та електронна форма фіскальних чеків є рівнозначними між собою та можуть видаватися у будь-якому випадку. Найголовніше, щоб чек був виданий покупцеві, а до моменту формування замовлення та відправки немає сенсу заздалегідь формувати чек.


Реквізити чека РРО при розрахунку за допомогою сервісу еквайрингу без використання платіжного терміналу

Всі реквізити чека РРО можна умовно поділити на два види:


  1. звичайні реквізити, які містяться при продажу будь-якого товару;
  2. карткові реквізити, які мають бути присутні у фіскальному чеку у разі розрахунків платіжними картками.

У разі проведення розрахунків за допомогою сервісу еквайрингу без використання платіжного терміналу, як зазначає податкова (ЗІР, категорія 109.10), відсутні обставини, що супроводжують обов'язок друкувати рядки 12 17 фіскального чеку, а удосконалення програмного забезпечення РРО/ПРРО та / або наявність можливості зазначати такі реквізити методом введення вручну не призводить до виникнення обов'язку друкувати рядки 12 17 фіскального чеку при створенні кожного розрахункового документа.

Отже, у разі інтернет-еквайрингу, коли немає фізичного платіжного терміналу, рядки з 12 по 17 в чеку не формуються.

Реквізити чеку, пов’язані з формою оплати і засобом оплати

Разом із тим, серед обов'язкових реквізитів фіскального чеку є рядки, пов'язані з формою оплати і засобом оплати. При оплаті через інтернет-еквайринг та платіжні сервіси (Іnterkassa, Portmone, LiqРay, Mono, NovaPay, EasyPay, тощо) в рядку 18 фіскального чеку зазначається форма оплати «БЕЗГОТІВКОВА», а в рядку 19 платіж Іnterkassa, Portmone, LiqРay, Mono, NovaPay, EasyPay, тощо (за вибором суб’єкта господарювання).

Джерело: 7eminar

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇