Військовий збір, пільги, податки в Дія City: зміни до змін опубліковано!
Почну із захоплюючої історії «про внесення змін до змін». 4 грудня парламент прийняв у цілому законопроєкт № 9319, в якому була правка до Закону №4015 про підвищення податків щодо скасування оподаткування «заднім числом». 25 грудня Закон підписано Президентом і опубліковано в той же день. Отже, з 1 жовтня податки переносять на 1 січня 2025 року для ФОПів та юросіб-єдинників ІІІ групи.
Змінами підкоригували норми щодо сплати військового збору, а саме:
- ФОП на загальній системі нову ставку ВЗ 5% будуть застосовувати до загального річного доходу 2025 року, а до загального річного доходу 2024 року – ставку 1,5%;
- січень 2025-го стане першим місяцем, за який ФОПам на ЄП груп 1, 2 та 4 потрібно буде сплачувати ВЗ. Водночас для певних ФОПів на ЄП груп 1 та 2 передбачено надання пільг з ВЗ, а саме: для тих, які перебувають на тимчасово окупованих територіях, у відпустці або на лікарняних, а також для військовослужбовців;
- I квартал 2025 року стане першим кварталом, за який ФОПи та юридичні особи на ЄП групи 3 будуть сплачувати ВЗ;
- для фізичних осіб сплата ВЗ за декларацією про майновий стан і доходи за 2024 рік буде здійснюватися за ставкою 1,5%. Виняток становлять отримані вже з 01.12.2024 суми оподатковуваних доходів від операцій з майном, доходу у вигляді вартості успадкованого чи отриманого у дарунок майна, що будуть оподатковуватися за новою ставкою 5% (незалежно від зазначення таких доходів у річній податковій декларації про майновий стан і доходи за 2024 рік).
Змінами також виправлено інші недоліки Закону №4015, а саме:
- звільнення від ВЗ усіх мобілізованих ФОПів;
- скасування ВЗ для е-резидентів;
- зарахування сплаченого ФОПами ВЗ у рахунок мінімального податкового зобов’язання та інші уточнюючі положення.
Крім того, нагадаємо, що Закон №4113 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів щодо стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні», розроблений з метою вдосконалення оподаткування резидентів Дія
Сіті та їх спеціалістів, передбачає:
- для резидентів Дія City зі статусом стартапів – скасування норми про незастосування пільгової ставки ПДФО 5% та мінімального ЄСВ до доходів спеціалістів, якщо їхня кількість становить менше 9 осіб;
- запобіжник проти зловживань. Якщо стартап не виконав критерії до завершення другого року перебування у статусі резидента Дія City, то треба буде доплатити ПДФО та ЄСВ;
- звільнення від оподаткування податком на виведений капітал благодійної допомоги, наданої резидентами Дія City на користь ЗСУ;
- отримання гіг-контракторами можливості здобувати дуальну освіту;
- усунення з гіг-контрактів вимоги підписання актів на послуги і звільнення від ПДВ послуг, наданих іноземцям;
- посилення антикритеріїв резидентства Дія City на період дії воєнного стану та післявоєнний період.
Усі зміни, які будуть діяти для «єдинників» з 1 січня, розглянемо 30 грудня на онлайн-конференції «Бухгалтерське новорічне меню: зміни у ПРРО – 2025 та нові вимоги для ФОПів і найманих працівників з 1 січня».
Бронювання деяких працівників автоматично продовжено на місяць
19 грудня відбулася наймасштабніша зовнішня кібератака на держреєстри України. І це призвело до тимчасового призупинення роботи Єдиних та Державних реєстрів, які перебувають у компетенції Мінʼюсту. Фахівці цілодобово працюють над відновленням сервісів.
Для забезпечення послуг запроваджено тимчасові механізми на базі паперових носіїв. Усі дії, здійснені поза реєстрами, будуть внесені до системи після відновлення.
Інформацію про порядок надання послуг можна знайти на офіційних ресурсах Міністерства юстиції та міжрегіональних управлінь юстиції. Через кібератаку на держреєстри КМУ автоматично продовжив строк діючих бронювань на місяць. Це стосується бронювань, які були чинними станом на 19 грудня 2024 року та надані відповідно до постанови КМУ від 27.01.2023 №76.
Наприклад, якщо строк дії бронювання працівника завершувався 20 грудня 2024 року, його автоматично продовжено до 20 січня 2025 року. Якщо ж бронювання завершилося до 19 грудня, тобто до кібератаки, роботодавці зможуть його поновити після відновлення роботи реєстрів.
Крім того, 26 грудня на єдиному порталі державних послуг «Дія» відновили функцію бронювання від мобілізації. Отже, можете вже бронювати співробітників. «Дія» сама підтягує працівників, яких можна забронювати, і перевіряє відповідність вимогам. Подаєте заяву і чекаєте 72 години, далі окрему відповідь щодо кожної особи отримаєте в особистому кабінеті заявника. Зверніть увагу, що:
- бронювання, які надані Міністерством економіки або через портал «Дія», продовжуються автоматично на місяць, але не довше ніж до 28 лютого 2025 року;
- Міністерство оборони зобов’язане протягом 5 днів після набрання чинності постановою внести відповідні зміни до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
Це рішення спростить процедуру продовження бронювань, особливо для тих, хто працює у критично важливих галузях або бере участь у забезпеченні економічної стабільності країни.
Про проблеми отримання та підтвердження «критичності» та успішне проходження перевірок ТЦК дізнаєтесь 3 січня на майстер-класі «Все, що потрібно бухгалтеру й кадровику з 1 січня: зарплатні показники, щорічні відпустки, зарплатна звітність, отримання «критичності» та перевірки ТЦК».
Нові вимоги до форми та змісту чеків ПРРО: перехідний період до 1 березня
Мінфін вирішив продовжити до 1 березня 2025 року перехідний термін для запровадження нових вимог до форми та змісту розрахункових документів, який затверджений наказом № 601 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 21 січня 2016 року №13» (далі – наказ №601).
Термін продовжено з метою здійснення суб’єктами господарювання заходів з налаштування роботи РРО / ПРРО для забезпечення формування ними фіскальних чеків за новою формою та змістом.
Водночас для магазинів безмитної торгівлі при продажу алкогольних напоїв та/або тютюнових виробів передбачено можливість протягом трьох місяців від дати набрання наказом чинності видавати розрахункові документи за «старою» формою. Однак потрібно обов’язково зазначати реквізити паспортного документа покупця товару, вагу одиниці тютюнового виробу, кількість тютюнових виробів в одиниці товару (пачці), міцність алкогольних напоїв та об’єм (у літрах) одиниці товару (пляшки).
Нагадаю, що Мінфін Наказом №601 вніс зміни до:
- Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів (далі – Положення);
- Порядку подання звітності, пов’язаної із використанням книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок);
- Інструкції щодо заповнення Звіту про використання книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок) за формою №ЗВР-1.
Крім того, змінами передбачено:
- визначення понять «платіжний термінал, з’єднаний з РРО / ПРРО» та платіжний термінал, поєднаний з РРО / ПРРО;
- можливість зазначати у фіскальному касовому чеку спрощену назву товару та використання для визначення групи товарів чи послуг ДК 016:2010;
- визначення ідентифікатора електронної марки акцизного податку / серійного номера електронної марки акцизного податку обов’язковим реквізитом розрахункового документа при роздрібній торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах;
- доповнення форм розрахункових документів реквізитами паспортного документа та інформацією, необхідною для контролю обсягів проданих тютюнових виробів та алкогольних напоїв (для магазинів безмитної торгівлі).
Наказ №601 набирає чинності з дня, наступного за днем його офіційного опублікування.
Мінфін підготував проєкт наказу, яким запропоновано продовжити на 2 місяці, до 1 березня 2025 року, перехідний термін для запровадження нових вимог до форми та змісту розрахункових документів. Зазначений наказ найближчим часом буде подано для державної реєстрації до Мін’юсту. І є час для того, щоб всі могли налаштувати РРО / ПРРО.
А після 1 березня 2025 року у разі видачі фіскального чека за старою формою він не вважатиметься розрахунковим документом.
Тому за перше порушення торговця можуть оштрафувати на суму 100% вартості проданих з порушеннями товарів, а за наступні – на суму 150%. Якщо у бухгалтерів є запитання з бухгалтерського обліку та оподаткування, а також складання звітності та виправлення помилок в обліку, звертайтеся на наш унікальний сервіс «Особистий консультант» і отримаєте відповідь від 15 хвилин до 24 годин.
Перевірте, чи не включили ваше підприємство до планів перевірок ДПС і ПФУ на 2025 рік
Відповідно до п. 77.1 ПКУ ДПС повинна оприлюднювати на своєму офіційному вебсайті план-графік документальних планових перевірок до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки, а потім щомісяця вносити до нього зміни.
Отже, на сайті ДПС вже з’явився план-графік перевірок на наступний рік. Перевірити, чи не потрапили ви під пильне око податківців, можна у зручному довіднику.
Крім того, Пенсійний фонд України оприлюднив план перевірок на 2025 рік.
ПФУ наказом від 26.11.2024 №150 затвердив Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Пенсійного фонду України на 2025 рік.
Перевірки будуть здійснюватися у сфері загальнообов’язкового державного пенсійного страхування. До плану включили 954 суб’єкта господарювання.
Ознайомитися з планом-графіком можна за посиланням.
З 24 грудня для платників ЄП діятимуть нові форми реєстраційних документів
Мінфін наказом від 11.09.2024 №440 виклав у новій редакції заяву про застосування спрощеної системи оподаткування. Зміни внесено в частині:
- забезпечення можливості платникам єдиного податку самостійної відмови від застосування спрощеної системи оподаткування у разі набуття ними статусу резидента Дія Сіті, визначеної пп. 10 пп. 298.2.3 XIV ПКУ;
- заміни відомостей з КОАТУУ на КАТОТТГ. Оновлено п. 6 заяви «Місце провадження господарської діяльності (адреса, індекс)».
Крім того, внесено зміни до Розрахунку доходу за попередній календарний рік, що передує року переходу на спрощену систему оподаткування. Зокрема, у новій редакції викладено пункт 5.1 розділу 5 «Доходи, отримані суб’єктом господарювання за попередній календарний рік». Так, слова «доходи у грошовій формі (готівковій та/або безготівковій)» замінено словами «доходи в грошовій формі (готівковій або безготівковій, у тому числі з використанням електронних грошей)». Внесено також інші «косметичні» зміни до текстів форм. Цей наказ набере чинності через 60 днів з дня його офіційного опублікування. Його опубліковано 25.10.2024. Тож нова форма заяви та розрахунку доходу почала діяти з 24 грудня 2024 року.
Як працюватимуть СЕП, Казначейство та банки в період завершення 2024 року на початку 2025 року
Державна казначейська служба України (далі – Казначейство) повідомляє, що у період завершення бюджетного 2024 року та початку 2025 року останнім днем проведення платежів клієнтів органів Казначейства через систему електронних платежів Національного банку України (далі – СЕП НБУ) в бюджетному 2024 році є 27 грудня 2024 року.
Останнім днем проведення платежів за видатками на національну безпеку і оборону та на здійснення заходів правового режиму воєнного стану є 30 грудня 2024 року.
Прийняття електронних документів клієнтів із системи дистанційного обслуговування «Клієнт-казначейства – Казначейство» (далі – СДО) до облікових систем АС «Є-Казна Доходи», АС «Є-Казна» здійснюється в такий час:
- 27 та 30 грудня 2024 року – до 17.30;
- 28 та 29 грудня 2024 року – до 16.00;
- з 31 грудня 2024 року по 1 січня 2025 року прийняття органами Казначейства електронних документів від клієнтів через СДО не здійснюється. Клієнтська частина СДО у зазначений період працює у штатному режимі (доступний перегляд інформації, друк виписок, функції формування та візування документів).
У період з 27 грудня 2024 року по 30 грудня 2024 року Казначейство працює в СЕП НБУ у звичайному режимі та здійснює зарахування надходжень до бюджетів усіх рівнів та інших платежів (поповнення рахунків з електронного адміністрування податків, перерахування коштів єдиного соціального внеску, митних платежів тощо) на рахунки, відкриті в Казначействі.
У період з 31 грудня 2024 року по 1 січня 2025 року включно міжбанківські платіжні операції через СЕП НБУ від Казначейства та / або на адресу Казначейства не здійснюються (учасники СЕП НБУ не зможуть здійснювати платежі на адресу Казначейства, а Казначейство – на адресу учасників СЕП).
Починаючи з 2 січня 2025 року органи Казначейства працюють у звичайному режимі.
Нацбанк також визначив регламент роботи системи електронних платежів НБУ (далі – СЕП) та порядок роботи банківської системи України в період завершення 2024 року та на початку 2025 року.
У цей період, як і впродовж всього 2024 року, СЕП працюватиме в цілодобовому режимі 24/7 із датою поточного календарного дня згідно з Технологічним регламентом роботи системи.
Для забезпечення безперебійної діяльності банківської системи України та належного обслуговування клієнтів банки зобов’язані заздалегідь підкріпити свої каси та банкомати готівкою різних номіналів.
Джерело: 7eminar