- Ведення військового обліку на підприємстві: окрема посада чи виконання обов’язків
- Доплата за ведення військового обліку: позиція Мінсоцполітики та Держпраці
- Доплата за ведення військового обліку: рішення суду про її необов’язковість
- Доплата за ведення військового обліку: позиція ТЦК
- Висновки
Ведення військового обліку на підприємстві: окрема посада чи виконання обов’язків
Ще з 5 січня 2023 року діє Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затверджений постановою КМУ від 30.12.2022 №1487 (далі – Порядок №1487).
Так, за наявності на військовому обліку менш як 500 призовників, військовозобов’язаних та резервістів обов’язки щодо ведення військового обліку покладаються на особу служби персоналу, якій встановлюється доплата в розмірі до 50% посадового окладу, а для державних службовців – в межах економії фонду оплати праці (п. 10 Порядку №1487).
Тобто, якщо більше ніж 500 призовників, військовозобов’язаних і резервістів, то потрібна окрема посада інспектора з військового обліку. А окрема посада передбачає встановлення оклад.
Якщо ж на підприємстві менше ніж 500 призовників, військовозобов’язаних і резервістів, тоді обов’язки із ведення військового обліку слід покласти на працівника служби персоналу.
Якщо такого працівника немає, обов’язки із ведення військового обліку покладаються на спеціаліста, який веде облік працівників (п. 8 Порядку №1487).
Тобто, є кадровик, призначаємо його (за його згоди) відповідальним за ведення військового обліку. Кадровика немає, призначаємо іншу особу, яка веде кадровий облік на підприємстві
Доплата за ведення військового обліку: позиція Мінсоцполітики та Держпраці
Як говорили, за виконання обов’язків із ведення військового обліку встановлюється доплата до 50% посадового окладу.
Для прикладу. Інспектор з кадрів погодився вести військовий облік. Відповідні обов’язки внесли до посадової інструкції інспектора з кадрів. За виконання посадових обов’язків передбачено посадовий оклад. Тобто наче б то і доплачувати не потрібно, адже є посадові обов’язки – є посадовий оклад.
Мінсоцполітики ще у 2018 році надавало свої роз`яснення з приводу такої доплати й зазначило наступне:
Якщо на посадову особу кадрового підрозділу або служби управління персоналом покладаються додаткові обов`язки з ведення військового обліку, які не передбачено посадовою інструкцією, то за їх виконання встановлюється відповідна доплата. Зазначене відповідає функціональному призначенню доплат і надбавок, що є елементами тарифної системи, за допомогою яких компенсують відхилення від умов роботи, що визнаються нормальними й безпосередньо не враховуються в тарифних ставках і посадових окладах. Якщо в посадовій інструкції, наприклад, інспектора з кадрів, визначено завдання з ведення військового обліку, то доплата, передбачена Порядком, не виплачується. У такому разі фахівець кадрової служби при веденні військового обліку виконує свої безпосередні обов`язки та отримує відповідну оплату з урахуванням виконання зазначених функціональних обов`язків
Із позицією Держпраці можна також ознайомитися тут.
Доплата за ведення військового обліку: рішення суду про її необов’язковість
У справі №140/14729/24 від 10.04.2025, яку розглядали у Волинському окружному адмінсуді, особа, відповідальна за ведення військового обліку, просила:
- визнати протиправною бездіяльність роботодавця щодо ненарахування та невиплати доплати за ведення військового обліку;
- стягнути доплату у розмірі 50% посадового окладу за період з 14.08.2020 по 03.09.2024.
Особа наводила такі аргументи
- її було офіційно призначено відповідальною за ведення військового обліку трьома окремими наказами;
- обов’язки з військового обліку, на її думку, не входили до функціональних обов’язків, тому вони були додатковими;
- відповідно до п. 10 Порядку №1487 вона має право на доплату до 50% посадового окладу.
Роботодавець же стверджував:
- обов’язки з ведення військового обліку входили до функціональних обов’язків позивачки;
- усі посадові інструкції були затверджені і містили пункт про ведення військового обліку;
- відповідно доплата не належить, бо не йдеться про додаткові обов’язки.
Але суд відмовив у задоволенні позову відповідальній особі. Суд вказав, що:
- усі обов’язки з ведення військового обліку були прописані в посадових інструкціях позивача;
- позивачка була ознайомлена з цими інструкціями і підписала їх;
- доплата за Порядком №1487 передбачена лише у разі покладення додаткових обов’язків, які не охоплені основною посадою.
Тобто суд вважає, що коли обов’язки із ведення військового обліку передбачені в посадовій інструкції, доплату встановлювати не потрібно, оскільки це посадові обов’язки.
Доплата за ведення військового обліку: позиція ТЦК
Результати перевірок ТЦК свідчать про те, що більшість ТЦК зазначає відсутність доплати за ведення військового обліку як порушення.
Оскільки саме ТЦК є тим органом, який має право накладати штрафи за неналежне ведення військового обліку, роботодавці у багатьох випадках приймають рішення про здійснення доплати.
Висновки
- Доплата за ведення військового обліку до 50% окладу передбачена, якщо обов’язки не включені до посадової інструкції і є додатковими. Якщо обов’язки прописані в інструкції – доплата не виплачується, бо це частина основної роботи.
- Мінсоцполітики та Держпраці підтверджують: обов’язки, визначені посадовою інструкцією, оплачуються через оклад. Судова практика також стоїть на стороні роботодавця, якщо обов’язки передбачені інструкцією.
- ТЦК вимагає наявності доплати та часто фіксує її відсутність як порушення. Це змушує роботодавців доплачувати, навіть коли формально підстав для цього немає.
- Зверніться до свого ТЦК з письмовим запитом з проханням роз’яснити питання щодо доплати за ведення військового обліку з огляду на рішення суду, позицію Мінсоцполітики та Держпраці. В запиті додатково задайте питання щодо можливості не додавати обов’язки із ведення військового обліку до посадової інструкції, а зазначати такі обов’язки, як додаткові, у відповідному наказі підприємства.
Джерело: kadroland