
Експерт
Консалтингова компанія White ConsultingWhite Consulting Group – команда податкових менеджерів і бухгалтерів-практиків
Стаття розбирає практичний кейс взаємовідносин українського підприємства з резидентом Туреччини, організаційно-правова форма якого входить до Переліку №480. Автор пояснює, чому звичайний інформаційний лист від контрагента не звільняє від обов’язку збільшувати фінансовий результат на 30%. У матеріалі наведені чіткі вимоги ДПС та Узагальнюючої податкової консультації щодо форми, легалізації та змісту підтвердного документа, який дозволить уникнути податкових різниць

Підприємство має ділові відносини із нерезидентом Туреччини, організаційно-правова форма якого включена до Переліку №480. Чи допоможе довідка про сплату податків, отримана від такого нерезидента в довільній формі, уникнути застосування 30% коригування для таких операцій?
Відповідь:
Підприємство мало взаємовідносини з нерезидентом Туреччини, організаційно-правова форма якого входить до Переліку організаційно-правових форм нерезидентів, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України від 04.07.2017 №480 (далі – Перелік №480).
Податковий орган направив підприємству лист, з проханням надати пояснення, щодо причин невідображення даних операцій в додатку РІ до декларації з податку на прибуток.
Своєю чергою, Підприємством отриманий лист від резидента Туреччини в якому вказано наступне:
Даним листом ми підтверджуємо, що компанія сплатила всі податки за 2025 рік у Туреччині.
Проте, даний лист не може слугувати підтвердженням, тому у підприємства немає жодних чітких пояснень, які дають можливість не збільшувати фінрезультат (шляхом відображення 30-% в додатку РІ).
З метою належної відповіді на запит податкового органу та незастосування 30-% коригування необхідно отримати довідку від резидента Туреччини від відповідного органу легалізовану належним чином.
На це також звертає увагу і податковий орган в наступних роз’ясненнях:
Узагальнююча податкова консультація (УПК) від 14.05.2021 №266, про що зазначено в питанні №6:
Якщо нерезидент, організаційно-правова форма якого включена до зазначеного Переліку, сплачує податок на прибуток (корпоративний податок) у державі, в якій він зареєстрований як юридична особа (за даними відповідного бізнес–реєстру (торговельного, банківського або іншого реєстру, в якому фіксується факт державної реєстрації компанії, організації) у відповідній організаційно–правовій формі), такий нерезидент може вважатися податковим резидентом зазначеної держави. Відповідно, якщо платник податку на прибуток підприємств здійснює операції з таким контрагентом – нерезидентом, для платника податку відсутні підстави збільшувати фінансовий результат до оподаткування податком на прибуток підприємств на різниці, визначені підпунктами 140.5.4 та 140.5.51 пункту 140.5 статті 140 розділу III Податкового кодексу України (далі – Кодекс, ПКУ). Достатнім підтвердженням для цього буде документ, який свідчитиме про сплату податку нерезидентом у відповідній державі у періоді здійснення операції, у загальному розумінні (наприклад, у якості зареєстрованого платника податку на прибуток (корпоративного податку). Така довідка має містити інформацію про сплату податку саме нерезидентом, який є контрагентом платника податків, а не іншими фізичними, юридичними особами або утвореннями без статусу юридичної особи (зокрема, засновниками партнерства як організаційно-правової форми нерезидента тощо).
Зазначені підпункти статті 140 розділу III Кодексу не містять спеціальних вимог щодо форми документа для підтвердження сплати податку нерезидентом, а також вимог щодо органу, який має видавати такий документ. Водночас, з урахуванням вимог пункту 103.5 статті 103 глави 10 розділу II Кодексу, доцільним є отримання від контрагента документа, що виданий фінансовим (податковим) органом відповідної країни, за формою, затвердженою згідно із законодавством цієї країни. Такий документ повинен бути належним чином легалізований та перекладений відповідно до законодавства України.
Зазначений документ, одержаний від контрагента – нерезидента, зберігається у платника податку на прибуток підприємств і має бути наданий:
на запит контролюючого органу, поданий відповідно до статті 85 глави 8 розділу II Кодексу, під час проведення документальної перевірки за звітний період, за підсумками якого платником податку прийнято рішення про незастосування коригування фінансового результату до оподаткування податком на прибуток підприємств на різниці, визначені підпунктами 140.5.4–140.5.51 пункту 140.5 статті 140 розділу III Кодексу,
або
на письмовий запит контролюючого органу про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження, надісланий платнику податку відповідно до пункту 73.3 статті 73 глави 8 розділу II Кодексу.
ІПК від 16.01.2026 №373/ІПК/99-00-21-02-02:
…платник податків, який проводить операції із нерезидентом, організаційно-правова форма якого включена до Переліку №480, може бути звільнений від обов’язку збільшувати фінансовий результат до оподаткування податком на прибуток підприємств податкового (звітного) року на різниці, визначені пп. 140.5.4 п. 140.5 ст. 140 ПКУ за умови надання документа (довідки), що підтверджує сплату податку на прибуток (корпоративного податку) за звітний рік саме нерезидентом, виданого фінансовим (податковим) органом держави, за формою, затвердженою згідно із законодавством цієї країни, який належним чином легалізований та перекладений відповідно до законодавства України.
Довідка, яка підтверджує, що нерезидент, організаційно-правова форма якого включена до Переліку №480, є резидентом держави, з якою заключений міжнародний договір, не є тотожною документу, що підтверджує сплату нерезидентом податку на прибуток (корпоративного податку) та відповідно не може бути застосована для цілей звільнення від обов’язку збільшувати фінансовий результат до оподаткування податком на прибуток підприємств податкового (звітного) року на різниці, визначені пп. 140.5.4 п. 140.5 ст. 140 ПКУ.
Підприємства та ФОП можуть придбавати іноземну валюту для забезпечення витрат працівників під час закордонних відряджень. Для цього необхідно подати до банку відповідну заяву, а в окремих випадках купівля валюти може здійснюватися без документального підтвердження підстав у межах установленого НБУ ліміту. Розглянемо, як правильно оформити таку операцію та які правила діють сьогодні

Працівники підприємств, зареєстрованих на тимчасово окупованих територіях або в районах активних бойових дій, можуть розірвати трудовий договір дистанційно через Дію. З 9 жовтня 2026 року сервіс доступний у розділі «Обрій.Робота». Згода роботодавця та наказ про звільнення не потрібні, а трудові відносини припиняються наступного дня після реєстрації заяви. Розглянемо, хто може скористатися сервісом, як подати заяву та які обов’язки залишаються у роботодавця

Чи може ФОП-адвокат на загальній системі оподаткування включити до витрат вартість комп’ютера та зарядної станції? Так, за умови, що техніка необхідна для провадження незалежної професійної діяльності, а витрати документально підтверджені. Видаткова накладна та фіскальний чек можуть бути первинними документами, якщо містять усі обов’язкові реквізити

У Дії запустили перший сервіс у розділі «Обрій.Робота» – звільнення з роботи на тимчасово окупованих територіях. Працівники можуть подати заяву онлайн, без контакту з роботодавцем і відвідування установ. Заяву потрібно підписати Дія.Підписом, а звільнення настає автоматично наступного дня після її реєстрації в системі

Районні ТЦК щороку перевіряють військовий облік на підприємствах та в установах, найчастіші порушення стосуються відсутності військово-облікових документів у працівників, невизначення відповідальної особи, неналежного ведення документації та невиконання розпоряджень ТЦК

Внесення основних засобів до статутного капіталу іншої юридичної особи є операцією, що підлягає оподаткуванню ПДВ. Оскільки така передача розглядається як постачання товарів, платник податку має нарахувати ПДВ за основною ставкою на загальних підставах

ФОП 3 групи єдиного податку 5% отримав гарантійний платіж (доступ до приміщень для проведення ремонтних робіт). По договору після завершення робіт даний платіж підлягає поверненню. Питання: при отриманні включаємо в дохід ФОПа? При поверненні виключаємо з доходу ФОПа?

Податкові органи роз’яснили, що при імпорті товарів за договором комісії податкові зобов’язання з ПДВ виникають у комітента на дату подання митної декларації для митного оформлення. При цьому право на податковий кредит також належить комітенту як власнику товару

Якщо норматив перевиконано, у рядку 5 таблиці 1 Звіту про внесок на працевлаштування осіб з інвалідністю виходить від’ємне значення, і видає помилку «недопустиме значення». Що робити в такому випадку?

Державна податкова служба надала роз'яснення щодо відображення у податковому обліку з податку на прибуток підприємств виплат працівникам компенсацій немайнової (моральної) шкоди та витрат на професійну правничу допомогу на підставі судових рішень

Продаж автомобіля може оподатковуватися за новими правилами: законопроєкт №16037-д пропонує запровадити правило 183 днів для застосування нульової ставки при першому продажу та 5% – при другому. Якщо авто перебувало у власності менше 183 днів, дохід пропонують оподатковувати за ставкою 18%. Також із 1 січня 2027 року для податкових накладних при постачанні транспортних засобів може стати обов’язковим зазначення VIN-коду

У заголовній частині Розрахунку ФОП / НПД зазначаються відомості про основний вид економічної діяльності, ознаку платника ЄСВ, кількість працівників та створених нових робочих місць. При цьому рядки 07–082 коригуванню не підлягають. Виправити помилки у кількісних показниках рядків 091, 091.1, 091.2, 092 та 101 можна лише шляхом подання Розрахунку з типом «Звітний новий». При цьому в ньому зазначають лише виправлений показник, а обов’язкові реквізити рядків 01–05 та 031 мають бути заповнені

Мінфін оновив форму Податкового розрахунку та порядок його подання. Для виправлення помилок у додатку 4ДФ уточнюючий Розрахунок подається за формою, чинною на момент коригування. Виправлення здійснюється шляхом вилучення або додавання рядків з відповідними позначками. Коригування даних за 2021–2024 роки здійснюється за місячними періодами, а за попередні роки – за квартальними

У разі неможливості прибути у визначений строк – необхідно протягом 3 днів повідомити про причину відсутності до вказаного в повістці ТЦК та СП (особисто або іншим доступним способом). Подальше прибуття має відбутися не пізніше ніж через 7 календарних днів. Які причини вважаються поважними розповідаємо нижче

Штатний розпис: чи обов’язково його затверджувати, хто готує та затверджує документ, як часто вносити зміни та яку форму використовувати. Розбираємо правила складання штатного розпису для комерційних підприємств, вимоги до посад, окладів і штатних одиниць, а також порядок його затвердження
