Критерії ризиковості платника ПДВ затверджені постановою КМУ від 11.12.2019 №1165.
Так, платника ПДВ можуть віднести до ризикових у випадку, зокрема, коли у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування (Критерій 8).
І найчастіше платників ПДВ відносять до ризикових за цим Критерієм 8.
Інформацію, яку використовує податкова при присвоєнні цього самого популярного восьмого Критерію, зібрали в окремий Довідник кодів ризиковості платників податків, який затверджений наказом ДПС від 11.01.2023 №17. А наказом ДПС від 05.03.2025 №195 до нього були внесені зміни, які мають позбавити реальний сектор економіки можливості включення до переліку ризикових.
Ми проводили вебінар з практикуючим податковим аудитором Ольгою Самофаловою на тему «ДПС оновлює критерії ризиковості – як уникнути блокування ПН/РК?».
На вебінарі лектор розповідала, чому коди ознак ризиковості важливі для всіх компаній та як їхнє знання допоможе уникнути блокування податкових накладних.
Пропонуємо ознайомитись із детальним аналізом від Ольги Самофалової кожного коду ризиковості платників податків. Адже платники мають тримати руку на пульсі та розуміти, які операції податкова досліджує детально і за які наші реальні операції може «прилетіти» така неприємна річ, як ризиковість.
01 | постачання / вивезення за межі митної території України товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом придбання, якщо постачальник не є виробником такого товару |
02 | придбання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом придбання, якщо придбання здійснюється не у виробника такого товару |
Що для податкового органу означає відсутність ланцюга?
Відсутність ланцюга для податкової – це лише відсутність реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
.
Це може статися коли:
- товар придбавається у фізичних осіб – сільгоспвиробники можуть придбавати сільгоспсировину для того, щоб заповнити свій фрахт
або
- коли придбаваються товари чи послуги у ФОПів.
Якщо у з ФОПами виникають дуже великі операції, то такі операції з ФОПами варто відображати в звіті 4ДФ. Крім того, не потрібно забувати про важливий рядок декларації з ПДВ - рядок 10.4, в якому платник має відображати операції з придбання товарів без ПДВ. Пам'ятаємо про цей рядок і обов'язково його заповнюємо, якщо у нас здійснюється закупка товарів, послуг у неплатників ПДВ. Потім буде легше доводити податківцям, що походження такого товару прослідковується. У вас будуть аргументи, що операції відображені у 4ДФ і відображені в рядочку 10.4
03 | постачання товарів / послуг за відсутності необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній / розрахунку коригування (відсутні відомості про об’єкти оподаткування), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.При цьому відсутнє придбання послуг із оренди об’єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг із оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг із оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо |
За словами Ольги Самофалової, тут платник має ідеально забезпечити відображення у ф. №20-ОПП складів, автомобілів, цехів і так далі.
І хоч у нас працює принцип укрупнення і начебто платник у ф. №20-ОПП може відобразити цілісний майновий комплекс, проте для того, щоб у податківців не виникали питання, де ми зберігаємо, де ми переробляємо, лектор радить відображати об'єкти окремо кожен, а не як цілісний майновий. Тоді у податківців буде інформація про те, що у нас дійсно є всі можливості і для очищення, і для сушіння, і для транспортування тощо. Водночас не забуваємо попереднє правило – якщо ми якусь послугу оренду перевезення придбаємо у не платників ПДВ, обов'язково ці обсяги відображаємо в рядочку 10. 4 декларації з ПДВ і у 4ДФ.
04 | постачання товарів, відмінних від придбаних, за відсутності умов та/або матеріальних ресурсів для виробництва таких товарів |
05 | постачання товарів платнику(ам) податку, який(і) здійснює(ють) постачання товарів, відмінних від придбаних (крім постачання виробнику таких товарів) |
06 | платник податку залучений до здійснення групою платників податку, у тому числі щодо яких прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, циклу операцій один із одним щодо придбання / реалізації одного й того ж товару / послуги для формування штучного обсягу такого товару / послуги |
Коди 4, 5, 6 не нові. Коди 4, 5 – це про зміну кодів – коли на вході у нас ЄРПН заходить один код, а виходить інший код. Це може відбуватися у виробників, в торгових підприємствах, наприклад, за рахунок комплектування.
Ольга Самофалова радить торговим підприємствам, які здійснюють комплектування, у яких відбувається зміна коду, подавати таблицю даних.
Код 6, як подарунок, приходить нам від наших контрагентів. Щоб не чекати виходу контрагента з ризикових і здійснювати реалізацію далі є дуже неприємний, але радикальний метод та максимально швидкий – це нарахування умовного продажу на товари чи послуги, які придбали у ризикового контрагента.
07 | відсутність відомостей щодо сплати сум єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та/або недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній / розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, необхідних для здійснення господарської операції) – для виробників товарів / постачальників послуг |
Код 7 - це про трудові ресурси, про кількість працівників, про рівень заробітної плати.
Наприклад, податківці вважають, що для міста Київ заробітна плата водія не може бути 13 000 грн. Так, законодавчо встановлена мінімальна заробітна плата 8000 грн. Але є у нас і певні вимоги ДПС, які вона нам ставить і вважає, що ми маємо дотримуватися. Їх зовсім не цікавить, що підприємство потрапило в ризикових і воно вже декілька місяців взагалі не працювало і про яку заробітну плату може йти мова. Тому не забуваємо подавати вже щомісячну зарплатну звітність, вірно відображати трудовій ресурси, договори ЦПХ. Обов'язково прикладаємо акти виконаних робіт і оплату за цими договорами ЦПХ.
08 | постачання сільськогосподарської продукції за відсутності придбання такої продукції, сплати земельного податку (сплати єдиного податку для платника податку, який перебуває на спрощеній системі оподаткування четвертої групи) та/або відсутності придбання пального, мінеральних добрив, посівного матеріалу (насіння), засобів захисту рослин, допоміжних послуг з вирощування сільськогосподарської продукції за наявності земельних ділянок |
Код 8 дуже небезпечний для невеликих фермерських господарств, роботи у яких здійснюються власними силами, власною технікою. Тому що він говорить нам про недостатність землі, недостатність ресурсів. І тут важливо подання всієї статистичної звітності та формування податкового кредиту. Маленькі фермерські господарства, особливо новоутворені, вони не завжди розуміють, як формувати цей податковий кредит, і вони працюють так, як працювали. Слідкувати за цим потрібно для того, щоб у нашому податковому кредиті були і мінеральні добрива, і пальне, і статистичну звітність подавати обов'язково.
09 | відсутність / припинення дії ліцензії, яка засвідчує право суб’єкта господарювання на виробництво, оптову та роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), якщо така діяльність підлягає ліцензуванню відповідно до вимог Закону України від 18 червня 2024 року № 3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (зі змінами) |
Код 9 начебто простий, зрозумілий. Але тут все не так просто – пригадуємо, що податкова може анулювати дії ліцензій заднім числом. І коли нам анулюють таку ліцензію заднім числом, відповідно автоматично до нас прилітає і такий неприємний ризик. Тобто, ми начебто вже здійснювали діяльність без ліцензії, нам ще півмільйона і мільйон штрафу, так ще й блокуються всі податкові накладні.
10 | у податковій звітності платника податку не відображено доходи, нараховані за виконані роботи чи надані послуги та виплачені самозайнятим та/або фізичним особам |
Код 10 не новий і дуже популярний. У податковій звітності платника податку не відображені доходи нараховані за виконані роботи чи надані послуги, виплачені самозайнятим особам, фізичним особам. Тут мова йде в першу чергу про 4ДФ. Для цілей ризиковості у 4ДФ мають бути відображені ФОПи.
11 | накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їхнього зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності та/або за відсутності придбання послуг зберігання |
Наступний код накопичення залишків не реалізованих товарів за відсутності недостатності місць для їх зберігання. Причиною такого такої ризиковості може бути відсутність інформації у ф. №20-ОПП. Або такою причиною може бути передача на відповідальне зберігання.
Як коректно відображати у ф. №20-ОПП відповідальне зберігання пояснює ДПС.
12 | постачання товарів / послуг платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, якщо дата подання податкової накладної / розрахунку коригування для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних за операцією з постачання припадає на період після дати прийняття щодо покупця рішення про відповідність такого покупця критеріям ризиковості платника податку |
13 | придбання товарів / послуг у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, якщо дата подання податкової накладної / розрахунку коригування для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних за операцією з придбання припадає на період після дати прийняття щодо постачальника рішення про відповідність такого постачальника критеріям ризиковості платника податку |
Коди 12, 13 про операції з ризиковими контрагентами. Ми вже говорили, що з цим робити – або чекати і не ставити кредит у декларації, або ж якщо поставили, то нарахувати умовні зобов'язання.
А що робити з постачанням?
Як не дивно, логіка у податкового органу однакова – що ви знімайте зобов'язання, зареєстровані на того постачальника, а реєструйте їх як на негосподарську діяльність, оскільки у вас цих товарних запасів чи послуг вже немає. Ви ж начеб-то підтвердили факт, що ви їх продали. Тільки покажіть, що ви не ризиковому контрагенту подали.
14 | постачання товарів / послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (∑накл), у зв’язку з придбанням товарів / послуг, не пов’язаних із господарською діяльністю платника податку, якщо постачальник не є виробником товару / послуги, що постачається |
Код 14 – постачання товарів за рахунок сформованого реєстраційного ліміту, який не пов'язаний з господарською діяльністю.
Яскравий приклад такої ризикової операції, є придбання дорогого легкового авто, яке потрапляє в податковий кредит, але цей податковий кредит ну дуже тригерить податкову. Адже в податковий кредит поставили легковий автомобіль, на якому там умовно бухгалтер у військкомат звіти подає. І наче б то цей податковий кредит правомірний, але контролери вважають, що за рахунок нього ви продаєте. І всі дороги зводяться до того, щоб його або не відображати, тому що він не пов'язаний з господарською діяльністю, або нарахувати умовні зобов'язання.
15 | постачання / придбання товарів з обмеженим терміном придатності за відсутності їхньої реалізації та/або переробки, та/або за відсутності відповідних засобів зберігання, та/або за відсутності придбання послуг зі зберігання, оренди відповідних основних засобів |
Код 15 – це товари з обмеженим терміном придатності. Тобто термін придатності закінчився і відповідно податкова робить висновок, що це не господарське використання.
16 | керівник та/або особа, яка має право підпису (посадова особа платника податку), є особою, що займає аналогічну посаду більше ніж у п’яти (включно) платників податків |
17 | формування реєстраційного ліміту (∑накл) за рахунок операцій із придбання робіт та послуг в значних обсягах за відсутності об’єктивних умов (можливостей) їхнього використання в господарській діяльності |
Ольга Самофалова звертає увагу на код 16. Він зовні дуже простий – керівник більше ніж на 5 підприємствах займає аналогічну посаду. І ці підприємства не обов’язково лише платники ПДВ. І якщо, наприклад, одне підприємство отримує статус ризикового, то інших підприємств-платників ПДВ, де така особа є директором, також можуть включити до ризикових.
18 | у податковій звітності платника податку (крім виробників товарів) відображено доходи, нараховані та виплачені самозайнятим особам, які не мають необхідних об’єктів оподаткування та чисельності трудових ресурсів, необхідних для здійснення фінансово-господарських операцій в обсягах, відображених у податковій звітності платника податку |
На код 18 потрібно звернути увагу платникам, які у фізичних осіб та у ФОПів придбають послуги. Це бухгалтерський облік, юридичні послуги та інші нематеріальні послуги. Навіть якщо ми у ФОПа придбаємо будь-які роботи, то податкова перевіряє по ланцюгу:
- чи декларує цей ФОП найману працю,
- чи декларує ФОП договори ЦПХ,
- чи звітує ФОП про ФОПів.
Також ФОПи мають відображати свою техніку, обладнання тощо, тобто для того, щоб коли податкова відкрила контрагента, вона побачила, що в нього є.
19 | подання платником податку для реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних із метою вивезення за межі митної території України товару, до якого застосовується режим експортного забезпечення відповідно до вимог статті 192 Закону України від 16 квітня 1991 року № 959-XII «Про зовнішньоекономічну діяльність» (зі змінами), походження якого не прослідковується за ланцюгом придбання та платник податку не є виробником такого товару |
Код 19 - це новий код для платників, які працюють в режимі експортного забезпечення. Режим новий, запрацював лише з грудня, питань по цьому режиму дуже багато, і саме в цьому режимі будуть досліджуватися реалізація сільськогосподарських товарів, походження, яких не прослідковується за ланцюгом придбання.
20 | у контролюючого органу наявна інформація щодо неможливості проведення документальної виїзної перевірки платника податку у зв’язку з відсутністю такого платника (посадових осіб платника податку або його законних (уповноважених) представників) за податковою адресою та/або за місцем провадження господарської діяльності |
Код 20 також новий і він дозволить податківцям відразу включати до ризикових платника, по якому складено акт про відсутність за місцем знаходження. На жаль, такі ситуації трапляються навіть у реальних платників.
Отже, проаналізувавши ці коди бачимо:
- що нічого такого кардинального, щоб могло захистити платника, не вбачається. Нема такого, щоб платник був стовідсотково спокійний, що він до ризиковості не втрапить,
- коди все одно залишаються не дуже однозначним, формулювання у них дуже розмиті.
Якщо вас цікавить:
- за якими критеріями ДПС визначає ризикових платників ПДВ, які операції викликають підозру та як це впливає на бізнес,
- покроковий алгоритм дій для виключення зі списку ризикових платників та ефективного розблокування ПН/РК,
то радимо прослухати лекцію Ольги Самофалової «ДПС оновлює критерії ризиковості – як уникнути блокування ПН/РК?»
Джерело: 7еminar
Довідник:
Довідник кодів ризиковості платників податків
Статті на тему:
Як позбутися ризикового статусу платника ПДВ