Використання 231 рахунку. Закриття місяця. Незавершене виробництво

Використання 231 рахунку в бухобліку останнім часом привертає до себе увагу аналітиків бухобліку. Проте питання не є настільки дискусійним і неоднозначним, оскільки бухгалтерський облік у великій мірі це регламентована діяльність, яка має чіткі правила, та подекуди, звісно, вимагає тверезого професійного судження


  1. Нормативна база та обов’язковість застосування рахунку 231
  2. Для яких підприємств облік на 231 рахунку є обов’язковим
  3. Використання рахунку 903
  4. Регламент закриття місяця: які операції слід виконати
  5. Висновки


Нормативна база та обов’язковість застосування рахунку 231


НПСБО 9 «Запаси», 16 «Витрати», 18 «Будівельні контракти» класифікує та визначає витрати, деталізує їхні складові та характер, групує витрати за економічними елементами тощо. Проте, як НПСБО, так і МСФО не дає визначення щодо бухгалтерських рахунків, на яких слід вести накопичення таких витрат.


Законодавство України все-таки скеровує нас на підзаконний нормативний документ, який встановлює призначення та порядок ведення рахунків бухгалтерського обліку для узагальнення методом подвійного запису інформації. Це загальновідома Інструкція, затверджена наказом Мінфіну від 30.11.1999 №291 (далі Інструкція №291).


Інструкція №291 стосується усіх підприємств (крім бюджетних та тих, хто працює за правилами МСФЗ), план рахунків є уніфікованим для всіх підприємств та забезпечує єдність відображення однорідних за змістом операцій. По суті, читаючи баланс підприємства А і підприємства В у вас буде однакове розуміння статей балансу та розшифровок до них.


Класи рахунків 0-7 є обов’язковими для всіх підприємств. Тобто виключень щодо використання рахунку 231 класу 2 немає. Звісно при умові, що у вашого підприємства є інформація, яка має відображатись у складі витрат собівартості виробництва.


Згідно положень Інструкції №291, рахунок 231 «Виробництво» призначений для узагальнення інформації про витрати на виробництво продукції (робіт, послуг).


Перелік підприємств, яким слід використовувати цей рахунок значний, проте основною характерною ознакою використання даного рахунку є наявність певних виробничих процесів, які потребують акумулювання та аналітики витрат. В першу чергу це стосується:


  1. матеріальних витрат,
  2. витрат на оплату праці,
  3. витрат на амортизацію виробничого обладнання,
  4. загальновиробничих витрат (та їх розподілу).


Окрім того, наведені коректні бухгалтерські проведення у даній Інструкції №291 дають право зробити висновок, що при будь-якому використанні матеріальних ресурсів (запаси, МШП, напівфабрикати, запчастини, паливо…) у процесі виробництва, використання рахунку 231 є обов’язковим.



Дт 231

Кт 201

Дт 231

Кт 203

Дт 231

Кт 207

Дт 231

Кт 209

Дт 231

Кт 221

Дт 231

Кт 25, 26, 28


Для яких підприємств облік на 231 рахунку є обов’язковим


Необхідність використання 231 рахунку зумовлена самим виробничим процесом, і є базою для можливості підрахунку бухгалтерської та управлінської собівартості певного виду продукції, напівфабрикату, дає можливість оцінити чи витрати нормативні, чи є понаднормові втрати, оцінити наявність та частку браку, визначити вартість супутньої продукції та зворотніх відходів тощо.


І багато з вас абсолютно погодяться з твердженням, що виробники продукції повинні вести облік накопичення витрат на собівартість виробництва на рахунку 231.


Далі зупинимось на обґрунтованості і абсолютній необхідності використання 231 рахунку виконавцями робіт. Це і будівельно-монтажні, інші підрядні роботи, роботи з ремонту, транспортні послуги тощо.


Головною характеристикою знову ж таки виступає наявність матеріальних витрат на собівартість виконання такого виду робіт. Також важливо зазначити, що дуже часто при наявності таких видів робіт, підприємство використовує підрядний метод оплати праці і правильно розподілити понесені витрати на кожен вид робіт без використання адекватної аналітики неможливо. Отже, наявність у підприємства кількох видів послуг чи робіт однозначно призводить до необхідності формування аналітики по 231 рахунку з метою визначення собівартості конкретної послуги чи роботи.


Це важливо також з точки зору п. 188.1 ст. 188 Податкового кодексу України (далі ПКУ) (ПДВ зобов’язання на мінімальну базу). І хоча дане положення ПКУ говорить про звичайні ціни для продукції, робіт та послуг виготовлених власними силами, проте наголошуємо, що доводити звичайну ціну по відношенню до рівня вашої собівартості вам таки доведеться. І спиратися при цьому потрібно буде на накопичені витрати в обліку та підтвердити правомірність понесених витрат у тому розмірі та пропорціях, які закладені в технології (кошторисах) виробництва.


Проте, багато з вас скаже що не все так однозначно з послугами! І можливо, тут ви матимете рацію.


Використання рахунку 903


Є багато прихильників використання рахунку 903 замість застосування 231, при чому останній не хочуть використовувати як транзитний, оскільки накопичені витрати підприємства щомісячно в повному обсязі списують на 903 рахунок – собівартість реалізованих послуг. Даний спосіб ведення обліку не спотворює фінансовий результат, оскільки немає незавершеного виробництва, усі витрати повною мірою зменшують оподатковуваний дохід.


З цим можна погодитись при дотриманні наступних умов:


  1. Підприємство надає один вид послуг (наприклад оренда приміщення).
  2. Підприємство немає довготривалих контрактів і незавершених виробничих процесів.
  3. Підприємство не несе значних матеріальних витрат на надання такого виду послуг.
  4. Підприємство щомісячно закриває доходи / витрати.
  5. Даний метод обліку виробничих витрат прописано в Обліковій політиці підприємства.
Висновок: переважна більшість підприємств, крім торгових, мають виробничі процеси в тій чи іншій мірі

Накопичення витрат в обліку слід вести таким чином аби:


  1. мати можливість у відповідний момент звітного періоду сформувати фактичну собівартість продукції, робіт та / або послуг,
  2. мати можливість сформувати відповідні регістри накопичення таких витрат у розрізі аналітики обліку (види продукції, види наданих послуг, позамовний облік витрат щодо виконання робіт, облік витрат по переділам тощо).


Дана інформація дає можливість як оцінити правильність формування бухгалтерської собівартості для складання фінансової звітності, так і бути інформацією для аналізу для відділу маркетингу щодо визначення оптимальних цін продажу, для відділу розвитку для можливого скорочення чи оптимізації витрат з метою оптимізації ціни виробництва. Найкращий спосіб є у нас в арсеналі: це накопичення витрат на 231 рахунку з відповідною аналітикою.


Регламент закриття місяця: які операції слід виконати


При наявності звичайного виробничого циклу та періодичної реалізації товарів, робіт, послуг, підприємство щомісячно закриває період.


Перед закриттям періоду потрібно провести контролінг та певні регламентні операції:


  1. Ввести в облікову програму усі первинні документи на придбання та продаж.
  2. У випадку відсутності документів придбання, але фактично понесених витрат – сформувати під них резерви через 47 рахунок або створити внутрішні документи.
  3. Нарахувати усі необхідні та / або обов’язкові резерви (резерв відпусток, резерв сумнівних боргів, гарантійні резерви тощо).
  4. Нарахувати усі необхідні щомісячні (квартальні) податки (податок на нерухомість, земельний податок, екологічний податок).
  5. Розрахувати амортизацію ОЗ, ІНМА, НМА.
  6. Розподілити загальновиробничі витрати Дт 231 Кт 91.


Також незайвим буде перевірити коректність розподілу та правильність застосування бази розподілу.


Наступним етапом буде власне закриття місяця.


Для різних підприємств це будуть різні за характером операції.


Виробники продукції. На підставі інформації виробничого відділу потрібно сформувати кількість та вартість виготовленої готової продукції, оцінити наявність та вартість напівфабрикатів, зворотніх відходів та супутньої продукції. У випадку наявності незавершеного виробництва визначити кількість такого залишку та підтвердити його фактичну наявність.



Дт 26

Кт 231

Дт 24, 25

Кт 231


Виконавці робіт та послуг. На підставі наявної інформації щодо визнаних доходів періоду – визнати витрати, які понесені у зв’язку із отриманням таких доходів, витратами на собівартість реалізованих робіт та послуг.


Фактично потрібно зробити проведення: Дт 903 Кт 231


Критерії, пропорції, коефіцієнти тощо ви визначаєте згідно правил Облікової політики, керуючись при цьому правилами НПСБО 16 «Витрати» та Методичними рекомендаціями формування виробничої собівартості по галузях. Також основними документами в такому випадку будуть, як правило, акти прийому-передачі робіт, послуг.


У певної кількості підприємств після закриття місяця, тобто перенесення собівартості виготовленої продукції чи формування собівартості реалізованих робіт та / або послуг на 231 рахунку залишається певна вартість накопичених витрат. По суті це незавершене виробництво.


Для виробників продукції ця ситуація притаманна при довгих циклах виробництва, при наявності безперервного циклу виробництва.


Для виконавців робіт, зокрема, наприклад, будівельних, така ситуація взагалі є класичною, оскільки дати визнання доходів можуть дуже віддалятися в часі від дати фактично понесених витрат у зв’язку з довготривалими процесами виконання робіт, що пов’язано з характером робіт. Така сама ситуація виникає у тих підприємств, що створюють інформаційні продукти, розробників програмного забезпечення, виробники вина, коньяку, сирів.

На що потрібно звернути увагу бухгалтеру при наявності залишку незавершеного виробництва на 231 рахунку?

Потрібно звернути увагу на:


  1. Прозорість та ясність аналітичного обліку.
  2. Можливість провести облікову інвентаризацію такого залишку (історична дата формування таких витрат).
  3. Необхідність періодичної інвентаризації фактичних матеріальних залишків у незавершеному виробництві.


Висновки


  1. Закриття місяця одна з тих регламентних дій бухгалтера, яка періодично проводиться в обліку і відображає фінансовий стан на певну звітну дату, та водночас вимагає злагодженості дій усіх підрозділів організації. Встановлення дедлайнів по закриттю місяця для відділу продажу дуже спрощує процес закриття. Встановлення дедлайну для складського відділу чи відділу закупівель, дає можливість вчасно бачити усі придбані запаси та накопичені витрати.
  2. Завдання головного бухгалтера, чи бухгалтера, який відповідає за закриття місяця, подивитись на результат та процес обліково-оціночним способом.
  3. Облік налагодити максимально зрозуміло, оцінити наявність певних відхилень, правильність формування норм та виникнення понаднормових чи інших непланованих витрат. А також слідкувати за залишком незавершеного виробництва з метою уникнення необґрунтованих списань з 231 рахунку в кінці року.


Тетяна КРУПА, головний бухгалтер в компанії BOSCH SERVICE з понад 20-річним досвідом роботи в галузях виробництва, оптової торгівлі, послуг і будівництва


Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇